8 kwietnia 2019

Logopeda

Logopeda

LOGOPEDIA

Prowadząca: mgr Teresa Liberska- neurologopeda
Godziny pracy logopedy
Czwartek: 7.00-17.00

Zajęcia logopedyczne są dobrowolne i nieodpłatne. O terminie zajęć
zostaną Państwo poinformowani przez wychowawców. Rodzic deklaruje
przygotowywać swoje dziecko na każde zajęcia. Dziecko powinno ćwiczyć
codziennie w domu i przychodzić na logopedię z zeszytem do zajęć.
Logopeda dwa razy w roku poinformuje rodzica pisemnie o efektach terapii
logopedycznej.

UWAGA!

Tylko regularne uczęszczanie na terapię logopedyczną i codzienne
ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy.


ETAPY ROZWOJU MOWY

  • okres melodii (0-1),
  • okres wyrazu (1-2),
  • okres zdania (2-3),

Dziecko wymawia:

-wszystkie samogłoski,

-b, p, bi, pi, m, mi, f, fi, w, wi,

ś, ź, ć, dź, ń, gi, ki, k, g,

ch, t, d, n, l,

  • okres swoistej mowy dziecięcej (3-7 lat)

Dziecko wymawia:

– 4 lata- s, z, c, dz,

– 5 lat- sz, ż, cz, dż,

– 6 lat- r;

 

Drodzy Rodzice, kochane Dzieci 

W tym miejscu będziecie mogli znaleźć materiał do ćwiczeń logopedycznych.

Znajdziecie tu ćwiczenia buzi i języka, wierszyki, wyliczanki . Materiał służy do utrwalania głosek już wywołanych.

Mam bardzo mądrych i pojętnych podopiecznych, a po kilku miesiącach pracy wspólnej Nasze Dzieci mają  zeszyty, umiejętności oraz już nowy materiał do utrwalania w domu.

Zachęcam również do nauki rymowanek w tematach:  Dbam o zdrowie, Wielkanoc.

Ćwiczenia proszę rozpocząć od utrwalenia już zadanego materiału.

Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej nauki oraz zabawy z logopedią!

Teresa Liberska

neurologopeda

 

1.Przydatny linki:

https://domologo.pl

  1. mail do kontaktu w każdą środę między 8.00-10.00

Logopedaprzedszkole11@gmail.com

3.Legenda do obrazków służących utrwalaniu prawidłowej artykulacji ćwiczonych głosek  (kolejne strony, zbiór własny):

  • różnicowanie sz-s
  • głoska f
  • głoska l
  • głoska r
  • głoska w
  • głoska s
  • głoska ś
  • opóźniony rozwój mowy

 

GŁOSKA SZ

czubek języka za górnymi zębami na wałku dziąsłowym,

-usta w ryjek,

-zęby zwarte;

 

Ćwiczenia wspomagające:

naśladowanie króliczka,

-wypychanie językiem policzków,

-układanie języka w kształt szpilki, łyżeczki,

-oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,

-tworzenie ze złączonych warg na przemian uśmiechu-dzióbka,

-kierowanie języka do nosa, brodu, ucha lewego, prawego, jak najdalej,

-unoszenie języka do górnego, dolnego dziąsła przy szeroko otwartych ustach.

 

Teksty do ćwiczeń

„Szara myszka”

Szara myszka w szafie mieszka ,

a na imię ma Agnieszka.

Ma w szufladzie trzy koszule,

kapelusze, szelki, sznurek.

 

Grywa w szachy, pisze wiersze,

Tuszem robi szlaczki pierwsze.

 

Chętnie szynkę je i groszek,

kaszę, gulasz, gruszek koszyk.

 

GŁOSKA S

-czubek języka układamy przy wewnętrznej stronie dolnych siekaczy,

-wargi płasko( tak aby przylegały do zębów),

-zęby widoczne,

 

Ćwiczenia wspomagające:

kląskanie językiem- czubkiem,

-wypychanie językiem policzków,

-unoszenie języka na przemian do dolnych i górnych zębów,

-tworzenie ze złączonych warg na przemian uśmiechu – dzióbka.

 

Teksty do ćwiczeń

„SMS”

Raz do kotów psotny pies

wysłał taki SMS:

„Nie wiem wcale, co to jest?

Lubię was jak kota pies!

Moje wy naguski,

wysyłam całuski”.

 

 GŁOSKA K

tylną część grzbietu języka podnosimy do podniebienia miękkiego,

-żuchwę opuszczamy,

-usta otwieramy.

 

Ćwiczenia wspomagające:

mlaskanie,

-kląskanie językiem,

-opieranie języka o dolne zęby,

-liczenie językiem dolnych zębów,

-ssanie cukierka środkiem języka,

-mycie czubkiem języka dolnych zębów,

-układanie języka kształt szpilki, łyżeczki.

 

Teksty do ćwiczeń:

„U kaczki”

Koza, koń i piesek,

poszli na przechadzkę,

parkową alejką,

by odwiedzić kaczkę.

 

Słonko przygrzewało,

kukały kukułki,

zwierzaki zjadały,

kości, obrok, bułki.

 

Wypiły kakao,

koń zapalił fajkę,

na koniec opowiedział,

im o smoku bajkę.

 

GŁOSKA Ś

środkową część języka podnosimy do góry (do przedniej części podniebienia twardego),

-zęby zbliżamy do siebie,

-wargi lekko zaokrąglamy.

 

Ćwiczenia wspomagające:

-kląskanie językiem-czubkiem,

-wypychanie językiem policzków,

-oblizywanie warg przy szeroko otwartych ustach,

-układanie języka kształt szpilki, łyżeczki,

-próba zrobienia grzbietu z języka z artykulacją głoski ki,

-kierowanie języka do ucha prawego, lewego, brody, nosa jak najdalej.

 

Teksty do ćwiczeń:

„Co kto lubi?”

Wojtuś lubi śliwki,

Jasio woli ptysie,

Tomuś na śniadanie

Je śliwki w śmietanie.

 

Osioł lubi sianko,

Sikorka nasionka,

a ślimak, śpioch jeden,

je maślaków siedem.

 

Mały łoś na śniegu,

popija maślankę.

Misie jamniki,

wolą naleśniki.

 

GŁOSKA l

– czubek języka unosimy i zwieramy z dziąsłami,

-brzegi przylegają do wewnętrznej powierzchni górnych zębów,

-obok zębów trzonowych powstaje otwór, przez który wydostaje się powietrze;

 

Ćwiczeni wprowadzające:

unoszenie szerokiego języka na górną wargę,

– unoszenie szerokiego języka na górne zęby;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Ulubione prace”

Lotnik lata samolotem,

leci tylko chwilę.

Leśnik w lesie wilki liczy,

lisy i motyle.

 

Lekarz przepisuje leki,

leczy chorych ludzi.

Piekarz piecze pulchny chlebek,

mąką palce brudzi.

 

Ela bawi się lalkami,

a Lutek latawcem.

Ola lepi z plasteliny

palmy, lwy, dmuchawce.

 

GŁOSKA F

-zbliżamy górne zęby do dolnej wargi tworząc szczelinę;

 

Ćwiczenia wprowadzające:

-cmokanie,

– naśladowanie wargami królika,

-zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie,

-nadymanie policzków i wypuszczanie powietrza,

-zaciskanie i otwieranie warg przy zaciśniętych zębach;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Foka”

Siedzi foka na fotelu,

trzyma płetwę w swym portfelu.

Ma tam fotki autografy

i telefon do żyrafy.

 

GŁOSKA B

-zwieramy ze sobą obie wargi,

-język pozostaje bierny;

 

Ćwiczenia wprowadzające:

-cmokanie,

-wciąganie policzków,

-naśladowanie wargami królika,

-zakładanie dolnej wargi na górną i odwrotnie,

-nadymanie policzków wypuszczanie powietrza,

-zaciskanie i otwieranie warg przy zaciśniętych zębach;

 

Teksty do ćwiczeń:

„Bal”

Dziś na balu u wróbelka,

banda się zebrała wielka.

Dwa robaki, cztery żaby,

bocian, ryby, bąk i kraby.

Będzie bufet, w nim bułeczki

i herbaty całe beczki,

chlebek z boczkiem, a do tego

dla każdego coś dobrego.

 

Balonami wystrojone

Dęby, buki i jabłonie.

I zabawa tak udana

będzie do białego rana.

 

GŁOSKA R

szybko dotykamy czubkiem języka do górnego dziąsła wprowadzając jednocześnie w drgania wiązadła głosowe,

-boki języka przylegają do wewnętrznych powierzchni górnych zębów i dziąseł,

-przy dłuższej wymowie głoski r język wykonuje dwa lub trzy drgnięcia,

-podniebienie miękkie unosimy i cofamy zamykając przejście do jamy nosowej.

 

Ćwiczenia wspomagające:

-kląskanie językiem-czubkiem,

– ssanie cukierka- czubkiem języka,

– unoszenie szerokiego języka na górne zęby,

-układanie języka w kształt szpilki, łyżeczki,

-masowanie czubka języka szczoteczką do mycia zębów,

-masaż języka przez wsuwanie go między lekko rozwarte zęby.

 

Tekst do ćwiczeń:

Dzieci, wędrując po górskich ścieżkach, spotkały górskie skrzaty.

Każdy mówił w swoim języku.

Dzieci próbowały naśladować ich mowę.

Jeden skrzat mówił : „bla ble, bla ble ….”

Drugi: „Teda, Teda, Teda…”.

Trzeci: „lelum polelum…”.

 

Skrzaty polubiły dzieci i postanowiły pokazać im swoje kryjówki.

Jechały

 Na konikach polnych: „patataj…”.

Potem drewnianym wózkiem: ddd(buzia szeroko otworzona, język stuka w wałek dziąsłowy).

Kolejną część wędrówki odbyły kolejką linową: żżżżż…(z szeroko otwartą buzią).

Na koniec skrzaty rozpaliły ognisko i dzieci wspólnie z nimi śpiewały:

-lalalalala…

-lolololo…

-lelelele…

(Buzia szeroko otworzona, broda nieruchomo).

 

 

Ćwiczenia do utrwalania wywołanych głosek

nr 2/ 25.03.2020r.

Pozdrawiam Was Dzieci i Rodzice serdecznie. Trzymajcie się zdrowo

 

GŁOSKA SZ

  1. Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

  1. Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asza, aszo, aszu, aszy, asze,

Osza, oszo…….,

Esza…………….,

Usza……………,

Ysza……………,

Asz, osz, usz, esz, ysz;

  1. Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Ptaszek i kasza”

Na daszku śpiewa

Szary ptaszek.

Już go usłyszał

Mały Łukaszek.

Dla ptaszka przyniósł

Przepyszną kaszę.

Lecz jak ją przenieść

Na poddasze?

Na szczęście ptaszek sfrunął                                                                                                                    

Z daszku.

-Pyszna ta kasza,

Mój Łukaszku!

 

GŁOSKA Ż

  1. Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

  1. Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aża, ażo, ażu, aży, aże,

Oża, ożo…….,

Eża…………….,

Uża……………,

Yża……………;

  1. Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Żaba i żuk”

Duża żaba nad kałużą

napotkała żuka.

Żuk na nóżki buty włożył

i butkami puka.

Żółte butki, żółty szalik

i żółty kapelusz.

Pyta żaba: „ Dokąd bieżysz,

Mój ty przyjacielu?”

„Idę żabko na przyjęcie

Do pana bociana.

Będzie żuraw , żółw i jeżyk.

Chodź i ty , kochana”.

 

GŁOSKA S

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asa, aso, asu, asy, ase,

Osa, oso…….,

Esa…………….,

Usa……………,

Ysa……………,

As, os, us, es, ys;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Ala ma Asa”

Ala ma Asa. Pieska Asa.

Ten As jest mopsem. To taka rasa.

Pies lubi psoty oraz spacery,

Z Alą odwiedza sklepy i skwery.

– O tutaj pachnie mięso i masło,

Tutaj kiełbasa, sery i ciasto.

Pies skrycie wącha spodnie, obcasy,

I kłusem biegnie do Ali klasy.

Dzieci witają wesoło Asa,

Bo tego Asa zna cała klasa.

 

Różnicowanie sz-s

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowegoJ

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Sza- sa, sz-so, sz-su, sza-sy, sza-se,

Szo-sa…………………………….

Sze-sa…………………………….

Szu –sa……………………………

Szy-sa……………………………..

Kochane Dzieci! Pokażcie Opiekunowi znaki z rączkami  ( rysunek w zeszytach).

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

Szybko”

Szybko, zbudź się, szybko, wstawaj!

Szybko, szybko, stygnie kawa !

Szybko, zęby myj i ręce!

Szybko, światło gaś w łazience!

Szybko tata na nas czeka!

Szybko tramwaj nam ucieka!

Szybko, szybko bez hałasu!

Szybko, szybko, nie ma czasu!

 

Na nic nigdy nie ma czasu…

 

A ja chciałbym przez kałuże,

iść godzinę albo dłużej.

Trzy godziny lizać lody,

gapić się na samochody.

I na deszcz, co leci z góry,

i na żaby, i na chmury.

Albo z błota lepić kule,

I nie spieszyć się w ogóle…

 

Chciałbym wszystko robić wolno,

ale mi nie wolno…

 

GŁOSKA K

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aka, ako, aku, aky, ake,

Oka, oko…….,

Eka…………….,

Uka……………,

Yka……………,

Ak, ok, uk, ek, yk;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Deszcz”

Kapią, kapią deszczu krople,

mokre dachy, okna mokre,

mokry taras, balkon mokry,

Deszcz kroplami kwiaty okrył.

Łzami deszczu świat zalany.

– Odejdź deszczu, dość cię mamy.

A deszcz śmieje się- Ach, tak?

Jak mnie nie chcesz, to mnie złap.

Kap, kap, kap.

 

GŁOSKA W

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Awa, awo, awu, awy, awe,

Owa, owo…….,

Ewa…………….,

Uwa……………,

Ywa……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Wieje wiatr”

Wieje wiatr, będzie wichura.

Latawiec urwie ze sznura,

zerwie Iwie z głowy wianek,

spod wierzby wyrwie rumianek.

A wieczorem to wietrzysko,

rozwieje wielkie mrowisko.

 

GŁOSKA Ś

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Asia, asio, asiu, asi, asie,

Osia, osio…….,

Esia…………….,

Usia……………,

Ysia……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Silny Jaś”

Chwali się kolegom Jasio

– Jestem silny, najsilniejszy.

Mięśnie moje są jak skały.

Nawet słonie by się bały.

 

Jedną ręką chwycę łosia,

drugą chwycę gęś i rysia.

Bez wysiłku , potu śladu

zrobię z nimi sto przysiadów.

Taką siłę czuję dzisiaj.

 

Nagle mama prosi Jasia

– Wyrzuć śmieci, moje dziecię.

– Śmieci, mamo?- Jaś jest blady.

– Taki ciężar? Nie dam rady.

A jak worek mnie przygniecie?

 

GŁOSKA L

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Ala, alo, alu, aly, ale,

Ola, olo…….,

Ela…………….,

Ula……………,

Yla……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„Kolacja”

Na kolację dziś w niedzielę,

smakołyków będzie wiele.

 

Są tu kluski z jagodami,

naleśniki z jabłuszkami,

 

Jajka, chleb, sok malinowy,

no placek jeżynowy.

 

GŁOSKA F

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Afa, afo, afu, afy, afe,

Ofa, ofo…….,

Efa…………….,

Ufa……………,

Yfa……………,

Af, of, uf, ef, yf.

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„W krainie fantazji”

W Krainie Fantazji –

wesołe przygody,

przedziwne wędrówki

przez lądy i wody.

 

Najpiękniejsze czary

wśród przyjaciół z bajek!

To wszystko i zawsze się staje.

 

Usłuży nam wierny

Smok albo robotek…

Znikniemy, by wkrótce

zjawić się z powrotem.

 

W Krainie Fantazji

każdemu pomaga-

mocne bicie serca

i marzeń odwaga.

 

GŁOSKA B

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń na sylabach ( druga lekcja w zeszytach):

Aba, abo, abu, aby, abe,

Oba, obo…….,

Eba…………….,

Uba……………,

Yba……………,

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

 

„Mój samochód”

Mój samochód się boi

jeździć po pokoju,

bo na podłodze

można wpaść w poślizg.

Na dworze

jeździć nie może,

bo tam przeszkadzają dorośli.

Ani na podwórzu

-bo za dużo kurzu.

A w ogóle go opony bolą

i wolałby latać jak samolot,

zamiast jeździć zwyczajnie po ziemi…

Więc go noszę cały dzień

w kieszeni.

 

GŁOSKA R

1.Ćwiczenie oddechowe. Dmuchamy na piórko, wstążkę lub listek papieru toaletowego

Proszę, pokażcie Rodzicowi, jaki jest prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem, wydech ustami.

2.Przypomnienie ćwiczeń wprowadzających ( druga lekcja w zeszytach):

Tra, tro, tre, tru, try,

Tla, tlo, tle, tlu, tly,

Dra, dro, dre, dru, dry;

3.Utrwalanie prawidłowej artykulacji:

„ Rak Ignacy”

Pracowity rak Ignacy

miał po dziurki w nosie pracy.

– Praca bywa uporczywa.

Rzucam pracę, wypoczywam.

Będę pływał motorówką,

zwiedzę różnych jezior wody.

Wreszcie poznam niezrównany

smak wolności i swobody.

Będę chrapał do południa,

ranek mnie już nie obudzi.

Będę w restauracjach jadał.

Jak cudownie się nie trudzić.

Myśli rak- Rozkoszny plan.

Tylko za co ja żyć mam?

Skąd pieniądze na to brać,

gdy mam zamiar jeść i spać?

Westchnął głośno rak Ignacy

– Trudno. Muszę iść do pracy.

Nie ma co filozofować.

Żeby żyć- trzeba pracować.

 

Ćwiczenia nr 3

  1. Ćwiczenie oddechowe: kochane dzieci nauczcie proszę opiekuna, jak trenować oddech przy użyciu rurki i „ pudełka skarbów”. Należy przenieść słomką skrawki papieru lub inne skarby z pudełka na stół i odwrotnie. Rodzicu, zwróć proszę uwagę, aby „skarby” były większe od średnicy słomki.
  2. Proszę Cię Przedszkolaku o narysowanie w zeszycie do logopedii trzech przedmiotów , których nazwa rozpoczyna się na literę sz, s, ś, k, w, f, r, l 🙂
  3. Ćwiczenia utrwalające:

 

GŁOSKA SZ

„Cicho-sza”

Szeptem mówi mała myszka,

Cicho skacze szara pliszka.

Wszystkich wokół uciszają,

Obie małe dzieci mają.

Spadła z drzewa ciężka szyszka,

W szafce zaszurała łyżka,

Wyszła z norki mała myszka,

Z szumem przyfrunęła pliszka.

-Cisza- szepczą zatroskane.-

Dzieci muszą być wyspane.

 

GŁOSKA S

„List stryja”

Stryj wysłał list

Do Sebastiana:

              W sobotę imieniny Jana!

               Spróbuj się dostać tutaj taksówką.

               Weź z sobą ciasto!

                Ostatnie słówko-

                Ten solenizant lubi maskotki.

                 Kup w kiosku pieska

                 Lub dwa pstre kotki!

 

 

Głoska K

„Kolacja”

Na kolację dziś w niedzielę,

smakołyków będzie wiele.

 

Są tu kluski jagodami,

naleśniki z jabłuszkami.

 

Jajka, chleb, sok malinowy,

no i placek jeżynowy.

 

GŁOSKA W

„ Wianki”

Wiesia i Wicia- dwie koleżanki

poszły na łąkę wyplatać wianki.

 

Widziały bowiem raz w bajce pewnej

w wianku na głowie piękną królewnę.

 

Wiją więc wianki z rumianku, trawy,

by wnet wyruszyć w nich do zabawy.

Teraz po trawie jak motyl zwiewny

w walcu wirują dwie cud królewny.

 

GŁOSKA Ś

„Prośba”

Prosi mamusia i tatuś prosi:

„Uśmiechnij się u Jasiu do Gosi”.

 

GŁOSKA L

„ Śliwki”

Bolek leży w hamaku.

Zasnął w wiszącym leżaku.

Nagle lecą mu na głowę

śliskie kulki fioletowe.

Spogląda Bolek na niebo.

Widzi owocowe drzewo.

wielkie śliwki fioletowe

spadają na Bolka głowę.

 

GŁOSKA F

„Rozmowa na niby

Pyta foka foki:

– Pije pani soki?

Odpowiada foka foce:

-Nie. Ja tylko jem owoce.

A ta rozmowa jest na niby,

bo naprawdę foka je ryby.

 

GŁOSKA B

„Bocian i żaby”

Raz bocian zapraszał żaby,

aby zagrały z nim w warcaby z tego.

A żaby na to:- Oj, nic z tego!

Bawimy się dalej w chowanego.

 

GŁOSKA R

„ Koncert nad jeziorem”

Rak i ryby nad jeziorem

robią koncert dziś wieczorem.

Teraz słychać chór sardynek,

a rak gra na tamburynie.

Śpiewa arie karp niezdara

i wtóruje mu gitara.

Tak to grały do północy,

aż się zerwał wicher mocny.

A tatarak znad jeziora

mruczy: „ Ryby, spać iść pora!”