8 kwietnia 2019

Logopeda

Logopeda

LOGOPEDIA

Prowadząca: mgr Teresa Liberska- neurologopeda
Godziny pracy logopedy
Czwartek: 7.00-17.00

Zajęcia logopedyczne są dobrowolne i nieodpłatne. O terminie zajęć
zostaną Państwo poinformowani przez wychowawców. Rodzic deklaruje
przygotowywać swoje dziecko na każde zajęcia. Dziecko powinno ćwiczyć
codziennie w domu i przychodzić na logopedię z zeszytem do zajęć.
Logopeda dwa razy w roku poinformuje rodzica pisemnie o efektach terapii
logopedycznej.

UWAGA!

Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne
ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy.


ETAPY ROZWOJU MOWY

  • okres melodii (0-1),
  • okres wyrazu (1-2),
  • okres zdania (2-3),

Dziecko wymawia:

-wszystkie samogłoski,

-b, p, bi, pi, m, mi, f, fi, w, wi,

ś, ź, ć, dź, ń, gi, ki, k, g,

ch, t, d, n, l,

  • okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 lat)

Dziecko wymawia:

– 4 lata- s, z, c, dz,

– 5 lat- sz, ż, cz, dż,

– 6 lat- r;

 

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci 

W tym miejscu będziecie mogli znaleźć materiał do ćwiczeń logopedycznych.

Znajdziecie tu ćwiczenia buzi i języka, wierszyki, wyliczanki . Materiał służy do utrwalania głosek już wywołanych.

Mam bardzo mądrych i pojętnych podopiecznych, a po kilku miesiącach pracy wspólnej Nasze Dzieci mają  zeszyty, umiejętności oraz już nowy materiał do utrwalania w domu.

Zachęcam również do nauki rymowanek w tematach:  Dbam o zdrowie, Wielkanoc.

Ćwiczenia proszę rozpocząć od utrwalenia już zadanego materiału.

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej nauki oraz zabawy z logopedią!

Teresa Liberska

neurologopeda

 

1.Przydatny linki:

https://domologo.pl

  1. mail do kontaktu w każdą środę między 8.00-10.00

Logopedaprzedszkole11@gmail.com

3.Legenda do obrazków służących utrwalaniu prawidłowej artykulacji ćwiczonych głosek  (kolejne strony, zbiór własny):

  • różnicowanie sz-s
  • głoska f
  • głoska l
  • głoska r
  • głoska w
  • głoska s
  • głoska ś
  • opóźniony rozwój mowy

zajęcia z 19.03.2020

GŁOSKA SZ

czubek języka za górnymi zębami na wałku dziąsłowym,

-usta w ryjek,

-zęby zwarte;

 

Ćwiczenia wspomagające:

naśladowanie króliczka,

-wypychanie językiem policzków,

-układanie języka w kształt szpilki, łyżeczki,

-oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,

-tworzenie ze złączonych warg na przemian uśmiechu-dzióbka,

-kierowanie języka do nosa, brodu, ucha lewego, prawego, jak najdalej,

-unoszenie języka do górnego, dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach.

 

Teksty do ćwiczeń

„Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka ,

a na imię ma Agnieszka.

Ma w szufladzie trzy koszule,

kapelusze, szelki, sznurek.

 

Grywa w szachy, pisze wiersze,

Tuszem robi szlaczki pierwsze.

 

Chętnie szynkę je i groszek,

kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

 

GŁOSKA S

-czubek języka układamy przy wewnętrznej stronie dolnych siekaczy,

-wargi płasko( tak aby przylegały do zębów),

-zęby widoczne,

 

Ćwiczenia wspomagające:

kląskanie językiem- czubkiem,

-wypychanie językiem policzków,

-unoszenie języka na przemian do dolnych i górnych zębów,

-tworzenie ze złączonych warg na przemian uśmiechu – dzióbka.

 

Teksty do ćwiczeń

„SMS”

Raz do kotów psotny pies

wysłał taki SMS:

„Nie wiem wcale, co to jest?

Lubię was jak kota pies!

Moje wy naguski,

wysyłam całuski”.

 

 GŁOSKA K

tylną część grzbietu języka podnosimy do podniebienia miękkiego,

-żuchwę opuszczamy,

-usta otwieramy.

 

Ćwiczenia wspomagające:

mlaskanie,

-kląskanie językiem,

-opieranie języka o dolne zęby,

-liczenie językiem dolnych zębów,

-ssanie cukierka środkiem języka,

-mycie czubkiem języka dolnych zębów,

-układanie języka kształt szpilki, łyżeczki.

 

Teksty do ćwiczeń:

„U kaczki”

Koza, koń i piesek,

poszli na przechadzkę,

parkową alejką,

by odwiedzić kaczkę.

 

Słonko przygrzewało,

kukały kukułki,

zwierzaki zjadały,

kości, obrok, bułki.

 

Wypiły kakao,

koń zapalił fajkę,

na koniec opowiedział,

im o smoku bajkę.

 

GŁOSKA Ś

środkową część języka podnosimy do góry (do przedniej części podniebienia twardego),

-zęby zbliżamy do siebie,

-wargi lekko zaokrąglamy.

 

Ćwiczenia wspomagające:

-kląskanie językiem-czubkiem,

-wypychanie językiem policzków,

-oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,

-układanie języka kształt szpilki, łyżeczki,

-próba zrobienia grzbietu z języka z artykulacją głoski ki,

-kierowanie języka do ucha prawego, lewego, brody, nosa jak najdalej.

 

Teksty do ćwiczeń:

„Co kto lubi?”

Wojtuś lubi śliwki,

Jasio woli ptysie,

Tomuś na śniadanie

Je śliwki w śmietanie.

 

Osioł lubi sianko,

Sikorka nasionka,

a ślimak, śpioch jeden,

je maślaków siedem.

 

Mały łoś na śniegu,

popija maślankę.

Misie jamniki,

wolą naleśniki.

 

GŁOSKA l

– czubek języka unosimy i zwieramy z dziąsłami,

-brzegi przylegają do wewnętrznej powierzchni górnych zębów,

-obok zębów trzonowych powstaje otwór, przez który wydostaje się powietrze;

 

Ćwiczeni wprowadzające:

unoszenie szerokiego języka na górną wargę,

– unoszenie szerokiego języka na górne zęby;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Ulubione prace”

Lotnik lata samolotem,

leci tylko chwilę.

Leśnik w lesie wilki liczy,

lisy i motyle.

 

Lekarz przepisuje leki,

leczy chorych ludzi.

Piekarz piecze pulchny chlebek,

mąką palce brudzi.

 

Ela bawi się lalkami,

a Lutek latawcem.

Ola lepi z plasteliny

palmy, lwy, dmuchawce.

 

GŁOSKA F

-zbliżamy górne zęby do dolnej wargi tworząc szczelinę;

 

Ćwiczenia wprowadzające:

-cmokanie,

– naśladowanie wargami królika,

-zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie,

-nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza,

-zaciskanie i otwieranie warg przy zaciśniętych zębach;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Foka”

Siedzi foka na fotelu,

trzyma płetwę w swym portfelu.

Ma tam fotki autografy

i telefon do żyrafy.

 

GŁOSKA B

-zwieramy ze sobą obie wargi,

-język pozostaje bierny;

 

Ćwiczenia wprowadzające:

-cmokanie,

-wciąganie policzków,

-naśladowanie wargami królika,

-zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie,

-nadymanie policzków wypuszczanie powietrza,

-zaciskanie i otwieranie warg przy zaciśniętych zębach;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Bal”

Dziś na balu u wróbelka,

banda się zebrała wielka.

Dwa robaki, cztery żaby,

bocian, ryby, bąk i kraby.

Będzie bufet, w nim bułeczki

i herbaty całe beczki,

chlebek z boczkiem, a do tego

dla każdego coś dobrego.

 

Balonami wystrojone

Dęby, buki i jabłonie.

I zabawa tak udana

będzie do białego rana.

 

GŁOSKA R

szybko dotykamy czubkiem języka do górnego dziąsła wprowadzając jednocześnie w drgania wiązadła głosowe,

-boki języka przylegają do wewnętrznych powierzchni górnych zębów i dziąseł,

-przy dłuższej wymowie głoski r język wykonuje dwa lub trzy drgnięcia,

-podniebienie miękkie unosimy i cofamy zamykając przejście do jamy nosowej.

 

Ćwiczenia wspomagające:

-kląskanie językiem-czubkiem,

– ssanie cukierka- czubkiem języka,

– unoszenie szerokiego języka na górne zęby,

-układanie języka w kształt szpilki, łyżeczki,

-masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów,

-masaż języka przez wsuwanie go między lekko rozwarte zęby.

 

Tekst do ćwiczeń:

Dzieci, wędrując po górskich ścieżkach, spotkały górskie skrzaty.

Każdy mówił w swoim języku.

Dzieci próbowały naśladować ich mowę.

Jeden skrzat mówił : „bla ble, bla ble ….”

Drugi: „Teda, Teda, Teda…”.

Trzeci: „lelum polelum…”.

 

Skrzaty polubiły dzieci i postanowiły pokazać im swoje kryjówki.

Jechały

 Na konikach polnych: „patataj…”.

Potem drewnianym wózkiem: ddd(buzia szeroko otworzona, język stuka w wałek dziąsłowy).

Kolejną część wędrówki odbyły kolejką linową: żżżżż…(z szeroko otwartą buzią).

Na koniec skrzaty rozpaliły ognisko i dzieci wspólnie z nimi śpiewały:

-lalalalala…

-lolololo…

-lelelele…

(Buzia szeroko otworzona, broda nieruchomo).

 

zajęcia z 26.03.2020

Ćwiczenia do utrwalania wywołanych głosek

nr 2/ 25.03.2020r.

Pozdrawiam Was Dzieci i Rodzice serdecznie. Trzymajcie się zdrowo

 

GŁOSKA SZ

  1. Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

  1. Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asza, aszo, aszu, aszy, asze,

Osza, oszo…….,

Esza…………….,

Usza……………,

Ysza……………,

Asz, osz, usz, esz, ysz;

  1. Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Ptaszek i kasza”

Na daszku śpiewa

Szary ptaszek.

Już go usłyszał

Mały Łukaszek.

Dla ptaszka przyniósł

Przepyszną kaszę.

Lecz jak ją przenieść

Na poddasze?

Na szczęście ptaszek sfrunął                                                                                                                    

Z daszku.

-Pyszna ta kasza,

Mój Łukaszku!

 

GŁOSKA Ż

  1. Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

  1. Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aża, ażo, ażu, aży, aże,

Oża, ożo…….,

Eża…………….,

Uża……………,

Yża……………;

  1. Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Żaba i żuk”

Duża żaba nad kałużą

napotkała żuka.

Żuk na nóżki buty włożył

i butkami puka.

Żółte butki, żółty szalik

i żółty kapelusz.

Pyta żaba: „ Dokąd bieżysz,

Mój ty przyjacielu?”

„Idę żabko na przyjęcie

Do pana bociana.

Będzie żuraw , żółw i jeżyk.

Chodź i ty , kochana”.

 

GŁOSKA S

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asa, aso, asu, asy, ase,

Osa, oso…….,

Esa…………….,

Usa……………,

Ysa……………,

As, os, us, es, ys;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Ala ma Asa”

Ala ma Asa. Pieska Asa.

Ten As jest mopsem. To taka rasa.

Pies lubi psoty oraz spacery,

Z Alą odwiedza sklepy i skwery.

– O tutaj pachnie mięso i masło,

Tutaj kiełbasa, sery i ciasto.

Pies skrycie wącha spodnie, obcasy,

I kłusem biegnie do Ali klasy.

Dzieci witają wesoło Asa,

Bo tego Asa zna cała klasa.

 

Różnicowanie sz-s

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowegoJ

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Sza- sa, sz-so, sz-su, sza-sy, sza-se,

Szo-sa…………………………….

Sze-sa…………………………….

Szu –sa……………………………

Szy-sa……………………………..

Kochane Dzieci! Pokażcie Opiekunowi znaki z rączkami  ( rysunek w zeszytach).

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

Szybko”

Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!

Szybko, szybko, stygnie kawa !

Szybko, zęby myj i ręce!

Szybko, światło gaś w łazience!

Szybko tata na nas czeka!

Szybko tramwaj nam ucieka!

Szybko, szybko bez hałasu!

Szybko, szybko, nie ma czasu!

 

Na nic nigdy nie ma czasu…

 

A ja chciałbym przez kałuże,

iść godzinę albo dłużej.

Trzy godziny lizać lody,

gapić się na samochody.

I na deszcz, co leci z góry,

i na żaby, i na chmury.

Albo z błota lepić kule,

I nie spieszyć się w ogóle…

 

Chciałbym wszystko robić wolno,

ale mi nie wolno…

 

GŁOSKA K

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aka, ako, aku, aky, ake,

Oka, oko…….,

Eka…………….,

Uka……………,

Yka……………,

Ak, ok, uk, ek, yk;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Deszcz”

Kapią, kapią deszczu krople,

mokre dachy, okna mokre,

mokry taras, balkon mokry,

Deszcz kroplami kwiaty okrył.

Łzami deszczu świat zalany.

– Odejdź deszczu, dość cię mamy.

A deszcz śmieje się- Ach, tak?

Jak mnie nie chcesz, to mnie złap.

Kap, kap, kap.

 

GŁOSKA W

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Awa, awo, awu, awy, awe,

Owa, owo…….,

Ewa…………….,

Uwa……………,

Ywa……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Wieje wiatr”

Wieje wiatr, będzie wichura.

Latawiec urwie ze sznura,

zerwie Iwie z głowy wianek,

spod wierzby wyrwie rumianek.

A wieczorem to wietrzysko,

rozwieje wielkie mrowisko.

 

GŁOSKA Ś

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asia, asio, asiu, asi, asie,

Osia, osio…….,

Esia…………….,

Usia……………,

Ysia……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Silny Jaś”

Chwali się kolegom Jasio

– Jestem silny, najsilniejszy.

Mięśnie moje są jak skały.

Nawet słonie by się bały.

 

Jedną ręką chwycę łosia,

drugą chwycę gęś i rysia.

Bez wysiłku , potu śladu

zrobię z nimi sto przysiadów.

Taką siłę czuję dzisiaj.

 

Nagle mama prosi Jasia

– Wyrzuć śmieci, moje dziecię.

– Śmieci, mamo?- Jaś jest blady.

– Taki ciężar? Nie dam rady.

A jak worek mnie przygniecie?

 

GŁOSKA L

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Ala, alo, alu, aly, ale,

Ola, olo…….,

Ela…………….,

Ula……………,

Yla……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Kolacja”

Na kolację dziś w niedzielę,

smakołyków będzie wiele.

 

Są tu kluski z jagodami,

naleśniki z jabłuszkami,

 

Jajka, chleb, sok malinowy,

no placek jeżynowy.

 

GŁOSKA F

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Afa, afo, afu, afy, afe,

Ofa, ofo…….,

Efa…………….,

Ufa……………,

Yfa……………,

Af, of, uf, ef, yf.

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„W krainie fantazji”

W Krainie Fantazji –

wesołe przygody,

przedziwne wędrówki

przez lądy i wody.

 

Najpiękniejsze czary

wśród przyjaciół z bajek!

To wszystko i zawsze się staje.

 

Usłuży nam wierny

Smok albo robotek…

Znikniemy, by wkrótce

zjawić się z powrotem.

 

W Krainie Fantazji

każdemu pomaga-

mocne bicie serca

i marzeń odwaga.

 

GŁOSKA B

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aba, abo, abu, aby, abe,

Oba, obo…….,

Eba…………….,

Uba……………,

Yba……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

 

„Mój samochód”

Mój samochód się boi

jeździć po pokoju,

bo na podłodze

można wpaść w poślizg.

Na dworze

jeździć nie może,

bo tam przeszkadzają dorośli.

Ani na podwórzu

-bo za dużo kurzu.

A w ogóle go opony bolą

i wolałby latać jak samolot,

zamiast jeździć zwyczajnie po ziemi…

Więc go noszę cały dzień

w kieszeni.

 

GŁOSKA R

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń wprowadzających ( druga lekcja w zeszytach):

Tra, tro, tre, tru, try,

Tla, tlo, tle, tlu, tly,

Dra, dro, dre, dru, dry;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Rak Ignacy”

Pracowity rak Ignacy

miał po dziurki w nosie pracy.

– Praca bywa uporczywa.

Rzucam pracę, wypoczywam.

Będę pływał motorówką,

zwiedzę różnych jezior wody.

Wreszcie poznam niezrównany

smak wolności i swobody.

Będę chrapał do południa,

ranek mnie już nie obudzi.

Będę w restauracjach jadał.

Jak cudownie się nie trudzić.

Myśli rak- Rozkoszny plan.

Tylko za co ja żyć mam?

Skąd pieniądze na to brać,

gdy mam zamiar jeść i spać?

Westchnął głośno rak Ignacy

– Trudno. Muszę iść do pracy.

Nie ma co filozofować.

Żeby żyć- trzeba pracować.

zajęcia z 02.04.2020

Ćwiczenia nr 3

  1. Ćwiczenie oddechowe: kochane dzieci nauczcie proszę opiekuna, jak trenować oddech przy użyciu rurki i „ pudełka skarbów”. Należy przenieść słomką skrawki papieru lub inne skarby z pudełka na stół i odwrotnie. Rodzicu, zwróć proszę uwagę, aby „skarby” były większe od średnicy słomki.
  2. Proszę Cię Przedszkolaku o narysowanie w zeszycie do logopedii trzech przedmiotów , których nazwa rozpoczyna się na literę sz, s, ś, k, w, f, r, l 🙂
  3. Ćwiczenia utrwalające:

 

GŁOSKA SZ

„Cicho-sza”

Szeptem mówi mała myszka,

Cicho skacze szara pliszka.

Wszystkich wokół uciszają,

Obie małe dzieci mają.

Spadła z drzewa ciężka szyszka,

W szafce zaszurała łyżka,

Wyszła z norki mała myszka,

Z szumem przyfrunęła pliszka.

-Cisza- szepczą zatroskane.-

Dzieci muszą być wyspane.

 

GŁOSKA S

„List stryja”

Stryj wysłał list

Do Sebastiana:

              W sobotę imieniny Jana!

               Spróbuj się dostać tutaj taksówką.

               Weź z sobą ciasto!

                Ostatnie słówko-

                Ten solenizant lubi maskotki.

                 Kup w kiosku pieska

                 Lub dwa pstre kotki!

 

 

Głoska K

„Kolacja”

Na kolację dziś w niedzielę,

smakołyków będzie wiele.

 

Są tu kluski jagodami,

naleśniki z jabłuszkami.

 

Jajka, chleb, sok malinowy,

no i placek jeżynowy.

 

GŁOSKA W

„ Wianki”

Wiesia i Wicia- dwie koleżanki

poszły na łąkę wyplatać wianki.

 

Widziały bowiem raz w bajce pewnej

w wianku na głowie piękną królewnę.

 

Wiją więc wianki z rumianku, trawy,

by wnet wyruszyć w nich do zabawy.

Teraz po trawie jak motyl zwiewny

w walcu wirują dwie cud królewny.

 

GŁOSKA Ś

„Prośba”

Prosi mamusia i tatuś prosi:

„Uśmiechnij się u Jasiu do Gosi”.

 

GŁOSKA L

„ Śliwki”

Bolek leży w hamaku.

Zasnął w wiszącym leżaku.

Nagle lecą mu na głowę

śliskie kulki fioletowe.

Spogląda Bolek na niebo.

Widzi owocowe drzewo.

wielkie śliwki fioletowe

spadają na Bolka głowę.

 

GŁOSKA F

„Rozmowa na niby

Pyta foka foki:

– Pije pani soki?

Odpowiada foka foce:

-Nie. Ja tylko jem owoce.

A ta rozmowa jest na niby,

bo naprawdę foka je ryby.

 

GŁOSKA B

„Bocian i żaby”

Raz bocian zapraszał żaby,

aby zagrały z nim w warcaby z tego.

A żaby na to:- Oj, nic z tego!

Bawimy się dalej w chowanego.

 

GŁOSKA R

„ Koncert nad jeziorem”

Rak i ryby nad jeziorem

robią koncert dziś wieczorem.

Teraz słychać chór sardynek,

a rak gra na tamburynie.

Śpiewa arie karp niezdara

i wtóruje mu gitara.

Tak to grały do północy,

aż się zerwał wicher mocny.

A tatarak znad jeziora

mruczy: „ Ryby, spać iść pora!”

zajęcia z 09.04.2020

Ćwiczenia nr 4

  1. Ćwiczenie oddechowe: dmuchamy na małą piłeczkę, samochodzik, koralik zachowując prawidłowy tor oddechowy.
  2. Ćwiczenia buzi i języka: proszę, wybierz trzy ulubione:-)

 

  1. GŁOSKA SZ

„Łakomczuszek”

Kto do szuflady włożył szynkę?

Kto w szafie trzyma wieprzowinkę ?

Kto pół szarlotki ukrył za koszem ?

Kto w nocy szura w kuchni bamboszem?

Kto wyjął z szafek mąkę i kaszę?

Wszyscy z przykrością patrzą na Maszę.

Ja tylko… trzymam to na potem!

-Czy szynka w szafie jest kłopotem?

 

4.GŁOSKA S

„List stryja”

Stryj wysłał list

Do Sebastiana:

              W sobotę imieniny Jana!

               Spróbuj się dostać tutaj taksówką.

               Weź z sobą ciasto!

                Ostatnie słówko-

                Ten solenizant lubi maskotki.

                 Kup w kiosku pieska

 

  1. GŁOSKA K

„ Kurka Kazika”

Kupił Kazik piękną kurkę.

Gdy zamyka ją w kurniku,

Kurka w kącie się ukrywa,

Krzycząc: ko, ko, kukuryku!

 

Zamiast składać krągłe jajka,

Ciągle kwacze tak jak kaczka

 

Albo szczeka na Kazika.

Taka z kurki jest dziwaczka.

 

  1. GŁOSKA W

„ Wronie wyprawy”

Powiedziała wróblom wrona,

Że zwiedziła wiosną Szwecję,

A we wrześniu podziwiała

Włoską Padwę i Wenecję.

 

Na wakacjach poznawała

Kraków, Wrocław i Warszawę.

Cóż, w wędrówkach po globusie

Ma ta wrona wielką wprawę.

 

  1. GŁOSKA Ś

Ściano”

-Ściano!

Czy to prawda, że ściany mają uszy?

Oczywiście!

 Ale czy kogoś to wzruszy?

Czy ktoś choć czasem przed spaniem,

Na dobranoc coś szepnie ścianie?

Czy choć jedna osoba pamięta,

by jej umyć uszy od święta?

-Nie!

– No właśnie!

Tylko czasem mama ze złością

Powie komuś:

„Czy wiesz kochany,

że do Ciebie to tak się mówi,

jakby człowiek

mówił do ściany!”

A przecież ściana nie jest głucha.

Ściana  umie

i lubi słuchać.

Lecz na szczęście rzadko się zdarza

By lubiła

plotki powtarzać.

 

  1. GŁOSKA L

„Oblepiona Lilka”

Ulepiła Lilka z gliny

Liczne liski i motyle,

Wielką lamę, lwa z leniwcem

I zielone krokodyle.

 

Lecz prócz palców lepką gliną

Fotel, stolik oblepiła.

Dyla dała więc w mydliny,

Bo do mebli się kleiła.

 

  1. GŁOSKA F

„Farbowana Foka”

Rzekła foka do fryzjera:

– Chcę mieć futro farbowane,

Fioletowe lub fiołkowe

I z fantazją uczesane.

 

Może mieć fikuśne frędzle

Lub farfocle dookoła.

Fryzjer fuknął: – Fuj, ta foka

Ma na punkcie furta fioła!

 

  1. GŁOSKA B

„Bałwanki Bolka”

Wycina Bolek z bibuły bałwanka.

Bardzo się przy tym stara.

Zrobił już panią bałwankową.

Będzie bałwanków para.

Zabawne są te bałwanki Bolka,

z buraków noski mają,

białe ubranka w brązowe paski

i na bębenkach grają.

Pierwszy bałwanek nosi berecik,

drugi bałwan- w koronie.

Widok zabawnych bałwanków Bolka

rozśmieszył babcię Bronię.

11.GŁOSKA R

„ Krowa”

Jedzie krowa na rowerze,

nosi czarne okulary.

I dlatego, że ma rogi,

każdy jej ustąpi drogi.

Ćwiczenia nr 6

zajęcia  z 16.04.2020

ĆWICZENIA NR 9

ćw.buzi i języka (1)

zajęcia z 23.04.2020

ĆWICZENIA NR 9

zabzezw

zajęcia z 30.04.2020

głoska a

ćw. nr10

zajęcia z 07.05.2020

ĆW .11.doc pdf

Co pomaga

zajęcia z 14.05.2020

Ptaszki ćw.12 pdf

Ptaszki

Zajęcia z 21.05.2020

ćw.nr 13

ślimaczki

Zajęcia z 28.05.2020

ćw.nr14

przyjęcie urodzinowe

Zajęcia z 04.06.2020

ćw. nr 17

głoski wybuchowe

Zajęcia z 18.06.2020

ćwiczenia nr 20

ćw.nr7