Przedszkole Jarzębinka nr 1 w Szamotułach
Roczny plan pracy Przedszkola nr 1 na rok szkolny 2022/2023
Plan zaopiniowany pozytywnie
uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 1/14/09/2022 z dnia 14.09.2022r.
Zawartość planu
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2021/2022 oraz wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2022/2023
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
1. | Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2022/2023 wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa oraz wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola |
2. | Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022 |
3. | Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji przyjętych zadań
1) realizacja programów wychowania przedszkolnego/zapisów podstawy programowej. Wykaz programów przyjętych do realizacji w roku szkolnym 2022/2023 2) realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023 2.1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. 1) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra 2) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji 2.2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny 2.3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży 2.3.1 Udział nauczycieli w projekcie: „Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym”. Stworzenie na bazie projektu programu własnego przedszkola. 2.3.2 Rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy i konstruktywny sposób 2.3.3. Kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i przedszkolu 2.4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy 2.5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb 2.6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. 2.7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom w przedszkolach 3) realizacja wniosków z nadzoru pedagogicznego |
4. | Konkursy dla dzieci i nauczycieli |
5. | Kalendarz imprez i uroczystości |
6. | Współpraca ze środowiskiem lokalnym |
7. | Zespoły zadaniowe nauczycieli |
8. | Przydział zajęć i zadań dodatkowych |
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2022/2023
- a) Wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa:
- Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji.
- Wspomaganie wychowawczej roli rodziny. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
- Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy
- Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb
- Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych.
- Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach
- b) Wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola
- Doskonalić sposób prowadzenia dokumentacji przez nauczycieli
- Szukać nowych rozwiązań motywujących rodziców dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami do ściślejszej współpracy, szczególnie w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz w sytuacji nauki na odległość.
- W dalszym ciągu indywidualizować pracę z dziećmi biorąc pod wzgląd ich potrzeby edukacyjne i rozwojowe, udzielać wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, ściśle współpracować z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną
- W dalszym ciągu mobilizować nauczycieli do podejmowania doskonalenia, zwracając uwagę na potrzeby placówki w celu wzbogacenia naszej oferty edukacyjnej np. wczesne wspomaganie rozwoju
- Kontynuować działania związane z promocją przedszkola poprzez udział dzieci w konkursach i uroczystościach
2. Diagnoza pracy przedszkola na koniec roku szkolnego 2021/2022
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy pracowników przedszkola i pobytu dzieci. Bezpieczny plac zabaw i teren przy przedszkolu sprzyja codziennym zabawom na świeżym powietrzu i i umożliwia prowadzenie obserwacji przyrodniczych.
- Przedszkole charakteryzuje atrakcyjna oferta edukacyjna, nauczyciele stosują różnorodne, nowoczesne metody aktywizujące rozwój dzieci
- Nauczyciele mają wysokie kwalifikacje i ustawicznie doskonalą swoje umiejętności.
- W przedszkolu panuje dobra atmosfera pracy i klimat sprzyjający współpracy na wielu płaszczyznach
- Przedszkole zapewnia wszystkim potrzebującym dzieciom oraz ich rodzicom wsparcie psychologiczno-pedagogiczne
- W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne
- W przedszkolu realizowane są liczne projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
- Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi narzędzia i zasoby cyfrowe, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej.
- Przedszkole wychowuje do wartości oraz kształtuje właściwe postawy dzieci.
- Przedszkole działa zgodnie z przyjętym kalendarzem imprez i uroczystości
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Rodzice są zadowoleni z usług przedszkola i chętnie podejmują współpracę oraz wykazują inicjatywy własne na rzecz dzieci i przedszkola
3. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
1) Realizacja przyjętych programów wychowania przedszkolnego, zadań przedszkola oraz zalecanych warunków wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego
Programy wychowania przedszkolnego | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Przedstawienie przez nauczycieli programów wychowania przedszkolnego wybranych do realizacji w bieżącym roku szkolnym, zgodnych z podstawą programową
Dopuszczenie przez dyrektora do użytku w przedszkolu programu/programów wychowania przedszkolnego, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej |
Do końca roku szkolnego 2021/2022, przed zebraniem otwierającym nowy rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
2. | Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno-wychowawczej |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
3. | Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
4. | Planowanie pracy tj. opracowywanie przez nauczycieli miesięcznych planów pracy wg jednolitych wytycznych opracowanych w przedszkolu. Monitorowanie realizacji podstawy programowej poprzez zamieszczanie w planach odnośników do podstawy i bieżącą weryfikację ich realizacji/nanoszenie uwag w planie. | Do 25-go dnia każdego miesiąca poprzedzającego realizację planu |
2) Realizacja kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023
1. Wychowanie zmierzające do osiągnięcia ludzkiej dojrzałości poprzez kształtowanie postaw ukierunkowanych na prawdę, dobro i piękno, uzdalniających do odpowiedzialnych decyzji. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
a) wychowanie do wrażliwości na prawdę i dobro/czynienie dobra | |||
1. | Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | Wrzesień | Nauczyciele grup |
2. | Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci | Wrzesień | Nauczyciele grup |
3. | Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych podczas: powitania, pożegnania, sytuacji wymagającej przeproszenia. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5. | Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6. | Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7. | Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł | Luty-maj | Chętni nauczyciele |
8. | Organizowanie wycieczek do: muzeum, kina, teatru. Obcowanie ze sztuką jako źródłem piękna i doznać estetycznych. Alternatywa – wycieczki wirtualne. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
9. | „Co to znaczy być szlachetnym?” – wytłumaczenie dzieciom postawy szlachetności na przykładach zaczerpniętych z życia dzieci. | Wybrany przez nauczyciela | Nauczyciele grup |
10. | „Przedszkolni Wolontariusze” – promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Góra grosza”, | grudzień | Nauczyciele grup |
11. | Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności | grudzień | Nauczyciele grup |
12. | Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. | październik | Nauczyciele grup |
13. | Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny. | Wg potrzeb | Nauczyciele grup |
b) kształtowanie umiejętności świadomego podejmowania decyzji | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Rozwijanie umiejętności samoobsługowych jako warunek samodzielności:
– nauka mycia i wycierania rąk – nauka ubierania i zdejmowania butów – nauka ubierania i zdejmowania bluzek, getrów, kurtki itd. – nauka posługiwania się nożem i widelcem |
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
2. | Tworzenie sytuacji sprzyjających samodzielności:
– samodzielny dobór materiałów do wykonania zadania np. plastycznego – praca z dziećmi metodą stacyjek zadaniowych np. na każdym stoliku inne zadanie – dziecko musi wykonać kolejno wszystkie zadania, a ich wykonanie zaznaczyć na planszy |
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
3. | Ustalenie wspólnie z dziećmi zasad dyżurów, wyboru dyżurnego i jego obowiązków | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup…………. |
4. | Udział dzieci w module projektu Mały Miś – prowadzenie zajęć przez dzieci według metody nauczania rówieśniczego | Wg harmonogramu projektu | ………………… |
5. | Rozwijanie umiejętności podejmowania decyzji poprzez zabawy i gry planszowe (gry polegające na wyborze drogi/ wyborze scenariusza). Zabawy słowne np „co byś zrobił, gdybyś…”. Wymyślanie alternatywnych zakończeń opowieści – elementy metody storyline | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
• nabycie przez dzieci umiejętności odróżniania dobrego zachowania od złego • rozwijanie empatii dziecięcej – dziecko dostrzega i reaguje na krzywdę drugiego człowieka • nabycie przez dzieci umiejętności nazywania uczuć własnych i drugiego człowieka/podawania przykładów właściwego i niewłaściwego zachowania • nabycie przez dzieci umiejętności rozładowania emocji tj. złość • uwrażliwienie dzieci na potrzeby innych • Zapoznanie dzieci z ideą wolontariatu oraz jej propagowanie, • Uwrażliwienie na cierpienie, samotność i potrzeby innych, • Kształtowanie postaw prospołecznych • Rozwijanie empatii • Inspirowanie do aktywnego spędzania czasu wolnego • Kreowanie roli przedszkola jako centrum lokalnej aktywności • Współdziałanie z organizacjami społecznymi • Angażowanie się w działania na rzecz społeczności przedszkolnej i lokalnej, tworzenie więzi ze środowiskiem • Kształtowanie umiejętności działania zespołowego |
2. Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny
|
|||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu, przekazanie broszury nt. podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami.
Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i potrzebami w zakresie współpracy. |
Wrzesień | Wychowawcy grup |
2. | Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta) | Wrzesień | Wychowawcy grup |
3. | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). | Cały rok szkolny | Wychowawcy grup |
4. | Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł I | Wrzesień -maj | Chętni nauczyciele |
5. | Godzina dostępności dla rodziców | Cały rok | Nauczyciele grup |
6. | Opracowanie gazetek ściennych/cyfrowych dla rodziców dotyczących wychowania i wiodących kierunków pracy w przedszkolu/ tworzenie folderów z zakresu psychologii, pedagogiki, porad wspomagających rodziców w procesie wychowania i edukacji dzieci. – Strefa dla Rodzica | Wrzesień-czerwiec | Nauczyciele:
……………………… |
7. | Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola, akcja Cztery Pory Roku | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
8. | Kontynuowanie współpracy z rodzicami jako ekspertami w swoich dziedzinach. Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
9. | Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą.
Zachęcanie rodziców do kontaktu z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną |
W razie potrzeb | Nauczyciel odpowiedzialny: |
10. | Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych. | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
11. | Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. | W ciągu roku szkolnego | Wychowawcy grup |
12. | Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w plenerze, zgodnie z obowiązującymi wytycznymi GIS. Wspólne organizowanie uroczystości i imprez zaplanowanych w „Kalendarzu świąt i uroczystości”. | Maj | Wszyscy pracownicy przedszkola |
Spodziewane efekty:
• budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom • budowanie wzajemnego zaufania • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka • podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola • zadowolenie rodziców z pracy przedszkola • podniesienie efektywności pracy szkoły • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych |
3. Ochrona i wzmacnianie zdrowia psychicznego dzieci | |||
a) rozwijanie zdolności do doświadczania i wyrażania emocji we właściwy i konstruktywny sposób | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Obchody Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego (10.10.2022). Inauguracja projektu dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i klas I-III | Październik | ………………… |
3. | Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej:
1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie 2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji |
……………. | Psycholog |
4. | Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł II | Wg harmonogramu projektu | …………………. |
5. | „Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie cyklu zabaw rozwijających zdolność doświadczania i wyrażania emocji (inspiracje do zabaw w materiałach) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
b) kształtowanie i wzmacnianie poczucie bezpieczeństwa w domu i przedszkolu | |||
1. | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.
Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/
pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
2. | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3. | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup |
4. | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. | wrzesień
|
Nauczyciele wszystkich grup |
5. | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
6. | Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej | październik | Nauczyciele wszystkich grup |
7. | Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
8. | Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli | wrzesień-październik | Nauczyciele wszystkich grup |
9. | Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
10. | Kształtowanie odpowiednich postaw u dzieci w sytuacji zagrożenia – znajomość numerów ratunkowych | wrzesień-październik | Nauczyciele wszystkich grup |
11. | Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym | ……………… | ……………….. |
12. | Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego na temat: „Niebezpieczne przedmioty” | …………….. | ……………….. |
13. | Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu | listopad | Nauczyciele wszystkich grup |
14. | Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy | Styczeń/luty | Nauczyciele wszystkich grup |
15. | Stworzenie czasowych kącików zainteresowań związanych z bezpieczeństwem. | …………….. | Nauczyciele wszystkich grup |
c) kształtowanie pozytywnej samooceny i szacunku dla innych | |||
1. | Przeprowadzenie zabawy dla dzieci pomagających dostrzec własne mocne strony, umiejętności, wyjątkowość (propozycje w materiałach) | ……………. | ………………. |
3. | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” np.
Dzień osób starszych Dzień dobrych uczynków Dzień sąsiada |
3.10 19.05 9.06 |
………………… |
4. | Nawiązanie współpracy z Domem Seniora – kształtowanie szacunku dzieci do osób starszych | luty | Edyta |
d) rozwijanie zdolności do optymalnego funkcjonowania w przedszkolu/grupie rówieśniczej/ lokalnej społeczności | |||
1. | Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. | Wrzesień | Nauczyciele grup…………. |
2. | Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
3. | Ustalenie norm i zasad panujących w grupie. Kodeks dobrego zachowania i system motywacyjny omówiony z rodzicami na zebraniu organizacyjnym | Wrzesień | Nauczyciele grup |
4. | Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. | Wrzesień | Koordynator:………………… |
5. | Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6. | Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa
Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. Uświadamianie dzieciom konsekwencji zachowań agresywnych; |
……………. | psycholog/pedagog specjalny |
7. | Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych | …………… | Nauczyciele grup |
8. | Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.
|
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
9. | Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.
Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
…………….. | …………………. |
e) rozwijanie zdolności do inicjowania i podtrzymywania głębszych relacji (przyjaźń, miłość) oraz uczenia się funkcjonowania w świecie w sposób produktywny | |||
1. | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” nawiązujących do wartości takich jak dobro/przyjaźń/szacunek np.
Dzień niezapominajki Dzień przyjaciela |
15.05 9.06 |
………………… |
2. | Kształtowanie atmosfery życzliwości i akceptacji wśród dzieci, uświadomienie istoty charakteru kontaktu społecznego, jakim jest przyjaźń, kształtowanie umiejętności utrzymywania poprawnych kontaktów z rówieśnikami, nauka właściwych reakcji w sytuacjach trudnych – nieporozumieniach, konfliktach i sporach rówieśniczych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5. | Rozwijanie umiejętności wartościowego spędzania czasu wolnego w domu/przedszkolu – ukazanie roli ruchu w życiu dziecka i spędzania czasu na świeżym powietrzu. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
• rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . • nabycie umiejętności, doświadczenia i wiedzy niezbędnych w życiu codziennym. • nabycie pożądanych nawyków i odruchów w sytuacji zagrożenia. • kształtowanie umiejętności bezpiecznego i kulturalnego zachowania się dziecka na drodze i w środkach komunikacji publicznej. • poznanie zasad zachowania się w obliczu niebezpieczeństw w kontaktach z żywiołami; • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; • nabycie umiejętności rozpoznawania podstawowych emocji tj. radość, lęk, smutek, złość, zaskoczenie • nabycie umiejętności nazywania przeżywanych przez dzieci emocji podstawowych i wyjaśnienie, dlaczego czuje się w taki, a nie inny sposób • dostrzeganie wartości przyjaźni w życiu człowieka, • uświadomienie sobie przez dzieci, co to znaczy być czyimś przyjacielem i mieć przyjaciela, • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, • rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy • nabywanie poczucia pewności siebie |
4. Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
Działanie na rzecz szerszego udostępnienia kanonu edukacji klasycznej | |||
1. | ROZTROPNOŚĆ
Organizowanie zabaw i aktywności kształcących umiejętność podejmowania i wdrażania właściwych decyzji. Projektowanie przez przedszkolaków „Planu dnia w przedszkolu” – rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez samodzielne, dokładne i rzetelne wywiązywanie się z podejmowanych zadań, wyrażanie szacunku do innych, sprawiedliwe postępowanie. Wykorzystanie w pracy elementów „Planu daltońskiego” |
W ciągu roku szkolnego | ……………… |
2. | SPRAWIEDLIWOŚĆ
Organizowanie zabaw i aktywności kształcących u dzieci postawy fair-play i umiejętności współdziałania z innymi podczas gier i zabaw ruchowych, uczenie szacunku do umiejętności innych dzieci. Organizowanie aktywności uczących dzieci, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie/podczas grania w grę planszową/czekania na dzień przedszkolnego dyżuru/zgłaszanie się podczas zajęć do odpowiedzi/czekanie na zabranie głosu w trakcie dyskusji. |
W ciągu roku szkolnego | ……………….. |
3. | MĘSTWO
Organizowanie zabaw i aktywności uczących dzieci rozwiązywania napotkanych przez nie trudności – zapobieganie postawom zniechęcenia, wzmacnianie dążeń do osiągnięcia obranego przez dzieci celu. Ukazanie dzieciom postaw męstwa i wdzięczności za jej podjęcie dla dobra społeczeństwa poprzez udział w akcjach: „Serce za odwagę” – przygotowanie kartek świątecznych dla Powstańców warszawskich i żołnierzy Podziemia Niepodległościowego, żyjących w Polsce, na Ukrainie, Litwie i Białorusi „Bohater-On” – akcja, której celem jest uhonorowanie uczestników Powstania Warszawskiego oraz promowanie historii Polski XX wieku. |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4. | UMIARKOWANIE
Kształtowanie u dzieci umiejętności mądrego korzystania z posiadanych zasobów i zapobieganie zjawisku konsumpcjonizmu. „Sztuka wyboru” – aranżowanie sytuacji edukacyjnych „Skąd się biorą pieniądze” – zajęcia na temat wartości pieniądza i pracy „Pomyślmy zanim wyrzucimy” – zajęcia plastyczne oparte na idei recyklingu „Ten prezent zrobię sam/a” – własnoręczne wykonanie prezentu na „Dzień Babci i Dziadka” „Lista zakupów” – zaprojektowanie obrazkowej listy zakupów, przedstawiającej rzeczy niezbędne dzieciom |
W ciągu roku szkolnego | ……………….. |
5. | Udział w projekcie: „Mądre bajki z całego świata” https://kulczykfoundation.org.pl/edukacja/baza-wiedzy/Jak_Znalezc_Dobry_Moment_Na_Rozmowe_O_Uczuciach_I_Emocjach_Z_Dziecmi np.
Roztropność: „Jak skrzaty zaczęły ze sobą współpracować” Sprawiedliwość: „Jak dwa kangury o mało jednego lasu nie zadeptały” Męstwo: „Jak mały dzik Danyło przegonił wielkiego niedźwiedzia ” Umiarkowanie: „Jak Maisa z Naimą na jeden dzień życiem się zamieniły” |
W ciągu roku szkolnego | ……………….. |
Wprowadzenia w dziedzictwo cywilizacyjne Europy | |||
1. | Realizacja tematyki tygodniowej ………………………………………….. (wpisać tematy planowane w grupach np. „Jestem Polakiem i Europejczykiem”) | Maj | …………….. |
2. | Przygotowanie prezentacji multimedialnej prezentującej wybrane obiekty dziedzictwa europejskiego i przedstawienie jej dzieciom | maj | ……………….. |
3. | Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy | W ciągu roku szkolnego | |
4. | „Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. | W ciągu roku szkolnego | |
5. | Polska
Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna” Obchody Dnia Niepodległości Udział w akcji MEiN: „Szkoła do hymnu” Udział w projekcie „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” „Serce za odwagę” „Bohater-On” |
W ciągu roku szkolnego
Wg kalendarza uroczystości
Wg harmonogramu projektów |
|
Spodziewane efekty:
• poznanie życia ludności w krajach Europy, • kształtowanie poczucia przynależności do Europy, • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy tj. położenie na mapie Europy, symbole narodowe, stolica, charakterystyczne zabytki oraz zabawy dziecięce, bajki , twórcy danego kraju, potrawy, kultura – muzyka, malarstwo, taniec |
5. Doskonalenie kompetencji nauczycieli do pracy z uczniami przybyłymi z zagranicy, w szczególności z Ukrainy, adekwatnie do zaistniałych potrzeb | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Udział nauczycieli w szkoleniu: Doskonalenie kompetencji nauczycieli wychowania przedszkolnego w pracy z dzieckiem z doświadczeniem migracyjnym | marzec | Dyrektor
wszyscy nauczyciele |
2. | Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
…………………. |
3. | Udzielenia pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom (zgodnie z potrzebami) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
…………………. Nauczyciele specjaliści …………………. |
4. | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
…………………. Nauczyciele specjaliści …………………. |
5. | „Dzień ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci. | Do ustalenia. | Nauczyciele grup
…………………. |
Spodziewane efekty:
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców
|
6. Rozwijanie umiejętności metodycznych nauczycieli w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych. Wsparcie edukacji informatycznej i medialnej, w szczególności kształtowanie krytycznego podejścia do treści publikowanych w Internecie i mediach społecznościowych. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych | wrzesień | Lider WDN |
2. | Uczestnictwo nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych. | Cały rok szkolny | Chętni nauczyciele |
3. | Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK | 8-23.10.2022 | ……………….. |
4. | Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować” | Wg harmonogramu programu | ……………… |
5. | Bezpieczne korzystanie z internetu „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. | Luty | ………………. |
6. | Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis | Wg harmonogramu projektu | ……………… |
7. | Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
• nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, • korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, Skype), • wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, • tworzenie poczty grupowej. |
W razie potrzeb | Dyrektor
………………. |
9. | Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej. | W razie potrzeb | Dyrektor
………………. |
10. | Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać:
• materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, • materiały prezentowane w programach publicznej telewizji i radiofonii. |
W razie potrzeb | Dyrektor
………………. Nauczyciele ……………….. Nauczyciele specjaliści
|
11. | Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość | W razie potrzeb | Dyrektor |
12. | Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych” m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele |
Spodziewane efekty:
• wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych • zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu • optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość |
7. Podnoszenie jakości kształcenia oraz dostępności i jakości wsparcia udzielanego dzieciom i uczniom w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu
Aktualizacja przedszkolnych procedur w związku ze zwiększonym wymiarem godzin zajęć specjalistów Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady: – logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne – pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – terapeuta pedagogiczny: zaburzenia percepcji wzrokowej/słuchowej – psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka Skatalogowanie pomocy/stworzenie banków |
Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele specjaliści |
2. | Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego | wrzesień-październik | Nauczyciele grup |
3. | Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej – określenie mocnych i słabych stron grupy | listopad | Nauczyciele grup |
4. | Badanie rozwoju mowy przez logopedę. Zajęcia logopedyczne: – przeprowadzenie badań przesiewowych – prowadzenie zajęć indywidualnych wg programu pracy logopedy | październik | Logopeda |
5. | Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego w ramach „diagnozy pogłębionej” | Październik | Psycholog
Pedagog specjalny |
6. | Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7. | Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem | listopad-czerwiec | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
8. | Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
9. | Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
– planowanie pracy, – prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, – organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, – podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu | Zespołu ds. ppp |
9. | Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole. | Do 30.04.2023 | Nauczyciele zerówek |
10. | Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
- Konkursy dla dzieci i nauczycieli
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
5. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2022/2023
Lp. | Nazwa imprezy/uroczystości | Termin realizacji | Uwagi |
1. | Dzień Przedszkolaka | Wrzesień | |
2. | Pasowanie na Przedszkolaka | Październik | |
3. | Dzień Niepodległości | Listopad | |
4. | Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka | Listopad | |
5. | Święto Pluszowego Misia | Listopad | |
6. | Mikołajki | Grudzień | |
7. | Wigilia w przedszkolu | Grudzień | |
8. | Bal karnawałowy | Styczeń | |
9. | Dzień Babci i Dzień Dziadka | Styczeń | |
10. | Powitanie wiosny | Marzec | |
11. | Dzień Teatru | Marzec | |
12. | Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci | Kwiecień | |
13. | Światowy Dzień Ziemi | Kwiecień | |
14. | Święta Narodowe | Kwiecień/Maj | |
15. | Święto Rodziny | Czerwiec | |
16. | Pożegnanie Starszaków | Czerwiec |
- Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p | Instytucje | Osoba odpowiedzialna | Termin |
1. | Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) | ||
2. | Przedszkole w ramach konkursów | ||
3. | Szkoła Podstawowa nr 1 | ||
4. | Szkoła Muzyczna | ||
6. | Biblioteka dla dzieci | ||
8. | Nadleśnictwo Żurawiniec | ||
9. | Policja | ||
10. | Straż pożarna | ||
11. | Ratownicy medyczni | ||
12. | Straż miejska | ||
13. | Szamotulski Dom Kultury |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola nr 1 zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1/14/09/2022 z dnia 14.009.2022r.