Rada Rodziców
- Magdalena Stachowiak – przewodniczący
- Joanna Głuszak – z/ca przewodniczącego
- Paweł Klopsteg – skarbnik
- Agata Świniarska – z/ca skarbnika
- Malwina Jażdżewska – protokolant
- Beata Romaniuk
Sprawozdanie finansowe z działalności Rady Rodziców w roku szkolnym 2023/2024 – rozliczenie
Regulamin Rady Rodziców
Przedszkola Nr 1 w Szamotułach
Rozdział I
Podstawa prawna
§1
- Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:
- Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.) – art. art. 22a ust. 6, art. 22ab ust. 4.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. ustawa – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59) – art. 84 ust. 1-2.
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 60).
Rozdział II
Postanowienia ogólne
§.2
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o przedszkolu, należy przez to rozumieć Przedszkole Nr 1 w Szamotułach.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć ogół rodziców, lub opiekunów prawnych dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o organach przedszkola, należy przez to rozumieć odpowiednio:
- Dyrektora przedszkola,
- Radę Pedagogiczną
§.3
- Rada Rodziców, zwana dalej również Radą, stanowi reprezentację rodziców wobec organów przedszkola i działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty, statutem przedszkola oraz niniejszym regulaminem.
Rozdział III
Cele statutowe działalności Rady
§.4
- Do celów statutowych Rady należy:
- Uchwalenie regulaminu swojej działalności ( art.83 ust.4 ustawy Prawo Oświatowe).
- Opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola składanego przez dyrektora przedszkola (art.4 ust.2 pkt.3 ustawy Prawo oświatowe)
- Wspieranie przedszkola w jego działalności statutowej.
- Inicjowanie i organizowanie prac na rzecz przedszkola.
§5
- Rada gromadzi fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł na wyżej wymienioną działalność Rady. Zasady wydatkowania tych funduszy określa niniejszy Regulamin.
- Zgromadzone przez siebie fundusze Rada przeznacza na dofinansowywanie:
- zajęć dodatkowych w uzasadnionych przypadkach,
- zakupu zabawek i pomocy dydaktycznych,
- wyposażenia przedszkola,
- koncertów i teatrzyków,
- wycieczek, imprez okolicznościowych, upominków oraz nagród dla dzieci,
- warsztatów szkoleniowych dla rodziców i nauczycieli,
- oraz inne wspierające statutową działalność przedszkola.
- Rada podejmuje działania służące zwiększeniu funduszy Rady oraz polepszaniu wyposażenia i warunków pracy przedszkola.
Rozdział IV
Tryb wyboru Rady Oddziałowej i Rady Rodziców
§6
- Kadencja Rady Rodziców trwa jeden rok. Wybory do Rady Rodziców są przeprowadzane corocznie we wrześniu na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału i odbywają się bez względu na frekwencję rodziców.
- Do udziału w wyborach Rady Oddziałowej (tzw. „trójki klasowej”) uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może być reprezentowane w wyborach tylko przez jednego rodzica.
- Rada Oddziałowa liczy co najmniej trzy osoby (Przewodniczący Rady Oddziałowej, jego pierwszy zastępca i drugi zastępca). O liczebności rady oddziałowej decydują rodzice danego oddziału.
- Rodzice dzieci danego oddziału wybierają w głosowaniu tajnym ze swego grona Radę Oddziałową.
- Rada Oddziałowa wybiera spośród siebie przedstawiciela do Rady Rodziców.
- Wybory do Rad Oddziałowych przeprowadza Komisja Skrutacyjna wybrana spośród uczestników spotkania. Do komisji nie mogą wchodzić osoby kandydujące.
§.7
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców odbywa się na wniosek dyrektora po pierwszym zebraniu organizacyjnym rodziców .
- Wybory do władz Rady Rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
- Rada Rodziców wybiera ze swego grona Przewodniczącego, jego Zastępcę, Sekretarza oraz Skarbnika.
- Odstąpienie od udziału w działalności Rady Rodziców może nastąpić w drodze złożenia pisemnej rezygnacji, podanej do wiadomości Rady Rodziców się w lub odwołania na wniosek rodziców bądź członka Rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów w oddziale.
- W przypadku zaistnienia konieczności uzupełnienia składu Rady Rodziców, należy przeprowadzić wybory uzupełniające z zachowaniem reguł wyborów określonych w § 6 pkt.5 .
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą co najmniej 3/4 członków Rady.
Rozdział V
Zadania Rad Oddziałowych
§.8
- Przedstawiciel Rady Oddziałowej reprezentuje rodziców dzieci danego oddziału w Radzie Rodziców na zasadach wynikających z niniejszego Regulaminu.
- Rada Oddziałowa może występować, w porozumieniu z wychowawcą dzieci, z wnioskami do dyrektora, nauczycieli oraz Rady Rodziców w sprawach istotnych dla dzieci danego oddziału.
- Rada Oddziałowa może organizować, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy dzieci, zebrania rodziców.
§.9
- Pracami Rady Oddziałowej kieruje przewodniczący.
- Przewodniczący Rady Oddziałowej w szczególności:
- reprezentuje rodziców dzieci danego oddziału i Radę Oddziałową wobec innych podmiotów;
- utrzymuje stały kontakt z wychowawcą dzieci;
- dokonuje podziału zadań pomiędzy członków rady oddziałowej.
Rozdział VI
Władze Rady
§10
- Przewodniczący Rady Rodziców organizuje prace Rady, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady, reprezentuje Radę na zewnątrz.
- Zastępca Przewodniczącego Rady Rodziców przejmuje obowiązki Przewodniczącego w czasie jego nieobecności. Zakres zadań Zastępcy ustala Przewodniczący.
- Za dokumentację Rady Rodziców i protokołowanie jej posiedzeń odpowiada Sekretarz.
- Za dokumentację finansową Rady Rodziców odpowiada Skarbnik.
Rozdział VII
Posiedzenia Rady
§11
- Posiedzenia Rady Rodziców odbywają się w terminach ustalonych w rocznym harmonogramie.
- Poza terminami ustalonymi w harmonogramie posiedzenia Rady Rodziców zwołuje Przewodniczący, powiadamiając członków Rady, co najmniej siedem dni kalendarzowych przed terminem posiedzenia zamieszczając informację na tablicy ogłoszeń w holu przedszkola lub za pomocą poczty elektronicznej.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach Przewodniczący może zwołać posiedzenie Rady w trybie pilnym, bez zachowania siedmiodniowego terminu.
- Posiedzenia Rady Rodziców mogą też być zwoływane w każdym czasie: z inicjatywy 3/5 składu Rady, na wniosek Dyrektora Przedszkola, Rady Pedagogicznej, Rady Oddziałowej.
- Posiedzenia Rady Rodziców są prowadzone przez Przewodniczącego lub jego zastępcę a w przypadku ich braku przez osobę wyznaczoną przez Przewodniczącego.
- W posiedzeniach Rady Rodziców może brać udział z głosem doradczym Dyrektor, członkowie Rad Oddziałowych, przedstawiciel Rady Pedagogicznej lub inne osoby zaproszone przez Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady.
- Posiedzenia Rady Rodziców są protokołowane. Protokoły z posiedzeń Rady są przyjmowane przez Radę w drodze głosowania na następnym posiedzeniu Rady lub przez zebranie podpisów uczestników.
Rozdział VIII
Podejmowanie Uchwał, Decyzji i opiniowanie
§12
- Rada Rodziców obraduje na posiedzeniach.
- Rada Rodziców podejmuje Uchwały, decyzje i opiniuje w sprawach należących do jej kompetencji określonych w Regulaminie i ustawach oraz przepisach wydawanych na podstawie tych ustaw.
- Uchwały, decyzje i opinie Rady Rodziców podejmowane na posiedzeniach są głosowane zwykłą większością głosów przy obecności minimum 50% składu Rady Rodziców.
- Głosowania w sprawach niepersonalnych odbywają się w trybie jawnym a w sprawach personalnych w trybie tajnym.
- W przypadku trudności ze zwołaniem kworum na posiedzenie, Uchwały, decyzje i opinie Rady Rodziców mogą być podejmowane w trybie obiegowym. W takim przypadku Przewodniczący rozsyła członkom Rady projekt Uchwały, decyzji lub opinii, na co najmniej siedem dni kalendarzowych przed terminem. Głosowanie odbywa się w takim przypadku w trybie jawnym, a do jego skuteczności wymagane jest zebranie pod dokumentem podpisów ponad 50% członków Rady.
Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów szkoły lub placówki, organu prowadzącego szkołę lub placówkę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub placówki (art. 84 ust. 1 Prawo Oświatowe). Kompetencje Rady Rodziców:
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły lub placówki,
- Wybór 2 przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola (art.63 ust.14 pkt.2 ustawy Prawo Oświatowe)
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły lub placówki,
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
- opiniowania dorobku zawodowego nauczyciela kontraktowego, mianowanego, dyplomowanego w związku z ubieganiem się przez niego o awans zawodowy na wyższy stopień. (art.9c ust. 6-7 ustawy KN)
- Wiążące opiniowanie działalności w przedszkolu stowarzyszeń i innych organizacji (art.86 ust.2 Ustawy Prawo Oświatowe).
Rozdział IX
Prawa i obowiązki członków Rady
§13
- Członkowie Rady Rodziców mają prawo:
- dostępu do wszystkich informacji i dokumentów związanych z organizacją i przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego, poza informacjami i dokumentami uznanymi za poufne lub dotyczącymi spraw personalnych,
- wypowiadania swoich opinii we wszystkich sprawach przedszkola,
- głosowania na równych prawach w przypadku wszystkich decyzji podejmowanych przez Radę,
- występowanie z wnioskami o dokonanie oceny pracy nauczyciela, z wyjątkiem pracy nauczyciela stażysty
- opiniowania dorobku zawodowego nauczyciela kontraktowego, mianowanego, dyplomowanego w związku z ubieganiem się przez niego o awans zawodowy na wyższy stopień.
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach Rady. W przypadku nieobecności członka Rady na dwóch posiedzeniach z rzędu Rada może wystąpić na zebraniu rodziców oddziału o wybór innej osoby na przedstawiciela do Rady.
- Członek Rady Rodziców jest zobowiązany do udostępnienia rodzicom numeru telefonu oraz adresu poczty elektronicznej pozwalających na sprawny i bezpośredni kontakt.
- Członkowie Rady Rodziców mają obowiązek bieżącego przekazywania swoim oddziałom informacji z posiedzeń Rady Rodziców dotyczących ich oddziałów.
- Rada Rodziców w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
- Wszyscy członkowie Rady Rodziców pełnią swoje funkcje społecznie.
Rozdział X
Fundusze Rady
§14
- Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł w celu wspierania działalności statutowej przedszkola (art.84 ust.6 i 7 ustawy Prawo Oświatowe).
- Szczegółowe cele, na które mogą być wydatkowane fundusze Rady Rodziców są uchwalane corocznie przez Radę w planie finansowym (budżecie).
- Środki z funduszu Rady Rodziców mogą być przeznaczone jedynie na zadania, które wynikają z Regulaminu Rady.
- Wnioski o środki z funduszu Rady Rodziców mogą składać:
- Dyrektor Przedszkola,
- Rada Pedagogiczna,
- Nauczyciel,
- Członek Rady Oddziałowej.
- Rada Rodziców ma wydzielone konto bankowe .
- Środkami zgromadzonymi na koncie dysponuje Rada poprzez dwie upoważnione osoby.
- Rodzice dokonują wpłat indywidualnie lub bezpośrednio na konto bankowe Rady.
- Środkami ujętymi w planie finansowym dysponuje Skarbnik. Wydatki nieujęte w planie finansowym wymagają Decyzji Rady Rodziców.
- Za prawidłową gospodarkę funduszem gromadzonym przez Radę Rodziców odpowiada Skarbnik Rady Rodziców.
Rozdział XI
Postanowienia przejściowe i końcowe
§.15
- Zmiany w Regulaminie wymagają formy Uchwały, która może zostać podjęta na posiedzeniu Rady Rodziców w drodze głosowania większością kwalifikowaną 4/5 głosów przy obecności, co najmniej połowy członków Rady.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem 10 października 2017r.