Przedszkole Jarzębinka nr 1 w Szamotułach
Roczny plan pracy Przedszkola nr 1 na rok szkolny 2023/2024
Plan zaopiniowany pozytywnie
uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 1/14/09/2022 z dnia 14.09.2022r.
Roczny plan pracy
Przedszkola nr 1 w Szamotułach
na rok szkolny 2023/2024
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr…./2023 z dnia …….2023r.
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2022/2023 Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEiN na rok szkolny 2023/2024
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- treści podstawy programowej oraz statutu przedszkola.
Podstawa prawna
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2023/2024
- Wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora Przedszkola nr 1 w Szamotułach w roku szkolnym 2022/2023
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2023/2024
Kierunki polityki oświatowej państwa
na rok szkolny 2023/2024 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci 3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym 4. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny. 5. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej. 6. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024
1. Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
Europa | |||
1 | Realizacja tematyki tygodniowej „Jestem Polakiem i Europejczykiem”. Poznanie cech charakterystycznych dla wybranych krajów europejskich tj. flaga państwa, położenie na mapie, najważniejsze święta narodowe, język, zwyczaje, potrawy narodowe itp. Unia Europejska: poznanie flagi Unii Europejskiej oraz nazw krajów, które należą do UE. |
maj |
Nauczyciele grup |
2 | Wykorzystanie do pracy z dziećmi zasobów multimedialnych na temat Europy zamieszczonych na stronie https://europa.eu/learning-corner/learning-materials_pl | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
3 | Wyeksponowanie książek, albumów przedstawiających ciekawe miejsca, zabytki z różnych stron Europy. Wyjście do biblioteki w celu wypożyczenia w/w publikacji. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4 | Obchody „Międzynarodowego Dnia Tańca” w przedszkolu, ustanowionego przez Komitet Tańca Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI-UNESCO) – zapoznanie z tańcami europejskimi oraz polskimi tańcami narodowymi z wykorzystaniem filmów edukacyjnych/prezentacji lub podczas spotkania z instruktorem tańca | Kwiecień | Nauczyciele grupy Wilczki |
5 | „Dziecięca literatura europejska”- zapoznanie z bajkami wybranych państw europejskich. Wykorzystanie przez nauczycieli bajek opublikowanych na blogu: „Z bajką przez świat” https://zbajkaprzezswiat.blogspot.com/p/bajka-europejska_30.html lub publikacji książkowych. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
Polska | |||
1 | Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna”
|
Maj | Nauczyciele grup |
2 | Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEiN: „Szkoła do hymnu”. Apel przygotowany przez grupy najstarsze. | Listopad | Nauczyciele grup |
3 | Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4 | „Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. | Maj | Nauczyciele grup |
5 | Udział w akcji : „Serce za odwagę” Fundacji Pamięci Narodów – wykonanie kartek świątecznych dla weteranów II wojny światowej | Wg harmonogramu akcji | Nauczyciele grup |
6 | Obchody „Dnia flagi” . Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. | Maj | Nauczyciele grup |
7 | Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej
|
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
• rozwijanie u u dzieci poczucia tożsamości narodowej • poznanie życia ludności w krajach Europy, • kształtowanie poczucia przynależności do Europy • budowanie i rozwijanie zainteresowań innymi kulturami europejskimi • zdobycie wiedzy o wybranych krajach Europy
|
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny | |||
1 | Przeprowadzenie zebrania z rodzicami, otwierającego nowy rok szkolny. Zapoznanie m.in. z programami wychowania przedszkolnego przyjętymi w przedszkolu oraz podstawą programową wychowania przedszkolnego. Zakreślenie obszarów współpracy przedszkola z rodzicami. | Wrzesień | Wychowawcy grup |
2 | Zapoznanie z założeniami rocznego planu pracy przedszkola i wzajemnymi potrzebami w zakresie współpracy. | Wrzesień | Wychowawcy grup |
3 | Poznanie opinii rodziców na temat przedszkola i potrzeb w zakresie współpracy oraz możliwości wsparcia przedszkola ze strony rodziców (ankieta) | Wrzesień | Wychowawcy grup |
4 | Współdziałanie z rodzicami w zakresie ujednolicania oddziaływań przedszkola i środowiska rodzinnego w wychowaniu i edukacji dzieci przedszkolnych poprzez systematyczne informowanie o postępach i trudnościach dzieci. | W ciągu roku szkolnego | Wychowawcy grup |
5 | Włączenie rodziców w praktyczną realizację działań przedszkola: pomoc w organizacji kącików tematycznych, organizację uroczystości, konsultacje w sprawie wyboru tematyki warsztatów dla rodziców, umożliwienie rodzicom wyrażenia opinii w sprawach organizacyjnych poprzez ankiety Google itp. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6 | Zapraszanie rodziców na spotkania z przedszkolakami, organizowanie wycieczek do miejsc pracy rodziców (doradztwo zawodowe) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7 | Organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą pedagogicznym lub pedagogiem specjalnym. | W razie potrzeb | Nauczyciel odpowiedzialny: |
9 | Zachęcanie rodziców do korzystania ze wspomagania organizowanego przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
10 | Analiza bieżących problemów wychowawczych pojawiających się w poszczególnych grupach, przekazywanie informacji podczas spotkań z rodzicami, na posiedzeniach rady pedagogicznej, w celu ustalenia działań i profilaktyki. Zasięgnięcie opinii o funkcjonowaniu dziecka od nauczycieli prowadzących grupę do której uczęszczało wcześniej (jeśli to miało miejsce). | Cały rok szkolny | Wychowawcy grup |
11 | Pomoc rodzicom w rozwiązywaniu zgłaszanych przez nich problemów wychowawczych i edukacyjnych w ramach tzw. „godziny dostępności”. | W razie potrzeb | Nauczyciele grup |
12 | Spotkanie integracyjne z rodzicami i dziećmi w przedszkolu i w plenerze.
Planowane spotkania: – Pasowanie na przedszkolaka – Warsztaty świąteczne – Spotkania integracyjne |
Cały rok szkolny | Wszyscy pracownicy przedszkola |
13 | Zorganizowanie zajęć otwartych dla rodziców w każdej grupie:
|
Wg harmonogramu zajęć otwartych | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Wspólne organizowanie nauczycieli wraz z rodzicami uroczystości i imprez zaplanowanych w „Kalendarzu świąt i uroczystości”. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
15 | Udział w akcji: „Dzieci uczą rodziców” https://edu.crl.org.pl/ mającej na celu wsparcie procesu edukacji najmłodszych, a także zachęcenie ich do rozmowy z rodzicami na tematy będące przedmiotem zajęć opracowanych przez organizatorów | wrzesień-maj | Chętni nauczyciele |
Kształtowanie u wychowanków stałych sprawności w czynieniu dobra | |||
1 | Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | Wrzesień | Nauczyciele grup |
2 | Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci | Wrzesień | Nauczyciele grup |
3 | Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem poprzez komunikator Skype/pisanie listów, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4 | Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6 | „Przedszkolni Wolontariusze” – promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim, Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego/alternatywa on-line. | ………… | ………………… |
7 | Spotkanie z Mikołajem – przedstawienie historii życia biskupa z Mirry jako ponadczasowego wzoru dobroczynności | grudzień | Nauczyciele grup |
8 | Udział w akcji MEiN: „Razem na święta” zachęcającej dzieci do niesienia pomocy innym, budowanie wspólnot i więzi międzypokoleniowych oraz kształtowaniu poczucia odpowiedzialności za drugą osobę. | grudzień | ……………….. |
9 | Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. | ……………. | ……………… |
10 | Zbiórka nakrętek/makulatury i przekazanie na wybrany cel dobroczynny – zbiórka dla Stefci. | …………… | ……………….. |
11 | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka:
Dzień niezapominajki Dzień przyjaciela |
15.05 9.06 |
………………… |
12 | Informowanie rodziców na bieżąco np. w formie postów o działaniach przedszkola na rzecz wspierania rodziny | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Diagnoza potrzeb rozwojowych dzieci i ich wspieranie | |||
Potrzeba bezpieczeństwa | |||
1 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.
Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/
pracownicy obsługi wszystkich grup
Dyrektor |
2 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. | wrzesień
|
Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
9 | Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli | wrzesień-październik | Nauczyciele wszystkich grup |
10 | Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
11 | Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.
Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Wybrany miesiąc | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Poszerzanie wiedzy dzieci z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej – spotkanie z ratownikiem medycznym | ……………… | ……………….. |
13 | Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu | listopad | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy | Styczeń/luty | Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba poznawcza | |||
1 | Realizacja zadań przedszkola wskazanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Wskazanie reprezentatywnych sposobów wykonania zadań przedszkolu przez nauczycieli w sprawozdaniu z pracy dydaktyczno – wychowawczej |
Cały rok szkolny
Narada podsumowująca rok szkolny
|
Nauczyciele wszystkich grup |
2 | Codzienne uwzględnianie w pracy warunków i sposobów realizacji wskazanych w podstawie programowej dotyczących m.in. aranżacji sali, codziennego organizowania zajęć na świeżym powietrzu, organizacji zabaw, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Diagnozowanie i analizowanie osiągnięć dzieci w poznawczej sferze rozwoju.
Analizowanie nabytych umiejętności dziecka, samodzielności oraz podejmowanej aktywności na rzecz własnego rozwoju. Formułowanie wniosków z diagnozy i wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. |
Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozwijanie dziecięcych zainteresowań poprzez organizację dni tematycznych w przedszkolu, zapraszanie hobbystów, przedstawicieli różnych zawodów oraz organizację wyjść i wycieczek | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
5 | „Aktywne piątki” – umożliwienie dzieciom zaplanowania dnia w przedszkolu według „katalogu aktywności”. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Przygotowanie w salach kącików zainteresowań m.in.: przyrodniczego, plastycznego, muzycznego, innych i zaangażowanie w ich organizację rodziców dzieci. | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Organizacja kącików do zabaw tematycznych oraz tematycznych wystaw książek podczas realizacji tematów kompleksowych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Inspirowanie dzieci do zabaw tematycznych odpowiednio do sytuacji okolicznościowych lub realizowanych tematów kompleksowych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
Potrzeba kontaktu emocjonalnego i społecznego / potrzeba przynależności | |||
1 | Zajęcia adaptacyjne w przedszkolu. | Wrzesień | Nauczyciele grup…………. |
2 | Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem. | Wrzesień | Koordynator:………………… |
3 | Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej | Wg planu pracy psychologa | Psycholog |
4 | Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Ograniczenie zachowań agresywnych w przedszkolu – zajęcia przeprowadzone przez pedagoga specjalnego/psychologa | Wg planu pracy specjalistów | psycholog/pedagog specjalny |
6 | Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne z pedagogiem specjalnym/psychologiem. | Wg planu pracy specjalistów | psycholog/pedagog specjalny |
Potrzeba akceptacji i uznania, kształtowania poczucia własnej wartości | |||
1 | Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych | …………… | Nauczyciele grup
Psycholog |
2 | Nauczanie rówieśnicze – umożliwienie dzieciom przeprowadzenia zajęć lub zabaw, podczas których mają możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań, pasji, wiedzy z wybranej przez nie dziedziny | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
3 | Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach.
|
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4 | Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne | W ciągu roku szkolnego | Psycholog |
5 | Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
6 | Czytanie dzieciom książek o przyjaźni i budowaniu relacji społecznych np. „Edzio i przyjaciele”Astrid Desbordes, „Przestańcie się kłócić” Pellissier Caroline , Aladjidi Virginie, „Mogę grać z wami?” Willems Mo, „Oskar i rzeczy” Kivirahk Andrus , „Jesteś moim przyjacielem”/”Przyjaciele na zawsze” Engler Michael
|
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty:
• budowanie właściwych relacji na płaszczyźnie przedszkole – dom • kształtowanie pozytywnych postaw w stosunku do przedszkola • ujednolicenie oddziaływań wychowawczych • poznanie warunków domowych i sytuacji rodzinnej dziecka • podniesienie świadomości edukacyjnej rodziców • zwiększenie kompetencji wychowawczych rodziców • inicjowanie działalności społecznej na rzecz przedszkola • lepsze poznanie dziecka i jego możliwości rozwojowych i edukacyjnych • rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. • nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . • wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; • rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie, • rozwijanie umiejętności samodzielnego formułowanie sądów i wypowiadanie się na forum grupy • nabywanie poczucia pewności siebie |
3. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym | |||
Zadania | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1 | Wymiana doświadczeń z dyrektorami i nauczycielami, którzy już pracowali z dziećmi cudzoziemskimi – wykorzystanie dostępnych źródeł informacji i materiałów (MEiN, kurator oświaty, organizacje pozarządowe, wydawnictwa, itp.) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
………………… |
2 | Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
………………… |
3 | Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
………………… Nauczyciele specjaliści ………………… |
4 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
………………… Nauczyciele specjaliści ………………… |
5 | Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w …………………………………….. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
6 | „Dzień ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci. | Nauczyciele grup
Wiewiórek i Czarnych Łabędzi |
|
Spodziewane efekty:
• wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym • uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców |
4. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz- i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1 | Podział zadań związanych z diagnozowaniem dzieci: obserwacje „przesiewowe” – nauczyciele, pogłębione – specjaliści wg zasady:
– logopeda: mowa/mutyzm wybiórczy/dzieci obcojęzyczne – pedagog specjalny: objawy niedostosowania społecznego/dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – terapeuta pedagogiczny: zaburzenia percepcji wzrokowej/słuchowej – psycholog: obszar emocjonalny rozwoju dziecka |
Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele
Nauczyciele specjaliści |
2 | Przeprowadzenie obserwacji/diagnozy wstępnej w oparciu o arkusze będące składową programu wychowania przedszkolnego | wrzesień-październik | Nauczyciele grup |
3 | Badanie rozwoju mowy przez logopedę.
Badania psychologiczne/badania prowadzone przez pedagoga specjalnego/terapeutę pedagogicznego/psychologa w ramach „diagnozy pogłębionej” |
Listopad/kwiecień/
czerwiec |
Psycholog
Terapeuta pedagogiczny Pedagog specjalny |
4 | Formułowanie wniosków z obserwacji/diagnozy wstępnej oraz końcowej – określenie mocnych i słabych stron grupy | Październik/
kwiecień |
Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
5 | Współpraca nauczycieli ze specjalistami zatrudnionymi w przedszkolu – ustalenie zasad i harmonogramu współpracy | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup we współpracy ze specjalistami |
6 | Informowanie rodziców o postępach/ewentualnych problemach rozwojowych wychowanków. Organizacja konsultacji dla rodziców w formie porad indywidualnych/warsztatów/konsultacji | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7 | Wdrażanie wniosków poprzez modyfikowanie indywidualnych i grupowych planów pracy z dzieckiem w grupie. Ustalenie kierunków indywidualnej pracy z dzieckiem | listopad-czerwiec | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
8 | Zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych podczas bieżącej pracy z dziećmi | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
9 | Prace powołanych zespołów do spraw pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
– planowanie pracy, – prowadzenie i dokumentowanie zajęć rewalidacyjnych, – organizowanie spotkań z rodzicami i specjalistami, – podsumowanie wyników pracy. |
Wg harmonogramu zespołu | Zespołu ds. ppp |
10 | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich formach wskazanych w rozporządzeniu ws. ppp tj:
• bieżąca praca z dzieckiem • zajęcia rozwijające uzdolnienia • zajęcia specjalistyczne: korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne oraz inne zajęć o charakterze terapeutycznym; • porady i konsultacje |
Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
12 | Doskonalenie wewnętrznych procedur i narzędzi do organizowania, udzielania i dokumentowania udzielanej dzieciom pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego. | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
13 | Diagnoza dojrzałości szkolnej – opracowanie i przekazanie pisemnej informacji o gotowości do podjęcia nauki w szkole (Uwaga! Nowy druk informacji MEiN I/82)
|
Do 30.04.2024 | Nauczyciele zerówek |
Współpraca z podmiotami działającymi na rzecz wsparcia rodziny | |||
1 | Nawiązanie współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Szamotułach w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dziecka oraz planowania dalszych działań. Opracowywanie informacji na temat dzieci przez nauczycieli na potrzeby opracowywanych przez poradnię opinii/orzeczeń | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
2 | Współpraca z instytucjami szkoleniowymi/metodykami – przeprowadzenie warsztatów dla nauczycieli podnoszących ich kompetencje w zakresie współpracy z rodzicami/zasad udzielania wsparcia rodzinie/reagowania w sytuacjach trudnych i kryzysowych oraz przeprowadzanie warsztatów dla rodziców | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
3 | Współpraca z Powiatową Komendą Policji w Szamotułach – współpraca z policją w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej, włączenie się policji w działalność profilaktyczną przedszkola | W razie potrzeb | Dyrektor
Wszyscy nauczyciele |
4 | Ośrodek Pomocy Społecznej w Szamotułach – współpraca z asystentami rodziny, pomoc uprawnionym rodzicom w uzyskaniu dofinansowania dożywiania w przedszkolu i innych form pomocy | W razie potrzeb | Dyrektor
Nauczyciele grup |
5 | Lokalne fundacje i stowarzyszenia działające na rzecz wsparcia rodziny:
|
W razie potrzeb | Dyrektor
Nauczyciele grup |
6 | Powiatowe Centrum Pomocy w Rodzinie – współpraca z centrum i opiekunami dzieci w przypadku uczęszczania do przedszkola dzieci objętych pieczą zastępczą | W razie potrzeb | Dyrektor
Pedagog specjalny |
7 | Praca nauczycieli/nauczycieli specjalistów w zespole ds. „Niebieskie Karta | W razie potrzeb | Wyznaczeni nauczyciele/specjaliści |
8 | Sąd – wnioskowanie o wgląd w sytuację rodziny w przypadku podejrzenia, że dobro dziecka jest zagrożone lub już naruszone | W razie potrzeb | Dyrektor
Pedagog specjalny |
9 | Biblioteka Pedagogiczna w Szamotułach – przygotowanie prezentacji wartościowych publikacji książkowych dla rodziców/ wsparcie nauczycieli w rozwijaniu umiejętności współpracy z rodzicami dzieci | Maj | Dyrektor
……………….. |
Spodziewane efekty:
• uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców • optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny • rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi • podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
5. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania dzieci do rozwijania ich aktywności fizycznej. | |||
1 | Codzienna aktywność ruchowa przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym codzienna (w miarę możliwości) organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej. | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
2 | Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. opowieść ruchowa, gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa, gimnastyki rytmicznej A. i M. Kniessów oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne
|
W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
3 | Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych/zumba/aerobik | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
4 | Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej u dzieci na gazetce dla rodziców, stronie Internetowej i Facebooku | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
5 | Udział w akcji społecznej „Narodowy Dzień Sportu 2023” we współpracy ze Szkołą Piłki Nożnej | Wrzesień | Nauczyciele:
…………………….. …………………….. |
6 | Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu | Maj | Nauczyciele:
…………………….. ……………………. |
7 | Spotkania z trenerami różnych dyscyplin/ wycieczki do różnych obiektów sportowych tj. stadion/hala sportowa | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele:
…………………….. ……………………. |
8 | Udział w wydarzeniu sportowym o zasięgu europejskim: „Move week”, mającym na celu promowanie korzyści płynących z aktywnego stylu życia oraz regularnego uprawniania sportu i aktywności fizycznej. | Maj | Nauczyciele:
…………………….. |
9 | „Dzień pustej sali” – udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. | Czerwiec | Nauczyciele:
…………………….. |
10 | Zorganizowanie: „Podchody Przedszkolaków” w partnerstwie z innymi przedszkolami | Czerwiec | Nauczyciele:
…………………….. |
11 | Udział w akcji Misiowej Mamy: „Spacerujemy – zdrowia nie marnujemy!” – zachęcanie rodziców do cyklicznego spacerowania z dziećmi | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele:
…………………….. |
12 | Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
Spodziewane efekty:
chętnie uczestniczy w zabawach ruchowych oraz w ćwiczeniach gimnastycznych; • zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach • poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku • poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej • nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej • doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości • ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
7. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1 | Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych | wrzesień | Lider WDN |
2 | Uczestnictwo nauczycieli w grupie : „@aktywni – podążaj odważnie za nowoczesną edukacją” celem zdobycia inspirujących pomysłów na zajęcia z wykorzystaniem technologii cyfrowych. | Cały rok szkolny | Chętni nauczyciele |
3 | Udział w ogólnopolskim projekcie p. Anny Świć: „Uczymy Dzieci Programować” | Wg harmonogramu programu | Chętni nauczyciele |
4 | Bezpieczne korzystanie z internetu „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywa mająca na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. | luty | Nauczyciele grup |
5 | Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis | Wg harmonogramu projektu | Grupa Wilczki |
6 | Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”, robota Dash/Photon. | W razie potrzeb | Nauczyciele grup starszych. |
7 | Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych” m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele |
Spodziewane efekty:
• wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu |
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
Organizacja konkursu ekologicznego przez przedszkole – Edyta Biedna
3.2 Organizacja imprez i uroczystości
Lp. | Nazwa imprezy/uroczystości | Termin realizacji | Uwagi |
1. | Dzień Przedszkolaka | Wrzesień | |
2. | Dzień Niepodległości | Listopad | |
3. | Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka | Listopad | |
4. | Mikołajki | Grudzień | |
5. | Wigilia w przedszkolu | Grudzień | |
6. | Bal karnawałowy | Luty | |
7. | Dzień Babci i Dzień Dziadka | Styczeń | |
8. | Powitanie wiosny | Marzec | |
9. | Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci | Kwiecień | |
10. | Światowy Dzień Ziemi | Kwiecień | |
11. | Piknik Rodzinny | Czerwiec | |
12. | Quest – Poznajemy Szamotuły | Czerwiec | |
12. | Pożegnanie Starszaków | Czerwiec |
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p | Instytucje | Osoba odpowiedzialna | Termin |
1. | Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) | ||
2. | Przedszkola | ||
3. | Szkoła Podstawowa nr 1 | ||
4. | Szkoła Muzyczna | ||
5. | Szkoły specjalna | ||
6. | Biblioteka dla dzieci | ||
7. | Poradnia psychologiczno-pedagogiczna | ||
8. | Dom Pomocy Społecznej | ||
9. | Policja | ||
10. | Straż pożarna | ||
11. | Ratownicy medyczni | ||
12. | Straż miejska | ||
13. | Szamotulski Ośrodek Kultury | ||
14. | Lokalne firmy |
3.4 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom
Lp. | Zadanie dodatkowe | Nazwisko i imię nauczyciela |
1. | Aktualizacja strony internetowej przedszkola | Jakubowska Agnieszka |
3. | Dekoracja holu | Jądrzyk Grażyna |
5. | Sprzęt sportowo-rekreacyjny | Biedna Edyta |
6. | Protokoły rady pedagogicznej | Szymaniak Monika |
3.5 Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp. | Nazwa zespołu | Skład zespołu | Terminy realizacji |
2. | Zespół do spraw statutu, modyfikacji regulaminów i procedur | Wszyscy nauczyciele | Listopad |
3. | Zespół do spraw projektów i akcji edukacyjnych | ||
4. | Zespół ds. rozwijania czytelnictwa | Wszyscy nauczyciele |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola nr 1 w Szamotułach zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr ……… z dnia ………………
Członkowie rady pedagogicznej: | Podpis: |
1. Maria Echaust- Kiełpińska – przewodnicząca RP | |
2. Edyta Biedna | |
3. Małgorzata Kąkol | |
4. Katarzyna Gajzler | |
5. Aneta Klimko | |
6. Teresa Liberska | |
7. Kinga Hoffgunst | |
8. Agnieszka Jakubowska | |
9. Roma Smigielska | |
10. Grażyna Jądrzyk |