ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NR 1 „JARZĘBINKA”
NA ROK SZKOLNY 2020/2021
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2019/2020 oraz wnioski z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej. Roczny plan pracy uwzględnia ponadto kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2020/2021.
Spis treści
- Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2020/2021…………………………………………………………………………….. 3
- Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2019/2020……………………………………………………………… 3
- Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań……………………………………………….. 4
- Wykaz programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji:…………………………………………………… 15
- Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2020/2021:……………………………………………………………………. 15
- Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi………………………………………………………………………………………… 16
- Zespoły zadaniowe nauczycieli……………………………………………………………………………………………………………….. 17
- Spodziewane efekty………………………………………………………………………………………………………………………………. 17
1. Priorytety pracy przedszkola na rok szkolny 2020/2021 (dotyczące przedszkoli):
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia oraz wsparcia psychologiczno – pedagogicznego wszystkim uczniom
z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych. - Wykorzystanie w procesach edukacyjnych narzędzi i zasobów cyfrowych oraz metod kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
- Działania wychowawcze szkoły. Wychowanie do wartości, kształtowanie postaw i respektowanie norm społecznych.
2. Diagnoza stanu przedszkola na koniec roku szkolnego 2019/2020
- Przedszkole jest bezpiecznym miejscem pracy dla dzieci. Teren przy przedszkolu sprzyja zabawom na świeżym powietrzu.
- Baza lokalowa przedszkola pozwala na realizację przyjętego programu wychowania przedszkolnego
- Kąciki zainteresowań (stałe i czasowe) są stale ubogacane, sprzyjają podejmowaniu przez dzieci samodzielnej eksploracji świata, z poszanowaniem ich indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Przedszkole wyróżnia atrakcyjna oferta edukacyjna, panuje w nim dobra atmosfera pracy.
- Organizacja zajęć w przedszkolu zapewnia wszechstronny rozwój dzieci, rozwija kreatywność, samodzielność, umiejętność współdziałania w grupie oraz przygotowuje je do dalszej edukacji
- W trakcie kształcenia na odległość nauczyciele udostępniają materiały w rozsądnej ilości i odpowiednich odstępach czasowych. Są to: opracowane przez nich propozycje twórczej aktywności dzieci, linki do słuchowisk, audycji radiowych, informacje o programach telewizyjnych (pasma edukacyjne Telewizji Polskiej), a także programy, zabawy on-line, propozycje wykonania prac plastycznych, projektów technicznych, zabaw badawczych i eksperymentó
- W przedszkolu realizowane są autorskie programy edukacyjne oraz projekty edukacyjne, które wspomagają pracę z dziećmi.
- Nauczyciele, organizując dzieciom czas, umożliwiają im samodzielny wybór zabawy, sposób wykonania zadania, organizowania czasu wolnego zgodnie z ich zainteresowaniami.
- Przedszkole działa zgodnie z kalendarzem imprez, uroczystości i wycieczek.
- Nauczyciele ustawicznie doskonalą swoje umiejętności zawodowe.
- Rozwijana jest współpraca ze środowiskiem lokalnym na rzecz rozwoju dzieci
- Nauczyciele wykorzystują w pracy z dziećmi wybrane metody multimedialne, które pozwalają przygotować je do bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnej
- Rodzice chętnie podejmują współpracę i są zadowoleni z usług przedszkola
3. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
- Wychowanie do wartości.
- Kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
Cele i sposoby realizacji
ze wskazaniem alternatywy on-line |
Terminy | Osoby odpowiedzialne za realizację |
Wychowanie do wartości | ||
Wychowanie do wartości w oparciu o projekt: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”.
Moduł I: „Książki dzieciństwa” – ukazanie wartości czytania dzieciom w oparciu o współpracę z rodzicami. Wzmacnianie więzi między dziećmi a rodzicami poprzez nawiązanie do ich osobistych doświadczeń i wspomnień – książka dzieciństwa. Wspólne rozmowy na temat uniwersalnych prawd zawartych w literaturze. Pielęgnowanie przyjaźni poprzez odkrywanie wspólnych zainteresowań czytelniczych.
Moduł II: „Mały Miś w świecie emocji” – kształtowanie u dzieci umiejętności rozpoznawania, nazywania i rozróżniania emocji oraz rozwijanie zdolności radzenia sobie z nimi. Kształtowanie postaw prospołecznych: empatii oraz chęci niesienia pomocy osobom przeżywającym trudne stany emocjonalne.
Moduł III: „Dbamy o zdrowie z Małym Misiem” Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa poprzez propagowanie zdrowego stylu życia i tworzenie warunków do dokonywania wyborów sprzyjających zdrowiu – poznanie wartości zdrowia. I |
Wrzesień 2020-maj 2021
Wrzesień 2020-maj 2021
|
Nauczyciele grup biorących udział w projekcie |
Moduł IV:
Zmisiowany eko-kalendarz. Rozwijanie zainteresowań przyrodniczo – technicznych, wyobraźni twórczej oraz kreatywności i aktywności poznawczej dzieci. Kształtowanie postawy odpowiedzialności i troski za zwierzęta i przyrodę, wartości proekologiczne. Wartość – piękno przyrody ożywionej i nieożywionej.
Moduł V: Misiowe laboratorium „Czterech żywiołów”. Kształtowanie postawy odpowiedzialności, respektowania zasad i umów. Mądrość jako wartość wypływająca z doświadczenia.
JEDNOŚĆ/RESPEKTOWANIE NORM SPOŁECZNYCH
„Kodeks przedszkolaka” – tworzenie przez dzieci, przy pomocy nauczyciela, zbioru zasad i norm postępowania obowiązujących w przedszkolu
„Cele naszej grupy” – ustalenie celów grupowych na rok szkolny 2020/2021
„Czarodziejskie słowa” – wdrażanie do stosowania zwrotów grzecznościowych
Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślenie wagi przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem
Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania kolegą/koleżanką z grupy: zorganizowanie kącika urodzinowego dla dzieci, organizacja urodzin dziecka w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem itp.
|
Wrzesień
Cały rok szkolny
Cały rok szkolny
Wrzesień |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
|
ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Ustalenie dyżurów w przedszkolu i zakresu obowiązków z nim związanych
Pogadanka na temat odpowiedzialności w różnych zawodach np. strażak, lekarz, kierowca.
Podejmowanie z dziećmi działań na rzecz grupy i przedszkola oraz prac użytecznych
„Za co jestem odpowiedzialny?” – próby scharakteryzowania swoich obowiązków domowych i przedszkolnych przez dzieci
|
Wrzesień
Adekwatnie do terminu tematyk tygodniowych
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
Nauczyciele wszystkich grup
|
PATRIOTYZM
Zapoznanie dzieci z godłem Polski, hymnem państwowym oraz barwami narodowymi – rozumienie ich znaczenia dla tożsamości narodowej.
Wyposażenie dziecka w zasób wiedzy o ,,małej ojczyźnie” poprzez: oparcie znacznej części zajęć na bezpośrednich doświadczeniach w terenie, spotkaniach z ciekawymi ludźmi, stwarzanie warunków i sytuacji sprzyjających integracji ze środowiskiem lokalnym. udział w patriotycznych uroczystościach lokalnych.
Budzenie zainteresowania dzieci własną miejscowością, zapoznanie z ważniejszymi zabytkami, herbem, legendami i charakterystycznym budownictwem – umożliwienie dzieciom poznania najbliższego otoczenia poprzez wycieczki i spacery
Wykonywanie przez dzieci prac plastyczno-konstrukcyjnych na temat swojej miejscowości i symboli narodowych. Zorganizowanie w holu kącika regionalnego i patriotycznego
Udział dzieci w uroczystościach przedszkolnych i regionalnych (patrz: Kalendarz świąt i uroczystości).
|
Wg programu wychowania przedszkolnego
Cały rok szkolny |
Nauczyciele wszystkich grup |
POKOJOWOŚĆ
Obchody „Dnia Pokoju” w przedszkolu
Organizacja zajęć i zabaw kształcących umiejętność rozwiązywania konfliktów
|
Styczeń 2021 |
Nauczyciele:
|
Organizacja warsztatów psychologicznych we współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną
Zagospodarowanie kącików czytelniczych o pozycje z zakresu kształtowania wartości (przykłady: „Wielka księga wartości”, „O wartościach, czyli rady nie od parady”, „12 ważnych opowieści. Polscy autorzy o wartościach”, „Księga wartości i dobrych obyczajów”.) |
Luty 2021
Cały rok szkolny |
Nauczyciele
Nauczyciele wszystkich grup |
Szczęście, optymizm, humor
(poczucie trwałego zadowolenia oraz wewnętrznej harmonii i spokoju, które są skutkiem życzliwości i akceptacji siebie i świata, a także wiary w jego zasadnicze dobro)
Udział w „Dniu Kropki” – wzbudzenie u dzieci kreatywności, pomysłowości i zachęcenie ich do tworzenia, działania. Zorganizowanie zajęć, które pomagają dzieciom odkryć ich talenty i motywują do dzielenia się swoją mocną stroną. Prezentacja filmiku „The dot” https://www.youtube.com/watch?v=rETI9cQxNgQ
„Z uśmiechem mi do twarzy” – przedszkolne obchody „Dnia Uśmiechu”. Tworzenie wspólnie z dziećmi fotobudki i wykonanie zdjęć do „grupowej galerii uśmiechów”.
Organizowanie sytuacji edukacyjnych z wprowadzanymi do nich celowo elementami humoru – Prima aprilis
|
Wrzesień 2020
Październik
Kwiecień |
Rejestracja i zdanie relacji celem pozyskania certyfikatu dla przedszkola na stronie http://www.thedotclub.org/dotday/register
Grupy starsze |
Słuchanie opowiadań, wierszy, bajek, piosenek nawiązujących do aktualnie obchodzonych świąt/omawianych tematyk. Uczenia się na pamięć utworów. Przygotowywanie się do uroczystości przedszkolnych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Kształtowanie postaw oraz ukazanie wartości na przykładzie bohaterów bajek. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Prowadzenie zajęć uwzględniających wzorce właściwych zachowania i utrwalających dobre nawyki. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Wymiana doświadczeń między nauczycielami ( dzielenie się wiedzą, scenariuszami, pomocami dydaktycznymi..), prowadzenie zajęć koleżeńskich
|
Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Doskonalenie własnego warsztatu pracy, poprzez samokształcenie, udział w szkoleniach, warsztatach i kursach dotyczących wychowania do wartości | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Współpraca z rodzicami w celu wzbogacania wiedzy, zbiorów i pomocy przybliżających dzieciom omawianą problematykę. | Cały rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
Kształcenia na odległość. Bezpieczne i efektywne korzystanie z technologii cyfrowych.
|
||
Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
· nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem – uczenie się kierowane przez nauczyciela, w czasie rzeczywistym, · korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami komunikacyjnymi (telefon, poczta elektroniczna) w czasie rzeczywistym, · wymieniania informacji między nauczycielem a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, np. poprzez Skype-a, · przesyłanie zadań/propozycji zabaw jako posty na facebooku · utworzenie poczty grupowej/wirtualnego dysku
|
Wrzesień 2020 | Nauczyciele wszystkich grup, rodzice |
Ustalenie sposobu monitorowania postępów dzieci oraz sposobu weryfikacji wiedzy i umiejętności dzieci, w tym również informowania rodziców o postępach dziecka w nauce podczas edukacji zdalnej | Wrzesień 2020 | Nauczyciele wszystkich grup, rodzice |
Ustalenie źródeł i materiałów niezbędnych do realizacji zajęć, w tym materiałów w postaci elektronicznej, z których dzieci i ich rodzice mogą korzystać:
a) materiały i funkcjonalności Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania pod adresem www.epodreczniki.pl, b) materiały dostępne na stronach internetowych urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, stronach internetowych jednostek podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, w tym na stronach internetowych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i okręgowych komisji egzaminacyjnych, c) materiały prezentowane w programach publicznej telewizji d) Stworzenie bazy linków i aplikacji |
Wrzesień 2020 | Nauczyciele wszystkich grup |
Ustalenie sposobu dokumentowania realizacji zadań przedszkola z zakresu kształcenia na odległość – załącznik nr „Wzór raportu” | Wrzesień 2020 | Nauczyciele wszystkich grup |
Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduły …….
Uwaga! Autor gwarantuje realizację projektu w formule kształcenia na odległość wskazując na mozliwosci organizacyjne w scenariuszach do modułów. |
Wrzesień 2020 -maj 2021 | Nauczyciele grup biorących udział w projekcie |
Udział w wyzwaniu Cała Polska programuje” https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScQJNZETnGz9AgYGA1JCFhZ9-mE_KTyCkIttXv9Saimt4dRjA/viewform
„Zaprogramuj zdrowie”; „Muzyczny kod”; „Marzę, myślę, konstruuję”; „Rysuję, maluję…koduję”, „Kubeczki od A do Z”, „Zakodowane gry planszowe”, „Gesty, symbole, bloczki – programy na różne sposoby utworzone”, „Bezpieczni w sieci”, „Pętle – czyli szukamy powtórzeń w codziennych czynnościach”, „Debugowanie czyli błędy są ok” Uwaga! Udział w wydarzeniu służy równocześnie rozwijaniu kompetencji kluczowych. |
Wg harmonogramu organizatora | Nauczyciele grup starszych |
Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – moduł
Uwaga! Autor gwarantuje realizację projektu w formule kształcenia na odległość w formie postów na facebookowej stronie „Misiowa Mama”
|
Wrzesień 2020 -maj 2021 | Nauczyciele grup biorących udział w projekcie |
Dzień Bezpiecznego Internetu 2021 | Luty 2021 | Nauczyciele wszystkich grup |
Uczestnictwo nauczycieli w grupie: „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych | Cały rok szkolny | Chętni nauczyciele |
Uwaga! Wszystkie planowane działania mają uwzględniać indywidulane potrzeby dzieci, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, zainteresowań oraz zdolności.
4. Wykaz programów wychowania przedszkolnego przyjętych do realizacji:
- Program wychowania przedszkolnego „Zabawy z porami roku” dr Iwona Lewkowicz, dr Anna Tworkowska-Baraniuk, wydawnictwo Podręcznikarnia 2020r.
- Program wychowania przedszkolnego „Rozwój –Wychowanie – Edukacja” Anna Stalmach-Tkacz, Karina Mucha; wydawnictwo Nowa Era
- Program wychowania przedszkolnego Wiesława Żaba – Żabińska, Wioletta Majewska, Renata Paździo; MAC EDUKACJA 2020r.
Uwaga! W przypadku kształcenia na odległość dyrektor ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego
5. Kalendarz imprez i uroczystości w roku szkolnym 2020/2021:
Lp. | Nazwa imprezy/uroczystości | Termin realizacji | Uwagi |
1. | Dzień Kropki | Wrzesień | |
2. | Dzień Przedszkolaka | Wrzesień | |
3. | Dzień Jarzębinki – pasowanie na przedszkolaka | Październik | |
3. | Dzień Zdrowego Śniadania | Listopad | |
4. | Uroczystość przedszkolna z okazji Święta Niepodległości | Listopad | W zależności od sytuacji epidemicznej |
6. | Mikołajki | Grudzień | |
7. | Wigilia w przedszkolu | Grudzień | |
8. | Bal karnawałowy grupowy | Styczeń | |
9. | Dzień Babci i Dzień Dziadka | Styczeń | Online |
10. | Powitanie wiosny | Marzec | |
11. | Wielkanoc – śniadanie wielkanocne | Kwiecień | |
12. | Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci | Kwiecień | |
13. | Światowy Dzień Ziemi | Kwiecień | |
14. | Piknik Rodzinny | Czerwiec | W zależności od sytuacji epidemicznej |
15. | Pożegnanie Starszaków | Czerwiec |
Uwaga! Przebieg uroczystości zależny od aktualnej sytuacji związanej z pandemią. W przypadku kształcenia na odległość – przygotować prezentacje multimedialne związane z danym świętem. Z kolei w przypadku braku możliwości uczestnictwa rodziców – przygotować transmisję on-line z uroczystości.
6. Przydział zadań i zajęć dodatkowych z dziećmi
Lp. | Zadanie dodatkowe | Nazwisko i imię nauczyciela |
1. | Prowadzenie kroniki przedszkolnej | Każdy wychowawca grupy |
3. | Aktualizacja strony internetowej przedszkola | Agnieszka |
5. | Dekoracja holu | Gablota – Edyta , Ania, dół – Ela, Magda; góra – Basia, Kasia, Ania |
8. | Protokoły rady pedagogicznej | Ewa |
7. Spodziewane efekty
Nauczyciele:
- rozwijają kompetencje kluczowe dzieci, w tym kompetencje cyfrowe ukierunkowane na bezpieczne korzystanie z nowoczesnych technologii
- wykorzystują w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz metody kształcenia na odległość.
- wspomagają rodziców w nabywaniu przez dzieci umiejętności społecznych
- komunikują się z rodzicami osobiście, ale również za pomocą strony internetowej przedszkola, poczty elektronicznej lub facebooka
- zapewniają wysoką jakości kształcenia oraz wsparcie psychologiczno – pedagogicznego wszystkim dzieciom z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
Dzieci:
- są aktywne, chętnie uczestniczą w zajęciach zarówno na terenie przedszkola, jak i podczas kształcenia na odległość
- są samodzielne, dbają o bezpieczeństwo własne i innych
- są świadome niebezpieczeństw związanych z technologią cyfrową
- radzą sobie w sytuacjach trudnych
Przedszkole:
- jest postrzegane w lokalnym środowisku jako placówka dobrze przygotowująca do szkoły
- dba o bezpieczeństwo dzieci, w tym bezpieczeństwo cyfrowe
- wychowuje do wartości moralnych takich jak: szacunek, odpowiedzialność, pokojowość, przyjaźń, piękno.
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola nr 1 w Szamotułach zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 1 z dnia 27.08.2020r.