Statut
STATUT 2020
Przedszkola nr 1 „Jarzębinka”
w Szamotułach
ul. Staszica 7
64-500 Szamotuły
Przedszkole działa na podstawie:
Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2019r. poz. 1148), Ustawy z dnia
7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późniejszymi zmianami),
rozporządzeń do tej ustawy oraz niniejszego statutu.
Traci moc statut zatwierdzony w dniu 28.11.2017 r.
Zatwierdzono na posiedzeniu Rady Pedagogicznej w dniu 27. 08. 2020 r.
ROZDZIAŁ 1
Postanowienia ogólne
- 1
- Przedszkole nr 1 „Jarzębinka” jest placówką publiczną prowadzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego.
- Przedszkole działa na podstawie Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej, Konwencji
o Prawach Dziecka, ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty, ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i rozporządzeń wykonawczych do tych ustaw oraz niniejszego statutu. - Przedszkole jest jednostką budżetową, której działalność finansowana jest
z dochodów własnych Miasta i Gminy Szamotuły, rodziców w formie opłat godzinowych za pobyt dziecka w przedszkolu a uzyskane wpływy odprowadzane są na rachunek bankowy organu prowadzącego. - Umowy w zakresie zakupu towarów i usług w imieniu Miasta i Gminy Szamotuły zawiera dyrektor przedszkola.
- 2
- Nazwa przedszkola brzmi:
Przedszkole nr 1 „Jarzębinka”
- Stanisława Staszica 7
64 – 500 Szamotuły
- Nazwa przedszkola używana jest w pełnym brzmieniu.
- Przedszkole używa pieczęci podłużnej kauczukowej w brzmieniu
Przedszkole nr 1 „Jarzębinka”
- Stanisława Staszica 7
64 – 500 Szamotuły
NIP 7871972891
REGON 631579543
- Przedszkole posiada logo.
Wzór logo oraz zasady jego stosowania określa dyrektor przedszkola w drodze zarządzenia z uwzględnieniem sytuacji w jakich można je stosować oraz trybu uzyskiwania pozwolenia na stosowanie logo w sytuacjach zarządzeniem nieokreślonych.
- 3
- Organem prowadzącym jest Miasto i Gmina Szamotuły, ul. Dworcowa 26, Szamotuły
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Wielkopolski Kurator Oświaty,
Kościuszki 93, 60-101 Poznań - Ilekroć w dalszej treści statutu użyte zostanie określenie:
- przedszkole lub placówka – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 1 „Jarzębinka”
- rodzice – należy przez to rozumieć także prawnych opiekunów dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem;
- dzieci – należy przez to rozumieć również wychowanków przedszkola;
- ustawa – należy rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U.
z 2019 r. poz. 1148 ze zmianami).
ROZDZIAŁ 2
Cele i zadania przedszkola
wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia;
- 4
Cele przedszkola
- Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.
- Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna.
- W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
- 5
Zadania przedszkola
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
- 6
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności:
- zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
- zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, zarówno pod względem fizycznym,
jak i psychicznym; - stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp i ppoż;
- współpracuje z poradnią psychologiczno-pedagogiczną zapewniając w miarę potrzeb konsultacje i pomoc;
- budzi świadomość dotyczącą zdrowia i jego zagrożeń;
- kształtuje prawidłową postawę fizyczną;
- wyzwala ekspresję i rozwija sprawność ruchową poprzez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz podejmowane spontanicznie przez dzieci
- 7
Przedszkole udziela dzieciom tego potrzebującym, pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dziecku w przedszkolu polega
na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania potencjału rozwojowego dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest dobrowolna i bezpłatna.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest z inicjatywy:
- rodziców dziecka;
- dyrektora przedszkola;
- nauczyciela;
- specjalisty prowadzącego zajęcia z uczniem;
- poradni;
- asystenta edukacji romskiej;
- pracownika socjalnego;
- asystenta rodziny;
- kuratora sądowego;
- organizacji pozarządowej;
- innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści (psycholodzy, logopedzi, terapeuci pedagogiczni).
- W przedszkolu pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także
w formie: - zajęć rozwijających uzdolnienia;
- zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
- zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- porad i konsultacji.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana rodzicom dzieci i nauczycielom
w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest we współpracy z poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
- Dyrektor w drodze zarządzenia określi w procedurze zasady organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi.
- Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne z orzeczeniem
o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego a także o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz z opinią o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju, jeżeli PPP lub specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w grupie dzieci. - Opieka nad dziećmi niepełnosprawnymi polega na umożliwieniu realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia i programów nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych.
- Przedszkole nie posiada warunków do przyjęcia dzieci poruszających się na wózkach inwalidzkich.
- Przedszkole może organizować indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne , zwane dalej „indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym” dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie
do przedszkola, przy czym:
- ta forma nauczania i wychowania nie jest formą kształcenia specjalnego,
- indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym mogą być objęte dzieci, w stosunku do których zespół orzekający działający w Publicznej PPP orzekł o potrzebie takiej formy kształcenia lub wychowania.
- Dziecko objęte indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym pozostaje wychowankiem przedszkola
- Indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje się w miejscu pobytu dziecka
w domu rodzinnym, w rodzinie zastępczej, w szczególnych przypadkach
w przedszkolu z grupą lub indywidualnie w odrębnym pomieszczeniu. - W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się program wychowania przedszkolnego , dostosowując go do możliwości dziecka określonych przez PPP.
- Tygodniowy wymiar zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego wynosi
od 4-6 godzin, które należy organizować w ciągu 2 dni. - Dziecku objętemu indywidualnym przygotowaniem przedszkolnym w celu jego integracji ze środowiskiem i zapewnieniem mu pełnego osobistego rozwoju, dyrektor w miarę posiadanych możliwości uwzględniając zalecenia zawarte w orzeczeniu oraz aktualny stan zdrowia dziecka organizuje różne formy uczestniczenia w życiu przedszkola, w szczególności umożliwia udział w uroczystościach i imprezach przedszkolnych.
- W przedszkolu indywidualne przygotowanie przedszkolne organizuje dyrektor przedszkola na wniosek rodziców lub opiekunów prawnych w porozumieniu
z organem prowadzącym.
- Przedszkole nie ma warunków do tworzenia zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzenia psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną.
- W przypadku dzieci, które uczęszczają do przedszkola i uzyskały opinię o potrzebie wczesnego wspomagania, dyrektor przedszkola wskaże placówki, które
w porozumieniu z organem prowadzącym organizują zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka i różne formy współpracy z jego rodziną. - Zadania przedszkola w zakresie działalności wychowawczej:
- wspomaganie rodziny w wychowaniu dzieci, rozpoznawaniu możliwości rozwojowych dziecka, w przygotowywaniu go do nauki szkolnej;
- rozwijanie w dziecku pozytywnego obrazu własnej osoby poprzez poznawanie
i wyrażanie własnych uczuć, dostrzeganie swoich problemów i możliwości; - wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną;
- inspirowanie aktywnej postawy wobec środowiska w bezpośrednich kontaktach
z przyrodą i życiem społecznym najbliższego otoczenia; - budzenie poczucia więzi z krajem rodzinnym i wspólnotą ogólnoludzką;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej i twórczej;
- przygotowanie do organizowania i wykonywania pracy;
- wskazywanie w ramach realizowanego programu na współczesne zagrożenia społeczne młodego człowieka oraz na postawy i zachowania alternatywne
pod względem tych zagrożeń. - Przedszkole organizuje zajęcia religii.
- Rodzice składają pisemną zgodę na udział dziecka w zajęciach religii.
- Nauka religii odbywa się w wymiarze jednej godziny tygodniowo w grupie dzieci 6-letnich.
- Dzieciom nie uczestniczącym w nauce religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela.
- Nauczyciela religii w przedszkolu zatrudnia się wyłącznie na podstawie imiennego pisemnego skierowania do danego przedszkola wydanego przez:
- w przypadku Kościoła Katolickiego – właściwego biskupa diecezjalnego;
- w przypadku pozostałych kościołów oraz innych związków wyznaniowych – właściwe władze zwierzchnie tych kościołów i związków wyznaniowych.
- Nadzór pedagogiczny nad nauczaniem religii w zakresie metodyki nauczania i zgodności
z programem prowadzi dyrektor przedszkola oraz pracownicy nadzoru pedagogicznego na zasadach określonych odrębnymi przepisami.
ROZDZIAŁ 3
Sposób realizacji zadań przedszkola
- 8
- W celu realizacji zadań przedszkola nauczyciel lub zespół nauczycieli pracujący
z grupą dzieci realizują program (lub programy) wychowania przedszkolnego zaopiniowany przez radę pedagogiczną i dopuszczony do użytku przez dyrektora przedszkola oraz wpisany do przedszkolnego zestawu programów wychowania przedszkolnego. - Program wychowania przedszkolnego nauczyciele realizują we współpracy z rodzicami oraz instytucjami działającymi w najbliższym środowisku.
- Główną formą pracy z dziećmi w przedszkolu jest zabawa w budynku przedszkola
i na świeżym powietrzu. W sytuacjach szczególnych ( np. pandemii covid 19 i in.) dopuszcza się kształcenie na odległość, pracę zdalną. - Pobyt na świeżym powietrzu jest elementem codziennej pracy z dziećmi.
- W celu realizacji programu wychowania przedszkolnego nauczyciele:
- wykorzystują każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu:
- zajęcia kierowane,
- zajęcia niekierowane,
- czas posiłków,
- spacery i wycieczki,
- uroczystości przedszkole,
- spotkania z ciekawymi ludźmi,
- czas przeznaczony na odpoczynek;
- stwarzają warunki umożliwiające dzieciom osłuchanie się z językiem obcym w różnych sytuacjach życia codziennego;
- diagnozują, obserwują dzieci i twórczo organizują przestrzeń ich rozwoju;
- aranżują sale przedszkolne w sposób umożliwiający dzieciom:
- podejmowanie różnych form działania m.in. w kącikach zainteresowań,
- odpoczynek w miejscu do tego przeznaczonym,
- celebrowanie i wybieranie posiłków,
- podejmowanie prac porządkowych.
- Czynności złożone mające na celu przygotowanie dzieci do nauki czytania i pisania nie odbywają się z udziałem całej grupy, lecz w trakcie zabawy z dziećmi zainteresowanymi ich poznawaniem.
- Organizując zajęcia z dziećmi nauczyciele biorą pod uwagę ich możliwości i potrzeby.
- Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia opisanym w ramowym rozkładzie dnia.
- 9
W przypadku dzieci niepełnosprawnych przedszkole zapewnia:
- realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego;
- warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
- zajęcia specjalistyczne;
- inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci, w szczególności zajęcia rewalidacyjne;
- integrację dzieci ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z dziećmi pełnosprawnymi;
- przygotowanie dzieci do samodzielności w życiu dorosłym.
- 10
- Przedszkole wspomaga rodzinę w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do podjęcia nauki w szkole.
- Pomaga w rozpoznawaniu możliwości i potrzeb rozwojowych dziecka oraz podjęciu wczesnej interwencji specjalistycznej.
- Nauczyciele współpracują z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych zgodnie z opracowanym na każdy rok planem współpracy z rodzicami uwzględniającym potrzeby rodziców i dzieci oraz poprzez:
- zapoznanie rodziców z najważniejszymi dokumentami regulującymi pracę przedszkola w szczególności podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz programami wychowania przedszkolnego realizowanymi w danej grupie;
- systematyczne informowanie rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka i zachęcanie do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego;
- podnoszenie świadomości pedagogicznej rodziców poprzez:
- organizację warsztatów dla rodziców,
- spotkań ze specjalistami,
- opracowywanie prelekcji, referatów, materiałów na określony temat, przedstawianych na zebraniach rady pedagogicznej, umieszczanych na gazetkach tematycznych
w przedszkolu i zamieszczanych na stronie internetowej.
ROZDZIAŁ 4
Sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz poza przedszkolem
- 11
- Dyrektor przedszkola, powierza oddział, opiece dwu lub więcej nauczycieli zależnie od czasu pracy oddziału i realizowanych w nim zadań, przy ewentualnym uwzględnieniu propozycji rodziców dzieci danego oddziału.
- Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej dyrektor stara się w miarę możliwości tak organizować pracę przedszkola, aby ten sam nauczyciel opiekował się danym oddziałem do czasu zakończenia korzystania z wychowania przedszkolnego przez dzieci tego oddziału.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora przedszkola na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia
i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia,
z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci. - Nauczyciel przedszkola prowadzi pracę dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora, na wniosek nauczycieli, programami wychowania przedszkolnego.
- Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki
w przedszkolu trwa 60 minut. - Czas prowadzonych w przedszkolu zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci:
- z dziećmi w wieku 3 – 4 lat – około 15 minut;
- z dziećmi w wieku 5 – 6 lat – około 30-45 minut.
- Dzieci nie uczestniczące w zajęciach religii mają w czasie ich trwania zapewnioną opiekę nauczyciela.
- Osoby prowadzące zajęcia dodatkowe są odpowiedzialne za bezpieczeństwo powierzonych ich opiece dzieci.
- 12
- Podczas pobytu dzieci na placu zabaw, zajęcia i zabawy poszczególnych grup odbywają się w wyznaczonym miejscu, ze sprzętem dostosowanym do potrzeb i możliwości dzieci oraz zgodnie z Regulaminem korzystania z urządzeń na placu zabaw.
- W trakcie zabaw poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki piesze), jak i na placu przedszkolnym zapewniona jest opieka nauczycielki oraz dodatkowo opieka woźnej.
- Wyjścia nauczyciela z grupą dzieci poza teren przedszkola odnotowywane są w Zeszycie spacerów i wycieczek.
- W przypadku wycieczek wyjazdowych poza teren przedszkola obowiązują zasady określone w Regulaminie organizacji wycieczek.
- 13
- Rodzice są zobowiązani do przyprowadzania do przedszkola zdrowego dziecka,
a w przypadku otrzymania informacji o chorobie dziecka w trakcie jego pobytu
w placówce, do niezwłocznego odebrania dziecka. - Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci, np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące, nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi.
- Nauczyciel odbierający dziecko ma prawo zmierzyć dziecku temperaturę za pomocą termometru bezdotykowego w przypadku podejrzenia, że jest ono chore. Do badania temperatury wymagana jest zgoda rodziców.
- Rodzice odmawiający przeprowadzenia badania, o którym mowa w pkt.3, mają obowiązek zapewnienia dziecku opieki. Przedszkole odmawia przyjęcia dziecka.
- W przypadku, gdy badanie, o którym mowa w pkt.3, wykaże u dziecka podwyższoną temperaturę, przedszkole odmawia przyjęcia dziecka w danym dniu. Rodzice mają obowiązek zapewnić dziecku opiekę.
- W przypadku zagrożenia życia dziecka, przedszkole wzywa karetkę pogotowia
i powiadamia o tym jego rodziców. Dziecko zostaje powierzone opiece lekarza i pozostaje w obecności nauczyciela lub dyrektora, którzy towarzyszą mu do czasu pojawienia się rodziców. - W celu uniemożliwienia wejścia do przedszkola osób postronnych w przedszkolu działa domofon, którym osoby przychodzące kontaktują się z nauczycielem lub kancelarią.
- Za bezpieczeństwo dzieci podczas imprez, uroczystości i festynów organizowanych poza godzinami pracy przedszkola odpowiedzialni są rodzice bądź opiekunowie dziecka.
- Podczas zajęć i zabaw wymagających szczególnej ostrożności nauczyciel zobowiązany jest poprosić o pomoc innego pracownika przedszkola.
ROZDZIAŁ 5
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola
- W sprawowaniu opieki nad wychowankami konieczne jest przestrzeganie przez rodziców obowiązku osobistego przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola, bezpośrednio
z sal, a w szczególnych sytuacjach wg określonych przez dyrektora przedszkola procedur np. podczas pandemii covid 19. - Dzieci mogą odbierać inne osoby dorosłe, które ukończyły 18 lat, upoważnione na piśmie przez rodziców, zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo.
- Upoważnienie do odbioru dziecka jest ważne przez rok szkolny.
- Rodzice dziecka, przyprowadzający i odbierający je z przedszkola są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo w drodze do przedszkola i z przedszkola do domu.
- Dziecko jest przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach określonych
w umowie cywilno – prawnej zawartej między dyrektorem przedszkola a rodzicem
(opiekunem)
6. W celu ewidencji obecności i rozliczania rzeczywistego czasu pobytu dziecka w przedszkolu
wprowadza się elektroniczny system ewidencji pobytu dziecka w e-CUW, czytnik
rejestrujący oraz indywidualne breloki zbliżeniowe. - Elektroniczny system ewidencji pobytu dziecka w przedszkolu obowiązuje wszystkie dzieci i
ich rodziców korzystających z usług przedszkola. - W przypadku, gdy przedszkole pełni dyżur wakacyjny i przyjmuje na ten czas dzieci z innej
placówki, dopuszcza się odnotowywanie obecności tych dzieci w inny sposób. - Szczegółowe zasady korzystania z breloków zbliżeniowych zawarte są w ,,Regulaminie
korzystania z breloków zbliżeniowych.” - Dziecko jest przyprowadzane i odbierane przez rodziców (prawnych opiekunów) lub przez
inne osoby upoważnione w formie pisemnej. W wyjątkowych wypadkach- telefonicznej. - Przedszkole może odmówić oddania dziecka pod opiekę osobie odbierającej, której stan
budzi uzasadnione wątpliwości, co do zapewnienia dziecku bezpieczeństwa. - O każdym przypadku odmowy wydania dziecka powinien zostać niezwłocznie
poinformowany dyrektor przedszkola. W takiej sytuacji przedszkole podejmuje wszelkie
możliwe czynności w celu nawiązania kontaktu z rodzicami (opiekunami prawnymi) dziecka. - Życzenia rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być
poświadczone przez orzeczenie sądowe. - W celu zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom, odbiór z ogrodu przedszkolnego odbywa się
poprzez wejście przez drzwi wejściowe następnie poprzez szatnię, a w szczególnych sytuacjach np. pandemii według odrębnych procedur. - Nie wolno rodzicom po odebraniu dziecka z przedszkola pozostać w ogrodzie w momencie,
gdy na jego terenie są inne dzieci z przedszkola pod opieką nauczycieli. - Przypadki spóźnień odbioru dziecka monitorowane są i odnotowywane w zeszycie
,, Ewidencja spóźnień”. Rodzice/ prawni opiekunowie dziecka zobowiązani będą do zapłaty kary umownej w wysokości 50,00 zł ( słownie: pięćdziesiąt złotych 00/100) za każdą rozpoczętą godzinę pobytu dziecka w przedszkolu po godzinie jego zamknięcia. Opłata ta zostanie doliczona do opłt za korzystanie z usług przedszkola w kolejnym okresie rozliczeniowym. - Szczegółowe zapisy umieszczone są w Procedurze Przyprowadzania i Odbierania Dziecka
dostępnej w przedszkolu i na stronie internetowej.
ROZDZIAŁ 6
Formy współdziałania z rodzicami
- 14
- Rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych działaniach.
- Przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
- W celu zapewnienia partnerskiej współpracy z rodzicami organizowane są następujące jej formy:
- zebrania ogólne;
- zebrania grupowe;
- spotkania indywidualne dyrektora, nauczycieli i specjalistów z rodzicami;
- uroczystości przedszkolne;
- zajęcia otwartych (przynajmniej jedno w każdym półroczu);
- umieszczanie informacji w kąciku dla rodziców;
- udział w akcji charytatywnych;
- informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola;
- pogadanki, prelekcje i zajęcia warsztatowe.
- Dyrektor przedszkola organizuje spotkanie z rodzicami dzieci nowoprzyjętych do przedszkola, w maju każdego roku, w celu omówienia zasad organizacji przedszkola oraz zapoznania ze sposobem przygotowania dziecka do rozpoczęcia edukacji przedszkolnej.
- Po zakończeniu rekrutacji dzieci na następny rok szkolny, przedszkole organizuje spotkania adaptacyjne dla dzieci nowoprzyjętych i ich rodziców w celu:
- obniżenia poczucia lęku u dzieci i rodziców dzięki poznaniu nauczycielek i sali,
w której dzieci będą przebywać; - umożliwienia obserwacji stosowanych w przedszkolu metod wychowawczo-dydaktycznych;
- obserwowania dzieci w kontaktach grupowych.
- W sytuacjach szczególnych np. pandemii Covid-19 spotkania adaptacyjne mogą zostać odwołane.
- Na początku września dyrektor spotyka się na zebraniu z rodzicami wszystkich wychowanków w celu zapoznania ich z kierunkami działań w danym roku szkolnym oraz najważniejszymi sprawami organizacyjnymi.
- Nauczycielki poszczególnych grup organizują spotkanie ze wszystkimi rodzicami
na początku września w celu wyboru rady rodziców, zapoznania z najważniejszymi dokumentami przedszkola, omówieniu spraw organizacyjnych, w tym przypomnienia zasad bezpieczeństwa, opracowania planu współpracy na dany rok, zapoznania
z kierunkami działań przedszkola w danym roku szkolnym. - Przynajmniej dwa razy do roku nauczyciele organizują spotkania z obojgiem rodziców, mające na celu wymianę informacji na temat dziecka oraz ustalenie wspólnych kierunków działań.
- W ciągu roku szkolnego nauczyciele pełnią dyżury w wyznaczone dni tygodnia, raz w miesiącu. Mogą to być dyżury za pomocą dostępnych komunikatorów. Informacja na ten temat udostępniona jest na tablicy ogłoszeń oraz na stronach internetowych przedszkola.
- 15
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu rozpoznawanie indywidualnych potrzeb i możliwości rozwojowych i edukacyjnych, mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz dysharmonii rozwojowych dziecka w celu wspierania potencjału rozwojowego lub podjęcia wczesnej interwencji.
- W przypadku dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne
w oparciu o obserwację pedagogiczną nauczyciele dokonują analizy i oceny gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna). - Obserwacje dokumentowane są na arkuszach obserwacji i diagnozy.
- Na początku listopada nauczyciele zapoznają rodziców z wynikami obserwacji wstępnej
w grupach młodszych i diagnozy przedszkolnej w grupach starszych. - Do końca kwietnia nauczycielki dzieci 6- letnich oraz 5- letnich, które mają podjąć naukę
w szkole, zapoznają rodziców z wynikami diagnozy szkolnej i wręczają informację
o gotowości szkolnej. - Rodzic kwituje odbiór informacji o gotowości szkolnej własnoręcznym podpisem
w dzienniku. - Nauczyciele dzieci 3 – 5 letnich zapoznają w czerwcu rodziców z wynikami obserwacji końcowych.
- Fakt zapoznania się z wynikami obserwacji rodzice potwierdzają podpisem.
- Nauczyciele angażują rodziców jako pełnoprawnych partnerów w życie grupy, zachęcają do współdecydowania o podejmowanych działaniach np.: organizowanych wycieczkach, uroczystościach itp.
- Komunikacja między nauczycielem i rodzicem może odbywać się za pośrednictwem telefonu , poczty e-mailowej oraz innych dostępnych komunikatorów.
- 16.
- Rodzice mają prawo do:
- uzyskiwania i wymiany informacji na temat możliwości rozwojowych dziecka, jego postępów, stanie gotowości szkolnej, problemów i zachowania oraz na temat pracy przedszkola;
- uzgadniania z nauczycielami i specjalistami kierunków oraz zakresu zadań związanych
z rozwojem dziecka, zgodnie z jego możliwościami i potrzebami; - wyrażania i przekazywania nauczycielom, dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola;
- wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu
i nadzorującemu pracę pedagogiczną poprzez swoje przedstawicielstwa – radę rodziców; - zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktycznej i wychowawczej.
- Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka, należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu i innych wewnętrznych uregulowań przedszkola;
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci zgodnie z ustalonymi zasadami zapewniającymi dzieciom bezpieczeństwo oraz ustalonymi godzinami;
- terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu;
- umożliwienie dzieciom podlegającym obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce;
- niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych, wszawicy i innych chorobach wieku dziecięcego;
- kontaktowanie się z nauczycielami oraz uczestnictwo w zebraniach ogólnych
i grupowych w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych; - udzielanie nauczycielom rzetelnej informacji o dziecku;
- przyprowadzanie do przedszkola dzieci zdrowych, których stan nie zagraża im samym oraz innym dzieciom i pracownikom przedszkola;
- wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka.
- Stały harmonogram spotkań z rodzicami:
1) zebrania ogólne – 2 razy w roku,
2) zebrania grupowe – 1 raz na kwartał,
3) zajęcia otwarte – minimum 2 razy w roku oraz inne formy wg potrzeb.
- Formy współdziałania z rodzicami to …
Pomaganie rodzicom w opiece nad dzieckiem i jego wychowaniem poprzez:
kontakty indywidualne z rodzicami, zebrania ogólne i grupowe, zajęcia otwarte, konsultacje i wspieranie rodziców na zebraniach ogólnych i grupowych.
ROZDZIAŁ 7
Organy przedszkola
- 17
Organami przedszkola są:
- Dyrektor przedszkola,
- Rada pedagogiczna,
- Rada rodziców.
- Głównym celem działania organów przedszkola jest współdziałanie ze sobą, w ramach swoich kompetencji realizując cele i zadania przedszkola.
- Rada pedagogiczna i Rada Rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
- Działające w przedszkolu organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
- 18
Dyrektor Przedszkola
- Dyrektor Przedszkola działa zgodnie ze statutem i przepisami prawa,
a w szczególności: - kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje je na zewnątrz;
- sprawuje nadzór pedagogiczny poprzez:
- Planowanie, organizowanie i przeprowadzanie badań jakości pracy przedszkola,
- Inspirowanie i wspomaganie nauczycieli w spełnianiu przez nich wymagań w zakresie jakości pracy przedszkola oraz w podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego,
- Tworzeniu warunków do współdziałania rady pedagogicznej i organizowania form wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia jakości pracy,
- Opracowanie planu rozwoju przedszkola,
- Gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy, według zasad określonych w odrębnych przepisach.
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
- wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole;
- stwarza warunki do działania w placówce wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;
- współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w organizacji praktyk pedagogicznych; - wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
- w zakresie spraw organizacyjnych:
- opracowuje arkusz organizacyjny przedszkola;
- realizuje uchwały rady pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
- ustala ramowy rozkład dnia dla każdego oddziału na wniosek rady pedagogicznej;
- dopuszcza do użytku program wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej i wpisuje go do zestawu programów obowiązujących w przedszkolu
w danym roku szkolnym; - organizuje i wnioskuje o pomoc psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu:
- w zakresie spraw finansowych:
- opracowuje plan finansowy przedszkola;
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym stosownie do przepisów określających zasady gospodarki finansowej przedszkoli;
- w zakresie spraw administracyjno-gospodarczych oraz biurowych:
- sprawuje nadzór nad działalnością administracyjno-gospodarczą przedszkola;
- organizuje wyposażenie przedszkola w środki edukacyjne i stosowny sprzęt;
- ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i dokumentacji innych pracowników przedszkola;
- w zakresie spraw porządkowych, bhp:
- zapewnia odpowiedni stan bezpieczeństwa i higieny pracy;
- egzekwuje przestrzeganie ustalonego w przedszkolu porządku oraz dbałość o czystość
i estetykę przedszkola.
- Jako kierownik zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli
i pracowników nie będących nauczycielami: - zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe;
- występuje z wnioskiem, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli i innych pracowników placówki;
- wykonuje zadania związane z awansem zawodowym nauczyciela, w tym nadaje
(w drodze decyzji administracyjnej) nauczycielowi stażyście stopień nauczyciela kontraktowego; - określa zakres odpowiedzialności materialnej nauczycieli i innych pracowników przedszkola, zgodnie z przepisami kodeksu pracy;
- ustala regulamin pracy, premiowania i nagradzania pracowników przedszkola oraz regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych;
- administruje zakładowym funduszem świadczeń socjalnych, zgodnie z ustalonym regulaminem;
- ustala plan urlopów pracowników przedszkola.
- Dyrektor przedszkola w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami , organem prowadzącym i nadzorującym przedszkole oraz z Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną.
- W przypadku nieobecności dyrektora zastępuje go inny nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy
w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacji o działalności przedszkola. - W szczególnych sytuacjach dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym, Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną decyduje o zmianach w funkcjonowaniu przedszkola (np. podczas pandemii covid 19).
- 19
Rada pedagogiczna
- Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji statutowych zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- W skład rady wchodzą dyrektor i wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
W zebraniach rady mogą brać udział z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego,
w każdym semestrze i po zakończeniu rocznych zajęć dydaktyczno – wychowawczych oraz w miarę bieżących potrzeb. - Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny,
z inicjatywy dyrektora przedszkola, organu prowadzącego albo co najmniej 1/3 członków rady pedagogicznej. - Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej, a także jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania, zgodnie z regulaminem rady pedagogicznej.
- Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- opiniowanie i zatwierdzanie planów pracy przedszkola;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych;
- ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- uchwalenie regulaminu swojej działalności;
- podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia dziecka z listy – nie dotyczy dziecka realizującego obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne;
- przygotowanie projektu statutu przedszkola lub jego zmian, zatwierdzanie statutu
i jego zmiany; - ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego, w tym sprawowanego nad przedszkolem przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny
w celu doskonalenia pracy przedszkola. - Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
- projekt planu finansowego przedszkola;
- propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć
w ramach wynagrodzenia zasadniczego, a także dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; - wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- kandydatów do powierzenia im funkcji kierowniczych w przedszkolu;
- program wychowania przedszkolnego przed dopuszczeniem do realizacji.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela z funkcji dyrektora.
- Uchwały rady podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Zebrania rady są protokołowane.
- Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są zobowiązane do nie ujawniania spraw poruszanych na zebraniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola.
- Dyrektor wstrzymuje wykonanie uchwały rady pedagogicznej jeśli jest ona niezgodna
z prawem i niezwłocznie powiadamia o tym organ prowadzący i sprawujący nadzór pedagogiczny. - Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności.
- Rada pedagogiczna w celu realizacji swoich zadań tworzy zespoły zadaniowe.
- W przedszkolu funkcjonują doraźne zespoły zadaniowe zgodnie z aktualnymi potrzebami.
- Pracą zespołu kieruje przewodniczący, powołany przez dyrektora na wniosek członków zespołu.
- Zespół realizuje zadania zawarte w planie pracy zespołu na dany rok szkolny.
- Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego zebrania rady pedagogicznej w danym roku szkolnym.
- 20
Rada Rodziców
- Rada rodziców jest organem społecznie działającym na rzecz przedszkola, wspierającym jego działalność statutową, stanowiącym reprezentację rodziców wszystkich wychowanków. Decyzje rady rodziców są jawne.
- Zasady tworzenia rady rodziców są obligatoryjne, zgodne z ustawą o systemie oświaty art.53.
- Członkowie rady rodziców wybierani są na pierwszym zebraniu ogólnym rozpoczynającym rok szkolny. W skład rady rodziców wchodzi, po jednym przedstawicielu z każdego oddziału wybranych w tajnych wyborach ( jeden rodzic reprezentuje jedno dziecko)
- Do kompetencji rady rodziców należy w szczególności:
- uchwalenie regulaminu swej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem przedszkola, a także wewnętrznej struktury i trybu pracy rady;
- uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego
i profilaktycznego przedszkola; - występowanie do rady pedagogicznej i dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
- opiniowanie projektu finansowego składanego przez dyrektora;
- wyrażanie opinii w sprawie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
i wychowania w przedszkolu; - W celu wspierania działalności statutowej przedszkola rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców lub innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa Regulamin Rady Rodziców.
- Rada ma prawo do wyrażania i przekazywania organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny oraz organowi prowadzącemu, opinii na temat pracy przedszkola.
- Dyrektor zapewnia radzie rodziców organizacyjne warunki działania, a także stale
z nią współpracuje osobiście lub przez wyznaczonego nauczyciela.
- 21
- Organy przedszkola współdziałają ze sobą w celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowanków oraz podnoszenia poziomu jakości pracy przedszkola.
- Organy przedszkola zobowiązane są do współdziałania w celu wymiany informacji
o podejmowanych oraz planowanych działaniach i decyzjach. - Organy przedszkola mogą zapraszać na swoje zebrania przedstawicieli innych organów
w celu wymiany poglądów i informacji. - Rodzice przedstawiają dyrektorowi przedszkola swoje wnioski i opinie w formie pisemnej poprzez swoją reprezentację tzn. radę rodziców.
- Wnioski i opinie rozpatrywane są zgodnie z procedurą rozpatrywania skarg i wniosków.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu organowi możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji
w ramach swoich kompetencji oraz umożliwia bieżącą wymianę informacji. - Wszelkie spory pomiędzy organami przedszkola rozstrzygane są wewnątrz przedszkola,
z zachowaniem drogi służbowej. - W przypadku wystąpienia sporów pomiędzy organami przedszkola podmiotami rozstrzygającymi są:
- Rada Pedagogiczna a Dyrektor Przedszkola – organ prowadzący w porozumieniu
z organem nadzorującym; - Rada Pedagogiczna a Rada Rodziców – Dyrektor Przedszkola;
- Rada Rodziców a Dyrektor – Rada Pedagogiczna oraz organ prowadzący
w porozumieniu z organem nadzorującym.
ROZDZIAŁ 8
Organizacja pracy przedszkola
- 22
- Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku od 3. do 7. roku życia, czyli do momentu rozpoczęcia przez nie nauki szkolnej. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko w wieku 2,5 lat.
- Dziecko w wieku powyżej 7 lat, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do przedszkola nie dłużej niż do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 9 lat. Decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor właściwej obwodowo szkoły, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej i na wniosek rodziców.
- Przedszkole jest placówką 6 oddziałową.
- Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
- W uzasadnionych przypadkach, w czasie absencji dzieci i nauczycieli, np. w okresach międzyświątecznych, dyrektor przedszkola może podjąć decyzję o łączeniu oddziałów.
- Ze względu na organizację pracy przedszkola w godz. od 6:30 do 8:00 i 00-16.30 dzieci łączone są w grupy międzyoddziałowe.
- Dziecko niepełnosprawne może zostać przyjęte do przedszkola, o ile stopień i rodzaj niepełnosprawności pozwala na zapewnienie przez przedszkole odpowiednich warunków rozwoju (przygotowanie kadry, zmniejszona liczebność oddziałów).
- W przypadku dziecka niepełnosprawnego, jeżeli rodzic nie przedstawi orzeczenia PPP
o stopniu niepełnosprawności, traktowane jest jako dziecko pełnosprawne. - W razie zaistnienia potrzeby przyjęcia dzieci niepełnosprawnych przewiduje się utworzenie oddziału integracyjnego o zmniejszonej liczbie dzieci w grupie od 15 do 20, w tym od 3 do 5 dzieci niepełnosprawnych.
- Przedszkole zapewnia dzieciom należącym do mniejszości narodowych, warunki umożliwiające podtrzymywanie i rozwijanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, religijnej i językowej.
- Dzieci przyjmuje się do przedszkola po przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego.
- Postępowanie rekrutacyjne odbywa się na wniosek rodzica.
- W szczególnie uzasadnionych wypadkach (wypadki losowe) dyrektor ma prawo przyjąć dziecko do przedszkola nie stosując zapisów regulaminu rekrutacji.
- Osoby niebędące obywatelami polskimi są przyjmowane do przedszkola na warunkach
i w trybie dotyczącym obywateli polskich. - Szczegółowe zasady rekrutacji zawarte są w Regulaminie rekrutacji do Przedszkola … .
- 23
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny od dnia 1 września do 31 sierpnia
z wyjątkiem przerw w miesiącach wakacyjnych. - Przerwa wakacyjna ustalana jest przez organ prowadzący i zatwierdzana w arkuszu organizacyjnym pracy przedszkola. W okresie ferii zimowych dyżur pełnią przedszkola pełniące dyżur letni w poprzednim roku kalendarzowym.
- W okresie między przypadającymi świętami przedszkole funkcjonuje w oparciu
o pisemne zgłoszenia rodziców. - Przedszkole czynne jest 5 dni w tygodniu od godziny 6.30 do 16.30.
- Podstawy organizacji pracy przedszkola określa:
- arkusz organizacji przedszkola;
- plan pracy przedszkola- wynikający z planu wieloletniego;
- ramowy rozkład dnia,
- Szczegółową organizację pracy wychowawczo- dydaktyczno -opiekuńczej w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora przedszkola. Projekt organizacji przedszkola zatwierdza organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola określa się w szczególności: liczbę oddziałów, liczbę dzieci, czas pracy poszczególnych oddziałów, liczbę pracowników przedszkola z podziałem na pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych, w tym pracowników zajmujących stanowisko kierownicze, ogólną liczbę godzin finansowych ze środków przydzielonych przez organ prowadzący przedszkole.
- W arkuszu organizacji przedszkola podaje się w podziale na stopnie awansu zawodowego, liczbę nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień.
- Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący z uwzględnieniem przepisów w sprawie podstaw programowych wychowania przedszkolnego, określa na każdy rok szkolny projekt organizacyjny przedszkola. Czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego nie może być krótszy niż 5 godzin dziennie.
- Do realizacji celów statutowych przedszkole posiada:
- 6 sal zajęć dla poszczególnych oddziałów;
- pomieszczenie do pracy logopedycznej i terapeutycznej;
- szatnie dla dzieci;
- pomieszczenia gospodarcze;
- łazienki i toalety;
- pomieszczenia administracyjne (dla dyrektora i intendenta);
- pomieszczenia kuchenne;
- strych
- piwnicę.
- Dzieci mają możliwość codziennego korzystania z ogrodu przedszkolnego.
- 24
Organizację pracy w ciągu dnia określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora
na wniosek rady pedagogicznej z uwzględnieniem przepisów w sprawie bezpieczeństwa
i higieny.
- Ramowy rozkład dnia określa: godziny pracy przedszkola ze wskazaniem godzin pracy poszczególnych oddziałów, czas realizacji podstawy programowej, godziny posiłków, rodzaj zajęć wykraczających poza realizację podstawy programowej.
- Godzina zajęć w przedszkolu trwa 60 minut.
- Przedszkole na życzenie rodziców organizuje dla dzieci 6-letnich naukę religii. Rodzice pisemnie wyrażają zgodę na udział dzieci w tych zajęciach.
- Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) w przedszkolu prowadzone są nieodpłatne zajęcia dodatkowe, teatrzyki, wycieczki i inne zajęcia wynikające z zainteresowań
i uzdolnień Rodzaj zajęć w danym roku szkolnym uzależnia się od potrzeb rodziców oraz możliwości lokalowych i kadrowych przedszkola. - Czas trwania zajęć jest dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci i wynosi:
- z dziećmi w wieku 3,4 lat – ok. 15 min.
- z dziećmi w wieku 5,6 lat – ok. 30 min..
- Przedszkole może organizować dla dzieci różne formy krajoznawstwa i turystyki. Organizację i program wycieczek dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- W szczególnych sytuacjach (np. podczas pandemii covid 19) dyrektor przedszkola,
w porozumieniu z organem prowadzącym, Powiatową Stacją Sanitarno – Epidemiologiczną może zmienić organizację pracy przedszkola.
ROZDZIAŁ 9
Zasady odpłatności
- Działalność przedszkola jest finansowana przez Miasto i Gminę Szamotuły oraz rodziców
w formie opłat godzinowych za pobyt dziecka w przedszkolu. - Zasady odpłatności ustala się zgodnie z bieżącą uchwałą Rady Miasta i Gminy Szamotuły.
- Opłaty za zajęcia z wychowania przedszkolnego wykraczające poza nieodpłatny dzienny wymiar zajęć wnoszą wyłącznie rodzice dzieci w wieku 3-5 lat oraz tych dzieci 6-letnich, które rok szkolny rozpoczęły w wieku 5 lat. Dzieci, rozpoczynające rok szkolny jako 6-latki, są objęte subwencją oświatową.
- Przedszkole organizuje wyżywienie dla wychowanków tj. śniadania, obiady i podwieczorki.
- Koszty wyżywienia w przedszkolu pokrywane są przez rodziców (prawnych
opiekunów). - Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu
z organem prowadzącym na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych, z uwzględnieniem norm żywieniowych. - W przypadku alergii dziecka, kuchnia przygotowuje posiłki dostosowane do potrzeb dziecka.
- Czas pobytu dziecka w przedszkolu, rodzice deklarują w momencie przyjęcia dziecka
do przedszkola i podpisania umowy z przedszkolem. - Opłatę za wyżywienie wnosi się przelewem na wskazany przez przedszkole numer rachunku bankowego.
- W przypadku powstania zaległości w opłatach przekraczających dwa miesiące, dziecko może zostać skreślone z listy dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Skreślenie z listy nie zwalnia rodziców z konieczności uregulowania należności.
ROZDZIAŁ 10
Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników przedszkola
- 25
- W przedszkolu zatrudnia się dyrektora i innych nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i pracowników obsługi.
- Pracownicy pedagogiczni, administracyjni i obsługowi podlegają bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników, o których mowa
w punkcie 1, określają odrębne przepisy.
- 26
Zadania pracowników pedagogicznych – nauczyciele
- Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami przedszkola.
- Nauczyciel prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą.
Jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece dzieci. Ma obowiązek kierować się dobrem dzieci, troszczyć się o ich zdrowie,
a także szanować ich godność osobistą. - Do szczegółowych zadań nauczyciela należy:
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach wychowania
i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających
w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, podczas m.in.: kontaktów indywidualnych, zebrań grupowych, zajęć otwartych i pokazowych, zajęć warsztatowych, innych; - planowanie i prowadzenie pracy wychowawczo-dydaktycznej i opiekuńczej
oraz odpowiedzialność za jej jakość; - prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji, przeprowadzanie
w roku szkolnym poprzedzającym rok szkolny, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole i przygotowanie do dnia 30 kwietnia danego roku szkolnego informacji o gotowości
do podjęcia nauki w szkole dla dzieci 5 – 6 letnich. - udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną i inną.
- samokształcenie i doskonalenie zawodowe;
- dbanie o pomoce dydaktyczne i sprzęt przedszkolny, jak również estetyczny wygląd sal przedszkolnych;
- wykorzystywanie w pełni dostępnych w placówce środków dydaktycznych oraz bazy przedszkolnej;
- realizacja uchwał rady pedagogicznej;
- staranne i terminowe prowadzenie dokumentacji obowiązującej w przedszkolu;
- odpowiedzialność za powierzoną salę zajęć w celu utrzymania gotowości funkcjonalnej zapewniającej bezpieczeństwo, ład i estetykę wystroju.
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej
i metodycznej ze strony dyrektora przedszkola oraz rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych
i naukowych. - Nauczyciel ma prawo do awansu zawodowego po spełnieniu warunków określonych odrębnymi przepisami.
- Nauczyciel zobowiązany jest do systematycznego sprawdzania obecności w danym dniu na poszczególnych godzinach zajęć. Na koniec miesiąca dokonuje podliczenia frekwencji.
- Nauczycielom zatrudnionym w przedszkolu publicznym przysługuje ochrona przewidziana dla funkcjonariuszu publicznych (podczas lub w związku z pełnieniem przez nich obowiązków służbowych).
- 27
- Przedszkole zatrudnia specjalistów: psychologa, logopedę, terapeutę.
- Do zadań psychologa należy:
- Sprawowanie opieki psychologicznej nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola
- Rozpoznawanie możliwości i potrzeb dziecka oraz umożliwienie ich zaspokojenia;
- Prowadzenie obserwacji dzieci, dotyczącej oceny funkcjonowania różnych sfer podlegających rozwojowi;
- Prowadzenie działań diagnostycznych, dotyczących możliwości psychofizycznych dzieci;
- Wspieranie mocnych stron dziecka;
- Współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania skutków zakłóceń i/lub zaburzeń rozwojowych występujących u dzieci;
- Współpraca z nauczycielami w celu minimalizowania zaburzeń zachowania przedszkolaków;
- Współpraca z nauczycielami w celu inicjowania różnych form pomocy wychowawczej;
- Wspieranie nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- Współpraca z rodzicami, poprzez konsultacje indywidualne lub cykliczne;
- Prowadzenie warsztatów psychologicznych dla nauczycieli.
- Wykonywanie innych zadań zleconych przez dyrektora przedszkola wynikających
z bieżących potrzeb.
- Do zadań logopedy należy:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy dzieci,
- prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców
w zakresie stymulowania rozwoju mowy uczniów i eliminowania ich zaburzeń, - podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Do zadań terapeuty pedagogicznego należy:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się.
- prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających niepowodzeniom edukacyjnym uczniów, we współpracy z rodzicami uczniów,
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- 28
Zadania pracowników pedagogicznych – opiekun stażu
Do zadań opiekuna stażu należy w szczególności:
- Pomoc w opracowaniu i realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela;
- Zapoznanie nauczyciela z procedurą awansu zawodowego i analiza wymagań jakie musi spełnić podopieczny na dany stopień awansu zawodowego;
- Pomoc w uzupełnieniu wiedzy metodycznej i merytorycznej, analiza słabych
i mocnych stron podopiecznego w kontekście wymagań; - Monitorowanie przebiegu stażu, udzielanie wskazówek i pomocy podopiecznemu;
- Współdziałanie z dyrektorem w zakresie monitorowania przebiegu stażu;
- Umożliwienie obserwacji zajęć prowadzonych przez siebie i omawianie ich;
- Obserwowanie zajęć prowadzonych przez stażystę i omawianie ich;
- Ustalanie harmonogramu zajęć pokazowych dla stażysty oraz zajęć prowadzonych przez stażystę;
- Przygotowanie projektu oceny dorobku zawodowego za okres stażu w terminie 14 dni
od dnia złożenia sprawozdania; - Przygotowanie podopiecznego do rozmowy lub egzaminu kwalifikacyjnego;
- Udział w pracach komisji kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela kontraktowego.
- 29
Zadania pracowników administracji i obsługi
- Obowiązki i odpowiedzialność pracowników administracji i obsługi określają szczegółowe zakresy zadań, obowiązków i odpowiedzialności, znajdujące się
w teczkach akt osobowych. - Stosunek pracy pracowników obsługi regulują przepisy ustawy – Kodeks Pracy i wydane na tej podstawie przepisy wykonawcze.
- Szczegółowy zakres czynności służbowych
- Stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi przedszkola.
- Intendent jest bezpośrednim zwierzchnikiem personelu obsługowego.
- Zakres czynności:
- Związanych z obiegiem pieniędzy i gospodarką materiałową:
- Przechowywanie rachunków;
- Sprawdzanie zgodności zakupu z rachunkiem;
- Opisywanie rachunków;
- Uzgadnianie zakupów z dyrektorem
- Należyte i bieżące obliczanie odpłatności za przedszkole;
- Sprawdzanie raportów żywieniowych pod względem formalno-rachunkowym oraz prawidłowości i rzetelności ich sporządzania;
- Miesięczne rozliczanie z prowadzonej gospodarki żywieniowej;
- Okresowa kontrola w kasie oraz magazynach;
- Przyjmowanie i wydawanie produktów żywnościowych i materiałów do magazynu
z zachowaniem wymaganych formalności; - Prowadzenie dokumentacji magazynowej zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- Planowanie z dyrektorem remontów i zaopatrzenia w sprzęt przedszkolny
i gospodarczy; - Odpowiedzialność materialna za stan magazynów.
- Związanych z działalnością organizacyjno – gospodarczą:
- Zaopatrywanie przedszkola w sprzęty, środki czystości, artykuły biurowe itp. zapewniające właściwy rytm pracy przedszkola zgodnie z przepisami o zamówieniach publicznych;
- Kontrolowanie czystości wszystkich pomieszczeń, stały nadzór nad pracą pracowników obsługi;
- Dbanie o stan, czystość pomieszczeń magazynowych;
- Współdziałanie z dyrektorem, Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców.
- Z zakresu żywienia dzieci i personelu:
- Planowanie dekadowych jadłospisów zgodnie z obowiązującymi normami – wywieszanie ich dla rodziców;
- Planowanie i organizacja zakupów, wydawanie do kuchni artykułów spożywczych;
- Bieżące prowadzenie raportów żywieniowych wraz z prawidłowym ich rozliczaniem;
- Sporządzanie miesięcznych rozliczeń z zużytych artykułów żywnościowych;
- Nadzorowanie nad prawidłowym funkcjonowaniem kuchni (przygotowaniem
i porcjowaniem posiłków zgodnie z normami, oszczędnym gospodarowaniem produktami spożywczymi, przestrzeganiem czystości, wykorzystaniem produktów do przygotowywania posiłków zgodnie z przeznaczeniem); - Nadzorowanie nad prawidłowym porcjowaniem posiłków przez personel kuchni;
- Prowadzenie dokumentacji HACCP, GMP.
- Z zakresu spraw ogólnych:
- Roznoszenie i przynoszenie korespondencji;
- Przygotowanie magazynów do przeprowadzenia inwentaryzacji;
- Alarmowanie odpowiednich służb (pogotowia, policji) oraz dyrektora przedszkola
w przypadku zaistnienia stanu zagrożenia zdrowia, życia czy mienia; - Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora związanych z pracą.
- Szczegółowy zakres czynności służbowych kucharki i pomocy kuchennej
- Stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi i intendentowi.
- Zakres czynności:
- Udział w opracowywaniu i sporządzaniu dekadowych jadłospisów, uwzględniających zasady racjonalnego żywienia i przygotowywaniu według niego posiłków;
- Pobieranie produktów z magazynu w ilościach przewidzianych recepturą
i odpowiednie zabezpieczenie ich przed użyciem; - Przestrzeganie zasad technologii i estetyki oraz przepisów higieniczno-sanitarnych, dyscypliny pracy, bhp i ppoż.; HACCP, GMP;
- Natychmiastowe zgłaszanie zwierzchnikowi powstałych usterek oraz wszelkich nieprawidłowości stanowiących zagrożenie zdrowia lub życia;
- Dbanie o najwyższą jakość i smak posiłków i wydawanie ich o wyznaczonych godzinach;
- Obróbka wstępna produktów spożywczych, obieranie i krojenie warzyw, krojenie pieczywa, przygotowywanie wszystkich potraw, oszczędne gospodarowanie artykułami spożywczymi;
- Porcjowanie i wydawanie posiłków;
- Mycie naczyń i sprzętu kuchennego (wyparzanie).
- Sprzątanie kuchni, zaplecza kuchennego, szaf ze sprzętem kuchennym;
- Pomoc w zaopatrywaniu przedszkola w artykuły spożywcze i sprzęty stanowiące wyposażenie kuchni;
- Odpowiedzialność materiałowa za sprzęt i wyposażenie kuchni, utrzymywanie
w stanie używalności powierzonego sprzętu kuchennego; - Wykonywanie innych poleceń dyrektora związanych z organizacją pracy przedszkola.
- Szczegółowy zakres czynności służbowych woźnej oddziałowej.
- Stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Zakres czynności:
- pobieranie z kuchni posiłków dla dzieci i wydawanie ich poszczególnym dzieciom;
- pomaganie w karmieniu i wykonywaniu przez dzieci czynności samoobsługowych;
- rozkładanie i składanie leżaków oraz utrzymywanie w czystości pościeli dziecięcej;
- pomaganie nauczycielce w opiece nad dziećmi w czasie zajęć, zabaw, podczas wycieczek i spacerów;
- dbanie o bezpieczeństwo dzieci;
- Sprzątanie: codzienne utrzymanie w czystości sal i innych pomieszczeń przydzielonych do sprzątania wg planu na dany rok:
- odkurzanie pomieszczeń, zmywanie podłóg, pastowanie
- ścieranie kurzu ze sprzętów, mebli, pomocy dydaktycznych, parapetów;
- sprzątanie łazienek: mycie umywalek, sedesów, luster, podłóg z użyciem środków dezynfekujących;
- w miarę potrzeby mycie okien w przydzielonych pomieszczeniach,
- codzienne wynoszenie śmieci z koszy, i ich mycie,
- mycie i segregowanie zabawek wyrzucanie uszkodzonych
- raz w miesiącu dokładne mycie szatni dzieci (szafek na buty)
- mycie kubków na zęby
- Podlewanie i dbanie o rośliny zielone znajdujące się w przedszkolu.
- Pranie obrusów oraz innych materiałów stanowiących wyposażenie przedszkola w przydzielonych pomieszczeniach.
- Przestrzeganie BHP:
- odpowiednie zabezpieczenie przed dziećmi produktów chemicznych pobranych do utrzymania czystości, oszczędne gospodarowanie nimi;
- zgłaszanie dyrektorowi wszelkich zagrożeń i uszkodzeń sprzętu;
- codzienna kontrola zabezpieczająca przed pożarem, kradzieżą, włamaniem, wypadkiem;
- Gospodarka materiałowa:
- kwitowanie pobranych przedmiotów i środków do utrzymania czystości, sprzętów, pomocy, znajomość stanu posiadania;
- posługiwanie się sprzętem mechanicznym i elektrycznym, zgodnie z przepisami bhp
i instrukcjami użytkowania; - dbanie o powierzony sprzęt, rośliny, pomoce dydaktyczne;
- odpowiedzialność materialna za przydzielony sprzęt do sprzątania, odzież ochronną oraz sprzęty i rzeczy znajdujące się w pomieszczeniach przydzielonych do sprzątania;
wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających z organizacji pracy w przedszkolu.
- Wykonywanie innych czynności zleconych przez dyrektora wynikających
z organizacji pracy w przedszkolu. - Szczegółowy zakres czynności służbowych woźnego.
- Stanowisko pracy podlega bezpośrednio dyrektorowi.
- Zakres czynności:
- Codzienna kontrola zabezpieczenia przedszkola przed kradzieżą, pożarem.
- Zapobieganie uszkodzeniu lub zniszczeniu mienia przedszkola.
- Wykonywanie drobnych napraw sprzętu, zabawek, urządzeń.
- Natychmiastowe zgłaszanie dyrektorowi usterek,
- Utrzymywanie czystości w ogrodzie i na terenach należących do przedszkola.
- Porządkowanie ogrodu-placu zabaw (grabienie liści, podsypywanie sprzętu, drobne prace malarskie).
- Pielęgnacja trawy w ogrodzie, systematyczne koszenie.
- Codzienne zamiatanie, odśnieżanie, posypywanie piaskiem terenu przedszkola
- Wywieszanie flagi państwowej w dniu poprzedzającym święta narodowe,
- Przestrzeganie przepisów BHP, Ppoż, dyscypliny pracy.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników na określonych stanowiskach pracy ustala dyrektor i przekazuje pracownikom do wiadomości w formie pisemnej.
- Wszyscy pracownicy przedszkola mają obowiązek przestrzegania funkcjonujących
w placówce regulaminów oraz poleceń zwierzchników, związanych z organizacją pracy w przedszkolu. - Wszyscy pracownicy placówki przyczyniają się do dbałości o klimat
i atmosferę, przestrzegając zasad współżycia społecznego.
ROZDZIAŁ 11
Prawa i obowiązki dzieci oraz przypadki, w których dyrektor przedszkola
może skreślić dziecko z listy wychowanków.
- 30
- Dzieciom uczęszczającym do przedszkola przysługują wszystkie prawa wynikające
z Konwencji o Prawach Dziecka. - Dziecko ma prawo do:
- a) udziału w zajęciach zorganizowanych z uwzględnieniem zasad higieny pracy i ochrony zdrowia;
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- przebywania w spokojnej i pogodnej atmosferze;
- sprawiedliwej oceny postępów w rozwoju psychofizycznym;
- pomocy w przypadku wystąpienia trudności rozwojowych;
- szacunku i indywidualnego tempa rozwoju;
- poszanowania jego godności i wartości;
- swobody myśli, sumienia i wyznania;
- poproszenia o to czego chce, ale nie żądać tego;
- podejmować decyzje i ponosić ich konsekwencje;
- popełniać błędy i zmieniać zdanie;
- swojej prywatności, samotności i niezależności;
- nienaruszalności cielesnej;
- snu i wypoczynku, jeśli tego potrzebuje;
- zdrowego żywienia, gdy jest głodne i spragnione;
- otrzymania pomocy od nauczyciela w sytuacjach trudnych dla niego;
- znajomości swoich praw;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabaw;
- doświadczania konsekwencji swojego zachowania.
- Do obowiązków dziecka należy:
- postępowanie zgodnie z ogólnie przyjętymi normami społecznymi;
- stosowanie normy i formy grzecznościowe w stosunku do kolegów i osób dorosłych;
- dbanie o bezpieczeństwo, zdrowie swoje oraz kolegów;
- przestrzeganie zasad obowiązujących w grupie;
- respektowanie polecenia nauczyciela;
- utrzymywanie porządek wokół siebie;
- sprzątanie zabawki po skończonej zabawie;
- nie przeszkadzanie innym w zabawie;
- dbanie o swoją higienę osobistą oraz estetyczny wygląd;
- wywiązywanie się z przydzielonych zadań i obowiązków;
- niesienie pomoc rówieśnikom i młodszym kolegom;
- szanowanie godność i wolność drugiego człowieka;
- informowanie nauczyciela o zagrożeniach i własnych sytuacjach trudnych.
- Dziecko za dobre zachowanie i postępy w nauce może być w przedszkolu nagrodzone:
- ustną pochwałą nauczyciela;
- pochwałą do rodziców;
- pochwałą dyrektora przedszkola.
- Dziecko może być ukarane za świadome niestosowanie się do obowiązujących w przedszkolu zasad:
- ustną uwagą nauczyciela;
- odsunięciem od zabawy na krótki czas;
- odebraniem dziecku przedmiotu niewłaściwej zabawy;
- czasowym ograniczeniem uprawnień do wybranych zabaw.
- W przedszkolu wyklucza się wszelkie formy kar fizycznych.
- 31
- Rodzicom (prawnym opiekunom) przysługuje prawo do:
- znajomości zadań wynikających z podstawy programowej, planów rozwoju przedszkola oraz przyjętych kierunków jego działania;
- wyboru rodzaju zajęć dodatkowych spośród oferty przedszkola;
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania
i rozwoju; - pomocy ze strony przedszkola w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
i innych związanych z rozwojem dziecka (kontakt ze specjalistami – psychologiem, logopedą); - zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy przedszkola.
- Przedszkole oczekuje od rodziców (prawnych opiekunów):
- bieżącej i rzetelnej informacji na temat dziecka, jego sytuacji zdrowotnej i innej, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w przedszkolu;
- troski o prawidłowy rozwój dziecka i jego bezpieczeństwo;
- dbania o systematyczną realizację przez dziecko obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- terminowego regulowania opłat;
- przestrzegania regulaminu i ustaleń organizacyjnych przedszkola;
- aktywnego współuczestniczenia w życiu przedszkola;
- kultury zachowań w różnych sytuacjach na terenie przedszkola.
- 32
- Dyrektor upoważniony jest do skreślenia dziecka z listy dzieci przyjętych do przedszkola kiedy:
- dziecko bez dostatecznego usprawiedliwienia jest nieobecne w przedszkolu powyżej jednego miesiąca;
- rodzice dziecka nie wywiązują się z umowy cywilno-prawnej zawartej z przedszkolem;
- w przypadku zaległości płatniczych, powyżej 2 miesięcy;
- w przypadku agresywnego zachowywania się wychowanka, stanowiącego zagrożenie
dla siebie i pozostałych dzieci, nie podjęcia przez rodziców współpracy zmierzającej
do rozwiązania problemów wychowawczych po wcześniejszym zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Skreślenie z listy nie dotyczy dziecka realizującego roczne przygotowanie przedszkolne.
W przypadku nie opłacania kosztów pobytu dziecko takie zaczyna realizować bezpłatny pobyt w ramach podstawy programowej w przedszkolu lub wskazanej szkole.
ROZDZIAŁ 12
Tryb składania skarg i wniosków
- Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, lub za pomocą poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
- W przypadku zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.
- W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.
- Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
- Skargi i wnioski, które nie zawierającą imienia i nazwiska oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.
ROZDZIAŁ 13
Warunki stosowania sztandaru przedszkola,
godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego,
o ile zostały ustanowione.
- Przedszkole posiada ceremoniał.
- Ceremoniał jest wewnątrzprzedszkolnym zbiorem ustanowionych i obowiązujących
w Przedszkolu nr 1 norm zachowania się w czasie uroczystości przedszkolnych. - Ceremoniał Przedszkola obejmuje m. in.:
- pasowanie na przedszkolaka;
- spotkania świąteczne i okazjonalne;
- uroczystości pożegnania absolwentów Przedszkola.
- Organizowane są uroczystości i imprezy zgodnie z przyjętym harmonogramem Kalendarium imprez i uroczystości na dany rok szkolny.
- Przedstawia wykaz stałych uroczystości wewnątrzprzedszkolnych i grupowych. Opisuje symbole narodowe i symbole przedszkola.
- Symbole narodowe.
- Przedszkole jest instytucją państwową, kształcącą i wychowującą zgodnie z tradycjami narodu polskiego.
- Przedszkole uczy szacunku dla symboli narodowych – godła, hymnu i flagi państwowej. Zapoznaje dzieci z historią i znaczeniem tych symboli.
- Uroczystości przedszkolne, podczas których eksponuje się symbole narodowe powinny przebiegać w podniosłym nastroju i kształtować poszanowanie dla symboli narodowych.
- Godło państwowe umieszcza się w salach zajęć. Dzieci zapoznają się z właściwymi formami zachowania się wobec godła państwowego w miejscach publicznych (zdjęcie nakrycia głowy, zachowanie powagi).
- Flagę umieszcza się w miejscu widocznym, nie pochyla się jej do oddawania honorów,
nie może ona również w żadnym wypadku dotykać ziemi. - W przypadku ogłoszenia żałoby narodowej flagę można udekorować kirem.
ROZDZIAŁ 14
Postanowienia końcowe
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Przedszkole działa na zasadach jednostki budżetowej.
- Zasady gospodarki finansowej i materiałowej przedszkola określają odrębne przepisy.
- Statut jest dokumentem otwartym. Rada pedagogiczna może wprowadzić do niego zmiany w drodze uchwały w zależności i w oparciu o aktualizowane prawo oświatowe.
- W celu lepszej czytelności statutu, wprowadza się każdorazowo jednolity tekst
z ujętymi zmianami. - Traci moc Statut z dnia 28.11.2017r.
Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Aktualizację statutu Przedszkola Nr 1 Jarzębinka w Szamotułach zatwierdziła Rada Pedagogiczna Przedszkola Uchwałą Nr 1/2020/2021 z dnia 27.08.2020r.
Dyrektor Przedszkola