PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU ZAISTNIENIA WYPADKU BĄDŹ ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA W PRZEDSZKOLU NR 1 W SZAMOTUŁACH
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69 z późniejszymi zmianami).
- Definicja:
- wypadek dziecka to: nagłe zdarzenie powodujące uraz, wywołane przyczyną
zewnętrzną, które nastąpiło w czasie pozostawania dziecka pod opieką przedszkola:
– na terenie przedszkola,
– poza terenem przedszkola (wycieczki, spacery);
- złe samopoczucie dziecka to: gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból
głowy, ucha, zęba i wysypka.
- Cel procedury: zapewnienie profesjonalnych działań pracowników przedszkola
gwarantujących poszkodowanemu dziecku należytą opiekę i niezbędną pomoc.
III. Zakres procedury: procedura obejmuje i reguluje działania pracowników przedszkola
w sytuacji zaistnienia wypadku bądź złego samopoczucia dziecka.
- Osoby odpowiedzialne: dyrektor, nauczyciele i pracownicy niepedagogiczni.
- W czasie zajęć edukacyjnych pełną odpowiedzialność za życie i zdrowie dziecka
ponosi nauczycielka przebywająca z dzieckiem.
- Jeżeli nauczycielka stwierdzi, że stan techniczny sali lub ogrodu przedszkolnego budzi zastrzeżenia nie ma prawa z nich korzystać w pracy z dziećmi. O zaistniałym zagrożeniu natychmiast powiadamia dyrektora placówki lub osobę zastępującą.
POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU LEKKIEGO,
NIEWYMAGAJĄCEGO INTERWENCJI LEKARZA (powierzchowne zranienia, otarcia naskórka, stłuczenia, itp.)
- Po stwierdzeniu zdarzenia należy dziecku udzielić pierwszej pomocy. Pomocy powinna udzielić osoba mająca przeszkolenie w tym zakresie Jeżeli nie, to tego rodzaju pomocy może udzielić nauczycielka opiekująca się dzieckiem, pod warunkiem , że posiada w sali podręczną apteczkę.
- Osoba udzielająca pierwszej pomocy musi wiedzieć czy dziecko nie choruje na hemofilię lub cukrzycę, co w połączeniu z urazem mogłoby stanowić niebezpieczeństwo dla zdrowia i życia dziecka.
- W każdej sali powinna znajdować się podręczna apteczka pierwszej pomocy.
- Nauczycielka informuje rodziców (opiekunów prawnych) o zaistniałym zdarzeniu.
- Informację o zdarzeniu zamieszcza w zeszycie.
- Jeżeli przyczyną zdarzenia była wadliwość sprzętu nauczycielka natychmiast prosi o wycofanie go z użytkowania.
- Zdarzenia powyższe nie wymagają wpisu do rejestru wypadków oraz spisania protokołu powypadkowego.
POSTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAISNIENIA WYPADKU LEKKIEGO WYMAGAJĄCEGO INTERWENCJI LEKARZA
- Po stwierdzeniu, że wypadek, któremu uległo dziecko wymaga specjalistycznej pomocy, należy powiadomić o tym zdarzeniu dyrektora przedszkola oraz rodziców (opiekunów prawnych) dziecka z prośbą o natychmiastowe ich przybycie do przedszkola.
- W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą w trybie natychmiastowym przybyć do przedszkola, nauczycielka zobligowana jest telefonicznie ustalić dalszy tok postępowania z dzieckiem.
- Do czasu przybycia rodziców, osoby przeszkolone w udzielaniu pierwszej pomocy przedmedycznej lub nauczycielka przebywająca z dzieckiem podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie.
- Dyrektor powiadamia o wypadku organ prowadzący i radę rodziców.
- Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstania podobnych zdarzeń.
- Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu powypadkowego omawiane są na posiedzeniu rady pedagogicznej.
PODTĘPOWANIE W SYTUACJI ZAISTNIENIA WYPADKU POWODUJĄCEGO CIĘŻKIE USZKODZENIE CIAŁA LUB ZE SKUTKIEM ŚMIERTELNYM
W sytuacji kiedy nastąpiło ciężkie uszkodzenie ciała należy natychmiast wezwać pogotowie ratunkowe, a do czasu jego przybycia osoby przeszkolone w udzielaniu pomocy przedmedycznej lub nauczycielka przebywająca z dzieckiem podejmują natychmiast niezbędne czynności ratujące zdrowie i życie dziecka.
- Jeżeli w wyniku wypadku nastąpił zgon dziecka nauczycielka przebywająca z dzieckiem zabezpiecza miejsce zdarzenia i natychmiast wzywa dyrektora .
- Do czasu przybycia policji miejsce wypadku pozostaje zabezpieczone tak, by było możliwe pełne ustalenie okoliczności i przyczyn wypadku.
- Pracownicy przedszkola nie udzielają żadnych informacji na temat wypadku osobom z zewnątrz, nie udzielają wywiadów. Wszelkich informacji na temat wypadku udziela dyrektor.
- Niedopuszczalne jest gromadzenie się pracowników przedszkola wokół poszkodowanego w wypadku, tworzenie atmosfery sensacji czy paniki. Należy, w miarę możliwości, starać się, żeby wypadek nie zakłócał w znacznym stopniu pracy przedszkola.
- Celem ustalenia okoliczności wypadku dyrektor powołuje zespół powypadkowy badający przyczyny jego powstania. Z prac zespołu spisywany jest protokół, który musi zawierać wnioski mające zapobiec powstaniu podobnych zdarzeń. Wypadek jest wpisywany do rejestru, a wnioski zespołu omawiane są na posiedzeniu rady pedagogicznej.
- W czasie podejmowania przez nauczycielkę w/w czynności opiekę nad dziećmi w grupie, w której zdarzył się wypadek sprawuje inna nauczycielka, a gdy jest to niemożliwe woźna oddziałowa.
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU ZŁEGO SAMOPOCZUCIA DZIECKA
W razie zauważonych przez nauczycielkę u dziecka objawów złego samopoczucia
- gorączka, wymioty, ból brzucha, biegunka, ból głowy, ucha, zęba i wysypki,
nauczycielka zobligowana jest do:
- Podjęcia czynności łagodzących objawy (w miarę możliwości – zimny okład, podanie gorącego płynu, położenie dziecka na leżaku).
- Niestosowania żadnych środków farmaceutycznych.
- Poinformowania rodziców o stanie zdrowia dziecka z prośbą o natychmiastowe przybycie do przedszkola.
- W razie sytuacji, kiedy rodzice nie mogą przybyć do przedszkola nauczycielka ustala z nimi dalszy tok postępowania z dzieckiem.
- Powiadomienia dyrektora przedszkola o poczynionych ustaleniach oraz zapisania ich w zeszycie informacji o dziecku.
- W czasie podejmowania przez nauczycielkę opisanych czynności, opiekę nad dziećmi sprawuje inna nauczycielka, a gdy jest to niemożliwe woźna oddziałowa.
POSTĘPOWANIE W RAZIE WYPADKU ZBIOROWEGO
W razie wypadku zbiorowego dyrektor lub inny pracownik przedszkola, który uzyskał wiadomość o wypadku, podejmuje następujące działania:
- Dokonuje ogólnej oceny sytuacji, tj. sprawdza ilu jest poszkodowanych, jaki jest ich stan i czy występuje dodatkowe niebezpieczeństwo.
- W przypadku porażenia prądem odcina dopływ prądu.
- Niezwłocznie zapewnia poszkodowanym opiekę.
- Sprowadza fachową pomoc medyczną –informuje telefonicznie określone służby.
- W miarę możliwości udziela poszkodowanym pierwszej pomocy.
- Informuje o wypadku dyrektora przedszkola.
- Wyprowadza dzieci z zagrożonej strefy, jeżeli miejsce może stwarzać zagrożenie dla ich bezpieczeństwa.
- Nie dopuszcza do paniki i zatarcia śladów zdarzenia, wstępnie zabezpiecza miejsce wypadku tak, aby wykluczyć dostęp osób niepowołanych.
- Relacjonuje przebieg zdarzenia jeśli był jego świadkiem.
- Informuje o swoich obserwacjach, uwagach, pierwszych relacjach i reakcjach dzieci oraz poszkodowanych, jeśli takie się pojawiły.
- Sporządza notatkę służbową, w której opisuje przebieg zdarzenia.
Załączniki:
- Protokół powypadkowy
Niniejsza procedura została podpisana na posiedzeniu Rady Pedagogicznej 04.04.2017r. i wchodzi w życie z dniem podpisania.