Przedszkole Jarzębinka nr 1 w Szamotułach
Roczny plan pracy
Przedszkola nr 1 w Szamotułach
na rok szkolny 2024/2025
Plan zaopiniowany pozytywnie
Uchwałą Rady Pedagogicznej nr. 2/2024/2025 z dnia 28.08.2024r.
Wstęp
Roczny plan pracy przedszkola powstał w oparciu o wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2023/2024.
Roczny plan pracy uwzględnia ponadto:
- kierunki polityki oświatowej państwa określone przez MEN na rok szkolny 2024/2025
- treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz statutu przedszkola
- treści zawarte w dopuszczonych do użytku i przyjętych do realizacji programach wychowania przedszkolnego
- wnioski sformułowane na posiedzeniu rady pedagogicznej kończącym rok szkolny 2023/2024
- diagnozę potrzeb i zainteresowań
- oczekiwania rodziców względem przedszkola
Podstawa prawna
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ustalone na rok 2024/2025
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty
- Rozporządzenie z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego
- Rozporządzenie z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie MEN z dnia z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego (…)
- Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych
- Rozporządzenie MENiS z dnia 31.12.2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach
- Rozporządzenie MEN z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki
- Rozporządzenie MEN z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego
1. Cele priorytetowe przedszkola na rok szkolny 2024/2025
Wnioski wynikające z diagnozy pracy przedszkola | Kierunki polityki oświatowej państwa
na rok szkolny 2024/2025 (w zakresie dotyczącym przedszkoli): |
1. Opracować arkusze do monitorowania procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu
2. Opracować arkusze do planowania wsparcia udzielanego przez specjalistów 3. W roku szkolnym 2024/2025 diagnozę pracy przedszkola przeprowadzić w zakresie wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli grup oraz nauczycieli specjalistów. |
1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. 5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. 6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. 7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego. |
2. Obszary działalności przedszkola wraz z określeniem sposobu realizacji zadań
2.1. Zadania wynikające z wniosków z diagnozy pracy przedszkola
L.p. | Wniosek z diagnozy pracy przedszkola | Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne |
1 | Opracować arkusze do monitorowania procesów kształcenia i wychowania w przedszkolu | Opracowanie arkusza.
Przeprowadzenie monitorowania procesów w każdej grupie wiekowej. Przedstawienie wyników monitorowania na ostatniej radzie pedagogicznej roku szkolnego 2024/2025 |
Do końca grudnia 2024 | Zespół zadaniowy ds. dydaktyczno-wychowawczych |
2 | Opracować arkusz do planowania wsparcia udzielanego przez specjalistów
|
Opracować arkusz do planowania wsparcia udzielanego przez specjalistów na linii: specjalista nauczyciele oraz specjalista-specjalista
Arkusze wypełniać konkretnymi, możliwymi do sprawdzenia informacjami i wnioskami. |
Do końca listopada 2024 | Koordynator ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej |
3 | W roku szkolnym 2024/2025 diagnozę pracy przedszkola przeprowadzić w zakresie wsparcia udzielanego dzieciom przez nauczycieli grup oraz nauczycieli specjalistów. | Opracowanie ankiet dla dyrektora, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych oraz rodziców
Analiza danych – wyniki ankiet oraz dokumentacja przedszkola, ewentualnie wywiady z nauczycielami/rodzicami Sformułowanie wniosków oraz rekomendacji dotyczących obszarów pracy przedszkola w których pożądane są zmiany |
Do końca marca 2025 | Zespół ds. diagnozy pracy przedszkola
|
2.2. Zadania wynikające z wniosków z nadzoru sprawowanego przez dyrektora przedszkola w roku szkolnym 2023/2024
Wniosek z nadzoru:
|
|||
Wdrożenie i przestrzeganie zapisów „Polityki ochrony małoletnich” | |||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | W planie nadzoru pedagogicznego na rok szkolny 2024/2025 uwzględnić kontrolę skutecznego powiadomienia wszystkich pracowników przedszkola, rodziców i dzieci z zapisami „Polityki ochrony małoletnich oraz kontrolę przestrzegania prawa w zakresie przestrzegania procedur z omawianego zakresu. | Umieszczenie zadań w planie do 15 września 2024
Kontrola – cały rok szkolny |
Dyrektor przedszkola |
2. | W planie rocznym uwzględnić przeprowadzenie zajęć we wszystkich grupach wiekowych na temat treści szkodliwymi i zagrożeń w internecie oraz ochrony dzieci przed nimi (nauczyciele grup). | Uwzględnienie w planie rocznym do 31.08.2024
Przeprowadzenie zajęć we wszystkich grupach wiekowych |
Dyrektor przedszkola
Nauczyciele grup |
3. | Przygotować gazetkę/post na stronę na temat: „Jak uchronić dzieci przed dezinformacją?”
Udzielać pomoc psychologiczno-pedagogiczną rodzicom w formie porad i konsultacji na temat wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem. |
Do 31.11.2024
Cały rok szkolny |
Psycholog
Nauczyciele grup oraz nauczyciele specjaliści |
4. | W salach obok „Kodeksu Przedszkolaka” należy na stałe umieścić graficzną formę „Standardów ochrony przed krzywdzeniem”. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
Dalsze wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli | |||
1. | Należy nadal gromadzić i upowszechniać tzw. dobre praktyki w zakresie wspierania rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
2. | Zorganizować spotkania warsztatowe dla nauczycieli chcących doskonalić się w korzystaniu z narzędzia Canva, PHOTON (w ramach wewnętrznego doskonalenia) | Do lutego 2025 | Adrianna, Aneta |
3. | Zadbać o poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci. | Cały rok szkolny | Dyrektor przedszkola |
2.3 Zadania wynikające z kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025
PRIORYTET 1
Edukacja prozdrowotna w przedszkolu – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomoc |
|||
Zadania | Termin | Odpowiedzialni | |
Rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej | |||
1. | Zapewnienie codziennej aktywności ruchowej przedszkolaków w formie ćwiczeń i zabaw ruchowych, w tym naśladowczych, z przyborami lub bez nich, umożliwiających wykonanie różnych form ruchu (zabawy bieżne, skoczne, z czworakowaniem, rzutne) | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
2. | Przeprowadzanie ćwiczeń kształtujących nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała,
Uświadamianie dzieciom konieczności zachowania ergonomii oraz higieny pracy i zabawy – prawidłowa postawa ciała podczas zabaw stolikowych/kolorowania, siedzenia w kręgu. |
W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
3. | Codzienna organizacja zajęć na świeżym powietrzu w każdej grupie wiekowej (w miarę możliwości), w tym spacery, zajęcia terenowe. | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
4. | Wykorzystywanie przez nauczycieli różnorodnych metod pobudzających dzieci do aktywności fizycznej tj. gimnastyka twórcza R. Labana, K. Orfa oraz ruchu rozwijającego W. Sherborne. | W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
5. | Organizowanie zabaw rytmicznych przy muzyce i piosenkach/zabaw tanecznych
Wykorzystywanie w pracy metody aktywnego słuchania muzyki według Batii Strauss, „Edukacji przez Ruch” Doroty Dziamskiej, metody KLANZY |
W ciągu roku szkolnego | Wszyscy nauczyciele |
6. | Informacje dla rodziców nt. znaczenia aktywności ruchowej dla dzieci na gazetce dla rodziców, stronie Internetowej i Facebooku | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele
Monika Sz. |
7. | Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań ze sportowcami oraz z trenerami różnych dyscyplin, organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów sportowych tj. stadion/basen pływacki/hala sportowa | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele:
grup |
8. | Udział w akcji: „Sprintem do Maratonu” organizowanej przez wydawnictwo: „Bliżej Przedszkola”, mającej na celu promocja zdrowego stylu życia i aktywnego spędzania czasu, w tym czasu na świeżym powietrzu | Maj – czerwiec |
Monika I. |
9. | „Dzień pustej sali” – udział przedszkolaków w międzynarodowym święcie edukacji na świeżym powietrzu. | Czerwiec | Nauczyciele:
grup |
10. | Zorganizowanie: „Olimpiady wewnątrzprzedszkolnej” (dzieci 5-6 letnie) | Czerwiec | Nauczyciele:
Grup starszych |
11. | Wyjście do Szkoły Podstawowej nr 1 w Szamotułach. – uczestnictwo dzieci w lekcji wychowania fizycznego prowadzonej przez nauczyciela szkoły. Zwiedzanie Sali gimnastycznej | Kwiecień /maj | Nauczyciele:
6-latków |
12. | Wzbogacenie bazy przedszkola w przybory sportowe do ćwiczeń | W ciągu roku szkolnego | Dyrektor |
odziewane efekty
· zachęcenie dzieci do udziału w spacerach, wycieczkach · poznanie przez dzieci różnorodnych form aktywnego wypoczynku · poznanie przez dzieci zasad rywalizacji sportowej · nabycie przez dzieci umiejętności współpracy w zespole podczas aktywności ruchowej · doskonalenie umiejętność pokonywania przez dzieci własnych słabości · ukształtowanie umiejętność rozładowywania napięć i emocji poprzez aktywność fizyczną |
|||
Kształtowanie zachowań służących zdrowiu – zdrowe odżywianie i higiena | |||
1. | Pogłębienie wiedzy dzieci na temat zdrowia– tematyka tygodniowa na temat zdrowia i zdrowego odżywiania/ciała człowieka i higieny | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
2. | Kształtowanie u przedszkolaków nawyków dbania o zdrowie i higienę osobistą:
– ubieranie się odpowiednio do warunków atmosferycznych występujących w danej porze roku (zapobieganie przegrzaniu i zmarznięciu) – dbanie o higienę poprzez: mycie zębów po posiłkach, mycie rąk, zwłaszcza po pobycie w toalecie i zabawie na świeżym powietrzu. |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
3. | Kształtowanie u przedszkolaków nawyków spożywania zdrowej żywności, przezwyciężanie niechęci do nieznanych potraw. Wprowadzenie na stałe możliwości samodzielnego komponowania przez przedszkolaków śniadań, wg potrzeb | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4. | Przeprowadzenie zajęć z kalendarza świąt nietypowych (dowolnie wybrane przez nauczycieli grup):
– Dzień zdrowego śniadania – Dzień dentysty – Dzień pielęgniarek |
08.11.2024 05.03.2025 12.05.2025
|
Nauczyciele grup |
5. | Profilaktyka uzależnień realizowana ze wsparciem psychologa zatrudnionego w przedszkolu – warsztaty dla dzieci | W ciągu roku szkolnego | Psycholog |
6. | Działania profilaktyczne zmierzające do przeciwdziałania problemowi nikotynizmu uzależnieniu od komputera, gier, telewizji oraz telefonu komórkowego.
Udział w programie: „Mamo! Tato! Nie pal przy mnie” przy współpracy z Powiatową Stacją Sanitarno-Epidemiologiczną w Szamotułach |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Psycholog |
7. | Realizacja programu na rzecz prawidłowych nawyków żywieniowych i picia wody „Mamo, tato wolę wodę” https://wolewode.pl/ | Wg harmonogramu programu | Nauczyciele grup
|
8. | Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z lekarzem/pielęgniarką lub organizacja wizyty zawodoznawczej do gabinetu sklepu ze zdrową żywnością | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
9. | Wycieczka do szkoły podstawowej – odwiedzenie gabinetu higienistki szkolnej/stomatologa | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
Spodziewane efekty:
· nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zdrowia · kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa własnego i innych · kształtowanie umiejętności określonych mianem życiowych · podniesienie jakości oraz ewaluacja działań podejmowanych na rzecz zdrowia dzieci przez nauczycieli · przekazanie dzieciom wzorców „zdrowego życia”
|
|||
Pierwsza pomoc | |||
1. | Zajęcia czytelnicze w oparciu o książkę: „Bączek Ratownik” – Anna Gil | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
2. | Utrwalenie znajomości numerów ratunkowych wśród dzieci oraz poznanie informacji jakie należy udzielić dyspozytorowi pogotowia | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
3. | Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkania z ratownikiem medycznym/pielęgniarką lub lekarzem | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
Spodziewane efekty:
· nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat zachowania się w różnych zagrażających sytuacjach życiowych · nabycie umiejętności prawidłowego wezwania pomocy · poznanie specyfikacji pracy ratownika/lekarza/pielęgniarki |
PRIORYTET 2
Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa |
|||
Zadania | Termin | Odpowiedzialni | |
Edukacja obywatelska | |||
1. | Rozwijanie zdolności skutecznego angażowania się na rzecz wspólnego lub publicznego interesu poprzez promowanie idei wolontariatu na terenie przedszkola. Zaangażowanie przedszkola w akcje charytatywne o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim np. „Zbiórka nakrętek dla Stefci”, „Paka dla psiaka”, „Szlachetna paczka”. Zapoznanie dzieci z pracą wolontariuszy – zorganizowanie spotkania z osobami działającymi na rzecz środowiska lokalnego. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
2. | Organizacja: „Dnia praw dziecka” w przedszkolu przy jednoczesnym akcentowaniu obowiązków dzieci w domu i przedszkolu, zależnych od wieku i możliwości dzieci. | 20.11.2024 | Nauczyciele grup |
3. | Zorganizowanie spacerów śladami pomników bohaterów/miejsc pamięci/pomników przyrody
Quest „Zaszyfrowane Szamotuły” |
Maj – czerwiec | Nauczyciele grup
|
4. | Wdrażanie dzieci do świadomego podejmowania decyzji poprzez organizowanie gier i zabaw decyzyjnych (gry planszowe, symulacje społeczne). Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
5. | Zorganizowanie wycieczek do obiektów użyteczności publicznej tj. urząd gminy, starostwo powiatowe celem poznania ich działalności na rzecz obywateli | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
Spodziewane efekty:
· wzmocnienie u dzieci wiary we własne możliwości · nabywanie i wzbogacenie wiedzy dzieci na temat praw dziecka · rozwijanie kompetencji kluczowych dzieci (kompetencje obywatelskie) |
|||
Kształtowanie postaw społecznych | |||
1. | Obchody „Dnia Przedszkolaka” – podkreślanie wartości przedszkola w rozwoju i edukacji dzieci, czerpanie radości przez dzieci z bycia przedszkolakiem.
Pasowanie na przedszkolaka z udziałem rodziców. |
Wrzesień | Nauczyciele grup
|
2. | Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej na temat relacji w grupie przedszkolnej | Wg planu pracy psychologa | Psycholog |
3. | Budowanie poczucia bliskości i bezpieczeństwa w grupie dzięki zabawom integracyjnym/z wykorzystaniem metody KLANZA | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Rozwijanie postawy asertywności wśród dzieci oraz umiejętności szukania pomocy w sytuacjach trudnych | …………… | Nauczyciele grup
Psycholog |
5. | Dbałość o zdrowie psychiczne dzieci poprzez organizowanie zabaw relaksacyjnych i wyciszających, wprowadzenie elementów bajkoterapii, muzykoterapii, czytanie dzieciom literatury terapeutycznej, zorganizowanie „Kącika relaksacji/wyciszenia” w salach. | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
6. | Nauka rozwiązywania konfliktów przez dzieci – warsztaty psychologiczne | W ciągu roku szkolnego | Psycholog |
7. | Pełnienie przez dzieci dyżurów – ustalenie wspólnie z dziećmi zasad wyboru dyżurnych oraz sposobu realizacji zadań dyżurnego | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
· nabycie przez dzieci umiejętności dyskutowania i słuchania innych oraz umiejętności dokonywania wyborów. · nabycie umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych · poznanie strategii radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych · doskonalenie umiejętności wyrażania własnych uczuć |
|||
Kształtowanie postaw patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę | |||
1. | Realizacja tematyki tygodniowej: „Polska moja ojczyzna”. Rozwijanie poczucia przynależności narodowej − oglądanie zdjęć, ilustracji, słuchanie wierszy, opowiadań; odwoływanie się do własnych obserwacji w celu zwrócenia uwagi na piękno Polski. | Maj | Nauczyciele grup |
2. | Uroczysta akademia w ramach obchodów rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości – wspólne śpiewanie hymnu narodowego. Udział w akcji MEN: „Szkoła do hymnu” | 08 Listopada | Nauczyciele grup |
3. | Zapoznanie dzieci z wybranymi symbolami związanymi z regionami Polski ukrytymi w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. „Wars i Sawa”, „Bazyliszek”, „O warszawskiej syrence”, „Smok wawelski” | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
4. | „Warszawa – stolica Polski”: zapoznanie z obecną stolicą Polski i stolicami historycznymi z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, filmów edukacyjnych, publikacji książkowych. | Maj | Nauczyciele grup |
5. | Udział w akcji : „Serce za odwagę” Fundacji Pamięci Narodów – wykonanie kartek świątecznych dla weteranów II wojny światowej | Wg harmonogramu akcji | Nauczyciele grup |
6. | Obchody „Dnia flagi” – przemarsz ulicami miejscowości. Utrwalenie polskich symboli narodowych, kształtowanie poczucia szacunku do symboli narodowych. | Maj | Nauczyciele grup |
7. | Wykorzystanie książek i publikacji do rozwijania u dzieci poczucia tożsamości narodowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką w Szamotułach | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
8. | Preorientacja zawodowa w przedszkolu – spotkanie z żołnierzem zawodowym | Okolice 11.11. | Edyta Biedna |
Spodziewane efekty:
· rozwijanie u dzieci poczucia tożsamości narodowej · nabycie przez dzieci umiejętności rozpoznawania symboli narodowych (godło, flaga, hymn),umiejętności nazywania wybranych symboli związanych z regionami Polski ukrytych w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach · opanowanie umiejętność odpowiedniego zachowania się w obecności symboli narodowych i religijnych oraz w miejscach szczególnie związanych z historia narodu i ojczyzny |
|||
Edukacja dla bezpieczeństwa | |||
1 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez przestrzeganie procedur/instrukcji obowiązujących w przedszkolu oraz odpowiedzialną postawę wszystkich pracowników przedszkola.
Zapoznanie nowych pracowników z dokumentami/bieżąca aktualizacja dokumentów. |
Cały rok szkolny
|
Nauczyciele/
pracownicy obsługi, Dyrektor |
2 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapoznanie rodziców przedszkolaków z procedurami bezpieczeństwa obowiązującymi w przedszkolu m.in. przyprowadzania i odprowadzania dzieci; zakazie odbierania dzieci przez opiekunów pod wpływem alkoholu. Zamieszczenie procedur na stronie internetowej przedszkola. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup
Dyrektor |
3 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci poprzez zapewnienie kanału szybkiej komunikacji na linii: przedszkole – rodzice/opiekunowie prawni przedszkolaków .Uwrażliwienie rodziców na konieczność niezwłocznej aktualizacji numeru kontaktowego w przypadku jego zmiany. | Podczas pierwszego spotkania z rodzicami | Nauczyciele wszystkich grup |
4 | Rozpoznanie sytuacji domowej wychowanków oraz diagnozowanie jej pod kątem potencjalnych zagrożeń dla zdrowia fizycznego i psychicznego dziecka | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie przedszkola poprzez organizację wycieczki po budynku przedszkola – zapoznanie z układem pomieszczeń, zasadami korzystania z szatni przedszkolnej, łazienki. Przypomnienie dzieciom o zakazie samowolnego wyjścia z sali przedszkolnej. | wrzesień
|
Nauczyciele wszystkich grup |
6 | Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom na placu przedszkolnym – zapoznanie ze sposobem korzystania z urządzeń. Niezwłoczne zgłaszanie przez nauczycieli i pracowników obsługi usterek/konieczności napraw sprzętu | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
7 | Nabywanie przez dzieci umiejętności właściwych zachowań w sytuacji zagrożenia – zapoznanie z zasadami bezpiecznej ewakuacji. Przeprowadzenie próbnej ewakuacji z udziałem straży pożarnej | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
8 | Zapoznanie dzieci z numerami alarmowymi i sposobami wzywania pomocy w przypadku choroby, pożaru, wypadku | wrzesień | Nauczyciele wszystkich grup |
9 | Zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego spaceru z wykorzystaniem węża spacerowego i kamizelek odblaskowych. Utrwalenie zasady nie oddalania się bez wiedzy nauczycieli | wrzesień-październik | Nauczyciele wszystkich grup |
10 | Uwrażliwienie dzieci na zagrożenia, które mogą im towarzyszyć w drodze do przedszkolu i domu. Spacer po okolicy. Wycieczka do miasteczka ruchu drogowego, na pobliskie skrzyżowanie, obserwacja przejścia dla pieszych | Cały rok szkolny | Nauczyciele wszystkich grup |
11 | Przestrzeganie zasad warunkujących bezpieczeństwo w kontaktach z nieznajomymi.
Zapoznanie ze sposobami radzenia sobie w sytuacjach trudnych i niebezpiecznych. Kształtowanie nawyku przezwyciężania w sobie chęci skorzystania z oferowanych przez nieznajomych korzyści. |
Wybrany miesiąc | Nauczyciele wszystkich grup |
12 | Preorientacja zawodowa w przedszkolu – zorganizowanie spotkań policjantem/strażakiem/strażnikiem miejskim oraz organizacja wizyt zawodoznawczych do różnych obiektów tj. komenda policji/straży pożarnej | Wybrany miesiąc | Nauczyciele grup
|
13 | Dbałość o przestrzeganie praw dzieci w przedszkolu, w tym prawo do bezpiecznej nauki i zabawy. | Listopad | Nauczyciele wszystkich grup |
14 | Bezpieczne ferie zimowe/bezpieczne wakacje: poznawanie wybranych zjawisk atmosferycznych charakterystycznych dla lata – zachowanie dzieci podczas burzy | Styczeń/luty | Nauczyciele wszystkich grup |
Spodziewane efekty:
· rozwijanie umiejętności dbania i troski o własne zdrowie i bezpieczeństwo w czasie pobytu w domu, w przedszkolu, na placu zabaw. · nabycie umiejętności zachowania się w sytuacjach zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu/wyposażenie dzieci w wiedzę i umiejętności pozwalające na rozpoznawanie niebezpieczeństw i przewidywanie ich skutków . · wyrobienie postawy zaufania wobec pracowników policji, straży pożarnej, znajomość numerów telefonów alarmowych; · rozwijanie umiejętności doceniania wzajemnej pomocy, pozytywnego patrzenia na siebie. |
PRIORYTET 3
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. |
|||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego.
Wspieranie dobrostanu nauczycieli |
|||
1. | Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu opartych na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dzieciom na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając zdrowy rozwój. Zachęcenie dzieci do planowania aktywności opartych na rytmie dnia, zapoznanie rodziców z ramowym rozkładem dnia grupy. Umieszczenie obrazkowego rytmu dnia w salach grup młodszych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
2. | Współtworzenie przyjaznej atmosfery w grupie − przestrzeganie wspólnie ustalonych umów i zasad regulujących współżycie w grupie. Rozwijanie relacji pomiędzy dziećmi, opartych na wzajemnym szacunku i akceptacji − współdziałanie podczas zabaw, gier, tańców integracyjnych.
Wprowadzenie podczas zajęć z dziećmi pojęcia „dobrostanu” jako stanu dobrego samopoczucia. |
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
3. | Przeprowadzenie zajęć na temat emocji np. z wykorzystaniem opowiadań A. Konefał:
„Gdzie mieszka złość? (złość) „Po deszczu zawsze wychodzi słońce” (smutek) „Nie bój się, Misiu” (strach) „ Nieśmiałość” (nieśmiałość) |
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Przeprowadzenie warsztatów na temat emocji przez psychologa w każdej grupie wiekowej:
1) nauka rozróżniania emocji i uczuć przyjemnych i nieprzyjemnych, kształtowanie świadomości, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie 2) mini-trening odporności emocjonalnej: nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, nauka panowania nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji |
Wg planu psychologa | Psycholog |
5. | „Zabawy i gry z emocjami” – przeprowadzenie cyklu zabaw rozwijających zdolność doświadczania i wyrażania emocji | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6. | Przeprowadzenie przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu zabaw dla dzieci pomagających dostrzec własne mocne strony, umiejętności, wyjątkowość | Psycholog | |
7. | Przeprowadzenie warsztatów dla rodziców na temat rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym | Logopeda | |
8. | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” np.
Dzień osób starszych Dzień dobrych uczynków |
Styczeń/luty 2025
19.05.2025
|
………………… |
9. | Przeprowadzenie zajęć przez specjalistów zatrudnionych w przedszkolu na temat agresji: uświadomienie dzieciom, czym jest agresja i przemoc oraz jak sobie z nimi radzić; wdrażanie działań na rzecz ograniczania agresji i przemocy, kształtowanie umiejętności asertywnych; kształtowanie umiejętności zastępowania agresji, wnioskowania moralnego oraz kontroli emocji; kształtowanie poczucia odpowiedzialności oraz troski za zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych. | Wg planów nauczycieli specjalistów | Psycholog
Pedagog specjalny
|
10. | Rozwijanie wiedzy rodziców na temat przyczyn i sposobów niwelowania zachowań agresywnych wśród dzieci poprzez spotkania informacyjne i rozmowy indywidualne. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
11. | Wspieranie dobrostanu nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu poprzez wzajemne wsparcie, optymalizację pracy zespołów zadaniowych, umożliwienie udziału w warsztatach/kursach na temat wypalenia zawodowego i sposobów jego przeciwdziałania | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele grup Nauczyciele specjaliści |
Spodziewane efekty:
· nabycie przez dzieci umiejętności rozumienia potrzeb i trudności innych · doskonalenie umiejętności pokonywania barier w komunikacji międzyludzkiej · minimalizowanie zachowań agresywnych w przedszkolu
|
|||
Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych | |||
1. | Stworzenie przez nauczyciela wraz z dziećmi kodeksu przedszkolaka, zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu. Umieszczenie kodeksu w widocznym miejscu na sali i poinformowanie rodziców o obowiązującym kodeksie w wybrany przez nauczyciela sposób (informacja na stronie internetowej/zdjęcie kodeksu/gazetka ścienna). Motywowanie dzieci do respektowania zasad i kształtowanie umiejętności samokontroli. | Wrzesień | Nauczyciele grup |
2. | Opracowanie i uzgodnienie z rodzicami systemu motywacyjnego w grupie, wspierającego motywację wewnętrzną dzieci | Wrzesień | Nauczyciele grup |
3. | Stwarzanie przyjaznego klimatu w grupie, sprzyjającego okazywaniu troskliwości i zainteresowania koleżanką /kolegą z grupy np. organizacja urodzin dzieci w grupie, utrzymywanie kontaktu z nieobecnym chorym dzieckiem, zachęcanie dzieci do wysyłania pocztówek do przedszkola/grupy przedszkolnej z miejsc odwiedzanych przez przedszkolaki ze swoimi rodzinami podczas wakacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Wykorzystanie literatury w poszukiwaniu przez dzieci prawd moralnych, zrozumieniu świata, kontaktu z pięknem i potrzeby obcowania z nim. Ukazywanie na ich podstawie wartości przyjaźni/koleżeństwa, poszanowania pracy, stosunku do kłamstwa. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5. | Dostarczanie dzieciom literackich wzorów postępowania ludzi dobrych, prawdomównych. Zachęcanie dzieci do poszukiwania takich osób w swoim najbliższym otoczeniu. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6. | Zorganizowanie akcji na rzecz schroniska – niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, nauka właściwego zachowania wobec nich. Dokarmianie ptaków zimą w przedszkolnym ogrodzie. | W okresie jesienno-zimowym | Edyta |
11 | Obchody wybranych świąt z „Kalendarza świąt nietypowych” nawiązujących do wartości dobra w życiu człowieka:
Dzień niezapominajki Dzień przyjaciela |
15.05 9.06 |
Nauczyciele Grup
|
12. | Nawiązanie współpracy z Domem Seniora – kształtowanie szacunku dzieci do osób starszych.
Obchody Dnia Seniora we współpracy z Domem Dziennego Pobytu w Szamotułach. Zorganizowanie Jasełek |
Styczeń/luty | Edyta, Monika I. |
Spodziewane efekty:
· ukształtowanie umiejętności przyjmowania przez dzieci perspektywy innych ludzi · rozwinięcie umiejętności zachowania się w określonej sytuacji społecznej w sposób empatyczny · rozwinięcie u dzieci umiejętności dokonywania autorefleksji i ewentualnej korekty swojego zachowania |
|||
Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym | |||
1. | Organizacja otoczenia dzieci ze SPE, które sprzyja różnorodnej aranżacji przestrzeni edukacyjnej we współpracy z dziećmi i personelem obsługowym oraz rodzicami, | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
2. | Bieżące oraz planowe wsparcie specjalistyczne (logopedy/terapeuty pedagogicznego/pedagoga specjalnego) na terenie przedszkola | Cały rok szkolny | Nauczyciele specjaliści |
3. | Wsparcie psychologa w ramach współpracy z Poradnią psychologiczno-pedagogiczną w Szamotułach | Cały rok szkolny | Dyrektor |
Spodziewane efekty:
· uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców · optymalizacja działań podejmowanych w przedszkolu w zakresie wsparcia rodziny · rozszerzenie zakresu i form współpracy z instytucjami zewnętrznymi · podniesienie jakości wsparcia udzielanego rodzinom przedszkolaków |
PRIORYTET 4
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji. |
|||
Zadania do realizacji | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Diagnoza potrzeb szkoleniowych nauczycieli w zakresie rozwijanie umiejętności metodycznych w zakresie prawidłowego i skutecznego wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w procesach edukacyjnych | wrzesień | Dyrektor |
2. | Zapewnienie bezpieczeństwa danych osobowych dzieci poprzez przestrzeganie zapisów „Polityki bezpieczeństwa danych osobowych” m.in. przechowywanie danych w bezpiecznym miejscu, przetwarzania danych w zakresie nadanym upoważnieniom | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele |
3. | Uczestnictwo w akcji „Dzień bezpiecznego internetu” – inicjatywie mającej na celu informowanie o zagrożeniach płynących z sieci oraz promowanie bezpieczeństwa informatycznego. | 11.02.2025 | Aga |
4. | Udział w europejskiej inicjatywie : CODE WEEK 2024 | 14-18.10.2024 | Aga, Aneta, Roma, Monika, Edyta, |
5. | Udział w projekcie: „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – wykonywanie zadań z poszczególnych modułów z wykorzystaniem narzędzi informatycznych/warsztat literackie on-line/sprawozdawczość na stronie www.mac.pl/malymis | Wg harmonogramu projektu | Aga |
6. | Planowanie zajęć z zakresu podstaw kodowania z wykorzystaniem maty do kodowania, gier edukacyjnych z użyciem gry „Scottie Go”, robota Dash/Photon. | Cały rok szkolny | Aneta
|
7. | Wybór optymalnej formy kształcenia na odległość w przypadku konieczności wprowadzenia edukacji zdalnej, w porozumieniu z rodzicami:
· nauczanie w formie konsultacji wspomaganej komputerem, · korespondencyjnej wymiany materiałów szkoleniowych i prac kontrolowanych oraz konsultowania się dziecka z nauczycielem różnymi sposobami (telefon, poczta elektroniczna, ) · wymiana informacji miedzy nauczycielem, a rodzicem z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, przesyłanie zadań/ propozycji jako posty, |
W razie potrzeb | Dyrektor |
Spodziewane efekty:
· wzrost świadomości dzieci o negatywnych konsekwencjach związanych z nadmiernego korzystaniem z internetu/gier komputerowych · zapewnienie bezpiecznego przetwarzania danych osobowych w przedszkolu · optymalizacja wypracowanego w przedszkolu systemu nauczania na odległość |
PRIORYTET 5
Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym. |
|||
Zadania | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Wykorzystanie programu E. Gruszczyk-Kolczyńskiej „ Dziecięca Matematyka” w celu zaplanowania płynnej realizacji działów edukacji matematycznej w poszczególnych grupach wiekowych. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
2. | Systematyczne prowadzenie zajęć matematycznych oraz zabaw badawczych z wykorzystaniem naturalnych okazów (owoce, warzywa, kwiaty sezonowe, żołędzie, kasztany itp.) oraz przedmiotów codziennego użytku | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
3. | Wykonywanie przez dzieci prac plastycznych nawiązujących do treści matematycznych | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
4. | Umożliwienie dzieciom podejmowania zabaw matematycznych: zabawy konstrukcyjne, łamigłówki, zabawy ruchowe, eksperymenty. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
5. | Umożliwienie dzieciom podejmowania próby projektowania i wykonywania pomocy dydaktycznych przydatnych do zabaw i zajęć kształtujących pojęcia matematyczne. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
6. | „Kącik małego matematyka”-zorganizowanie w salach kącików tematycznych. Zaangażowanie rodziców w organizację kącików. Zachęcanie dzieci do kreatywnych zabaw w kącikach. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
7. | Zapraszanie gości związanych ze światem nauki, informatyki, fizyki, matematyki (rodzice dzieci/nauczyciele szkół) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
8. | Organizacja „Dnia Matematyki” w przedszkolu | 14.03.2025 | Nauczyciele grup |
9. | Wzbogacanie bazy przedszkolnej w pomoce dydaktyczne ułatwiające organizację i podnoszące atrakcyjność zajęć matematycznych i przyrodniczych. | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele grup |
10. | Założenie kalendarza pogody –systematyczne dokonywanie obserwacji. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
11.. | Zorganizowanie kącika przyrody, gromadzenie materiału przyrodniczego i uzupełnianie go na bieżąco (sezonowość), Zielony ogródek – wysiewanie nasion do skrzynek, założenie hodowli roślin cebulkowych, pielęgnacja kącika przyrody. |
Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
12. | Spacery i wycieczki, obserwacja przyrody. Rozumienie istoty zmian zachodzących w świecie roślin i zwierząt, dostrzeganie bogactwa barw, kształtów zapachów. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
13. | Wycieczka na łąkę. Poznanie ekosystemu łąki- zależności pomiędzy światem roślin i zwierząt. Zakładanie zielnika, zbieranie roślin rosnących na łące. Zwrócenie uwagi na lecznicze właściwości roślin. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
14. | „Quiz przyrodniczy” – podsumowanie wiedzy zdobytej podczas roku szkolnego | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty: · wsparcie rozwoju poznawczego dzieci zarówno uzdolnionych, jak i dzieci z trudnościami – rozbudzanie ciekawości poznawczej oraz umiejętności obserwacji i wnioskowania · wzbogacania wiedzy matematycznej i przyrodniczej, kształtowanie dojrzałości szkolnej · wzbogacenie warsztatu nauczycieli · budzenie przyjaznego stosunku do roślin i zwierząt poprzez kształtowanie właściwych postaw i zachowań |
PRIORYTET 6 Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi. |
|||
Zadania | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Poznanie siebie
„Dziecko tygodnia” – umożliwienie dzieciom przedstawienia swoich zainteresowań, pasji, hobby, opowiadania o sobie w grupie rówieśniczej. Realizacja założeń nauczania rówieśniczego, czyli „peer-learningu” – prowadzenie zajęć lub zabaw przez dzieci na interesujące je tematy np. dinozaury, kosmos |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup najstarszych
|
2. | Świat zawodów i rynek pracy
Przeprowadzenie tematyki tygodniowej: „Zawody” w każdej z grup Umożliwienie dzieciom odgrywanie różnych ról zawodowych w zabawie Organizacja kącików tematycznych związanych z danym zawodem – umożliwienie dzieciom podejmowanie próby posługiwania się przyborami i narzędziami zgodnie z ich przeznaczeniem oraz w sposób twórczy i niekonwencjonalny |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
|
3. | Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie
Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych lub warsztatów umożliwiających wykonywanie czynności, których dzieci lubią się uczyć (planowanie zajęć poprzedzi diagnoza potrzeb dzieci). |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Psycholog |
4. | Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych
Umożliwienie dzieciom podejmowania prób decydowania w ważnych dla niego sprawach, indywidualnie i w ramach działań grupy rówieśniczej np. poprzez planowanie dnia w przedszkolu, wybór zabaw/ćwiczeń fizycznych wykonywanych w grupie/projektowanie dekoracji sali |
W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup
Psycholog |
5. | Kontynuacja współpracy i nawiązanie nowej z lokalnymi pracodawcami: wg możliwości | Cały rok szkolny | Dyrektor
Nauczyciele grup |
6. | Organizowanie wycieczek zawodoznawczych | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
7. | Organizacja spotkań na terenie przedszkola z przedstawicielami rożnych zawodów/prezentacje multimedialne i filmy edukacyjne | W ciągu roku szkolnego | Nauczyciele grup |
Spodziewane efekty:
· poznanie przez dzieci swoich mocnych i słabych stron · zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami · ukształtowanie motywacji do działania · pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci, |
PRIORYTET 7
Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym |
|||
Zadania | Termin | Osoby odpowiedzialne | |
1. | Optymalizacja form komunikacji z dzieckiem i rodzicem przybyłym z zagranicy, w razie potrzeby rozszerzenie o formy komunikacji alternatywnej | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
|
2. | Organizowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej i kształcenia specjalnego dla dzieci cudzoziemskich, przy wspierającym udziale specjalistów z poradni psychologiczno-pedagogicznej, specjalistycznej lub placówki doskonalenia nauczycieli. | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
3. | Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom dzieci w formie porad/konsultacji/warsztatów (zgodnie z potrzebami) | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
4. | Wykorzystanie książek do rozwijania u dzieci z doświadczeniem migracyjnym poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej – stworzenie przez nauczycieli bibliografii we współpracy z Biblioteką Pedagogiczną w Szamotułach | Cały rok szkolny | Nauczyciele grup
Nauczyciele specjaliści |
5. | „Dzień ukraiński w przedszkolu” – organizacja w grupach do których uczęszczają dzieci z Ukrainy zajęć na temat kultury ukraińskiej. Zaproszenie do organizacji dnia rodziców dzieci. | Wg potrzeb | Nauczyciele grup
|
Spodziewane efekty:
· wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa dzieci z doświadczeniem migracyjnym · uzyskanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez dzieci i rodziców |
3. Realizacja zadań wynikających z działalności statutowej przedszkola
3.1 Udział dzieci i nauczycieli w konkursach
Udział w konkursach organizowanych przez instytucje zewnętrzne: plastycznych, muzycznych, recytatorskich, przyrodniczych i ekologicznych.
Korzystanie z bazy konkursów na stronach:
https://blizejprzedszkola.pl/konkursy
Organizacja konkursu przez przedszkole ……………………………………………………………………………………………….
3.2 Organizacja imprez i uroczystości ogólnoprzedszkolnych
Lp. | Nazwa imprezy/uroczystości | Termin realizacji | Uwagi |
1. | Dzień Przedszkolaka | Wrzesień | |
2. | Dzień Niepodległości | Listopad | |
3. | Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka | Listopad | |
4. | Mikołajki | Grudzień | |
5. | Wigilia w przedszkolu | Grudzień | |
6. | Bal karnawałowy | Styczeń | |
7. | Dzień Babci i Dzień Dziadka | Styczeń | |
8. | Powitanie wiosny | Marzec | |
9. | Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci | Kwiecień | |
10. | Światowy Dzień Ziemi | Kwiecień | |
11. | Piknik Rodzinny | Czerwiec | |
12. | Pożegnanie Starszaków | Czerwiec |
3.3 Współpraca ze środowiskiem lokalnym
L.p | Instytucje | Uwagi
|
1. | Cykl spotkań z ciekawymi ludźmi – rodzicami przedszkolaków (doradztwo zawodowe) | |
2. | Przedszkola szamotulskie | |
3. | Szkoła Podstawowa nr 1 | |
4. | Szkoła Muzyczna | |
5. | Urząd Miasta i Gminy | |
6. | Biblioteka dla dzieci | |
7. | Centrum Sportu | |
8. | Nadleśnictwo | |
9. | Policja | |
10. | Straż pożarna | |
11. | Ratownicy medyczni | |
12. | Straż miejska | |
13. | Szamotulski Ośrodek Kultury | |
14. | Lokalne firmy | |
15. | Lokalne media – promocja przedszkola |
3.4 Przydział zadań i zajęć dodatkowych nauczycielom,
Lp. | Zadanie dodatkowe | Nazwisko i imię nauczyciela |
1. | Aktualizacja strony internetowej przedszkola | Aga, Maria |
3. | Dekoracja holu | Edyta |
4. | Kącik dla rodziców | Monika Sz., Monika I |
5. | Sprzęt sportowo-rekreacyjny | Romka |
6. | Protokoły rady pedagogicznej | Monika Sz., Aneta L. |
7. | Gablota | Kinga C., Aneta K. |
3.5 Zespoły zadaniowe nauczycieli
Lp. | Nazwa zespołu | Skład zespołu | Koordynator zespołu | Terminy realizacji |
1. | Zespół do spraw statutu, modyfikacji regulaminów i procedur | Maria E.-K., Agnieszka J., Lucyna L.-H. | Maria E.-K. | W miarę potrzeb |
2. | Zespół do spraw projektów i akcji edukacyjnych | Edyta B. , Monika SZ. | Edyta B. | Listopad 2024 |
3. | Zespół zadaniowy ds. dydaktyczno-wychowawczych | Monika Sz., Kinga C., Adrianna W., Maria E.-K. | Kinga C | Do końca grudnia 2024 |
4. | Koordynator ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej | Katarzyna G. | Do końca listopada 2024 | |
5. | Zespół ds. diagnozy pracy przedszkola | Agnieszka J., Edyta B., Roma Ś., Monika I. | Roma Ś. | Do końca marca 2025 |
Roczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej Przedszkola nr 1 w Szamotułach. zatwierdzony uchwałą Rady Pedagogicznej nr 2/2024/2025 z dnia 28.08.2024r.