Szanowni Rodzice Dzieci nowo – przyjętych do Przedszkola
na rok szkolny 2024/2025
Dnia 20 czerwca na godz. 16:00 zapraszamy wszystkich rodziców, których dzieci po raz pierwszy przyjdą do naszego przedszkola, na zebranie organizacyjne. W tym dniu na zebranie przychodzą tylko rodzice bez dzieci.
Zajęcia adaptacyjne – przychodzą rodzice z dziećmi:
- 25.06.2024r. tj. wtorek od godz. 16:00-17:00
- 26.06.2024r. tj. środa od godz. 16:00-17:00
Proszę odczytywać maile – ta wiadomość została również wysłana na podane przez Państwa maile.
Na zajęcia adaptacyjne prosimy o przyniesienie wypełnionej karty z upoważnieniami do odbioru dziecka z przedszkola.
OSOBY UPOWAŻNIONE DO ODBIORU DZIECK1 (1)
Przedszkole nr 1 „Jarzębinka”
Ul. S. Staszica 7
64 -500 Szamotuły
Dla dzieci 3-, 4-, 5-letnich w dniach 29 i 30 sierpnia 2022r.
odbędą się zajęcia adaptacyjne w godz. 15:30- 16:30.
adaptacja-do-przedszkola-w-poszukiwaniu-przepisu-na-sukces-248-9144
WSPARCIE NA STARCIE – ADAPTACJA DZIECKA W PRZEDSZKOLU
RADY DLA RODZICÓW,
KTÓRYCH DZIECKO PIERWSZY RAZ PRZEKRACZA PROGI PRZEDSZKOLA
Adaptacja w przedszkolu jest niezwykle trudnym czasem zarówno dla dzieci, ich rodziców, jak i nauczyciela. Przedszkole dla małego dziecka jest środowiskiem nieznanym, specyficznym oraz nowym otoczeniem społecznym. Bardzo ważne jest, by ten wstęp w nowe progi przebiegał w atmosferze wzajemnego zrozumienia, a przede wszystkim z absolutnym poczuciem bezpieczeństwa. Pierwsze dni w przedszkolu niosą wiele różnorodnych emocji wszystkim uczestnikom tego procesu. Malucha czekają poważne zmiany w życiu, często trudne do zaakceptowania. Ale to, co nowe, może być ciekawe. Aby wszyscy wspominali ten czas z uśmiechem, warto dobrze się przygotować i skorzystać z kilku praktycznych wskazówek.
CO DO PRZEDSZKOLA?
- Luźne spodnie lub spódnica na gumce, bluza dresowa lub lekki sweterek, czyli ubiór „na cebulkę” – ważniejsza wygoda od elegancji;
- kapcie – najlepiej na rzepy, oznakowane inicjałami dziecka;
- kurtka z suwakiem, który łatwo sie zapina;
- majtki, rajstopki, spodnie, skarpetki na zmianę (gdyby zdarzyła się wpadka);
- bluzka/T-shirt do przebrania (gdy przy zupie zadrży ręka);
- worek, w którym schowam kapcie i zapasowe ubranko;
- lekki kocyk (najlepiej polarowy), mała poduszka „jasiek” (dla dzieci leżakujących).
CO MOŻE POMÓC DZIECKU?
- Rozmowy z dzieckiem o zmianach, które zachodzą w jego życiu oraz odpowiadanie na pytania i wątpliwości, co pomoże w tworzeniu pozytywnego nastawienia do przedszkola;
- wcześniejsze poznanie przedszkola – spacery w okolicy przedszkola;
- uczenie dziecka poprzez zabawę czynności związanych z samoobsługą,
- informowanie dziecka, że czas w przedszkolu będzie spędzało w towarzystwie innych dzieci, bez rodziców;
- zabawy z dzieckiem „w przedszkole” – przedstawianie jego realnych zalet, m.in. obecność rówieśników, wielość zabawek, przebywanie na placu zabaw;
- akceptacja płaczu dziecka przez rodziców, jako naturalnej i zdrowej reakcji na nową sytuację (nie należy dziecka zawsydzać), duża labilność uczuć malucha powoduje, że za chwilę jest wesołe i świetnie się bawi;
- wcześniejsze odbieranie dziecka z przedszkola w początkowym okresie adaptacji (zawsze należy odbierać dziecko zgodnie z obietnicą).
DOBRE RADY
- Kompletuj przedszkolną wyprawkę wspólnie z dzieckiem, ze zwróceniem uwagi na wygodę i funkcjonalność.
- Nie zabieraj dziecka dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jesli to zrobisz choć raz, to będzie wiedziało, że łzami można wiele wymusić.
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni, odprowadzał je do przedszkola tato. Rozstania z tatą są mniej bolesne.
- Nie obiecuj: „Jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz”; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie powinna to być forma przekupywania. Pamiętaj, że nagrodę materialną może zastąpić pochwała, dzięki której kształtujemy u dziecka poczucie własnej wartości oraz wzmacniamy jego dążenie do niezależności.
- Kontroluj to, co mówisz. Zamiast: „ Już możemy iść do domu” , powiedz: „Teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma wydźwięk negatywny.
- Nie naciskaj na dziecko, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiadało, co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres.
Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z Programem adaptacyjnym dziecka 3-letniego, który zamieszczony jest na stronie naszego przedszkola.
INFORMACJE O PRACY PRZEDSZKOLA
- Godziny pracy Przedszkola 6:30 – 16.30
- Odbiór dzieci od godz. 12:45 – 13:00 , 14:30 – 16:30
- Stawka dzienna żywieniowa za 3 posiłki – 8 zł
- Za każdą rozpoczętą godzinę powyżej 5 h bezpłatnych – 1 zł
Program adaptacyjny dziecka 3 – letniego
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć o tym jak żyć, co robić i jak postępować, nauczyłem się w przedszkolu.”
Robert Fulghum
Program opracowały:
mgr Katarzyna Gajzler
mgr Anna Ratajczak
SPIS TREŚCI:
- Wstęp.
- Charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka 3 – letniego.
- Cele programu adaptacyjnego.
- Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola.
- Rady dla rodziców.
- Ubieranie dziecka do przedszkola.
- Harmonogram zajęć adaptacyjnych.
- Ewaluacja
- Literatura
- Załączniki.
„Czasy się zmieniły, ale potrzeby dzieci pozostają te same. Pragną one miłości, troski oraz pomocy ze strony rodziców i pedagogów.”
Janusz Korczak
- Wstęp
Dzień, w którym dziecko trafia po raz pierwszy do przedszkola, jest bardzo ważny w jego życiu. Musi rozstać się
z rodzicami i w nowym środowisku poradzić sobie samo z różnymi problemami. Wiadomo, że poziom dziecka 3 letniego nie predysponuje go do samodzielnego pokonywania progów zorganizowanej instytucji, jaką jest przedszkole.
Dziecko wstępujące do przedszkola musi przystosować się do warunków nowego otoczenia oraz wymagań związanych ze sposobem korzystania z urządzeń
i wyposażenia przedszkola, nauczycieli i pozostałych pracowników przedszkola, przebywania w licznej grupie, wymagań stawianych w zakresie samoobsługi, nowego rozkładu dnia oraz nowej pozycji społecznej, innej niż w rodzinie.
U wielu dzieci wywołuje to sytuację stresową – lęk, złość, upór, gniew, którą często przenoszą na pracowników przedszkola, rodziców, lub inne dzieci. Większość dzieci przystosowuje się dość szybko do nowej rzeczywistości, u innych okres adaptacji trwa bardzo długo ale, są także takie dzieci, które nigdy nie adoptują się do warunków przedszkolnych. Najczęściej takie problemy mają dzieci, które miały przykre doświadczenia w relacjach z dorosłymi, są nieśmiałe, lękliwe, miały mały kontakt z rówieśnikami lub też ich rodzice są nadopiekuńczy.
Sytuację stresową przeżywają także rodzice dzieci. Mają bowiem oddać swoje dziecko, swój największy skarb, pod opiekę instytucji i osób obcych. Nie znają założeń i wymagań przedszkola, warunków, w jakich będzie przebywać dziecko, osób które będą się nim zajmować. Rodzi to wiele niepokojów i wątpliwości, które podświadomie często przenoszą na dziecko. Brak podstawowej wiedzy na temat specyfiki pracy przedszkola uniemożliwia rodzicom odpowiednie przygotowanie dziecka w zakresie samodzielności oraz kształtowanie pozytywnego stosunku emocjonalnego do przedszkola.
Nauczyciele przyjmując pod opiekę nowe dzieci nie znają indywidualnych potrzeb swoich wychowanków, ich zainteresowań, sytuacji rodzinnej, jak również oczekiwań rodziców w stosunku do przedszkolaka.
Przedszkole jako profesjonalna placówka wychowawcza może udzielić rodzicom wsparcia, przygotowując ich do udzielenia pomocy dziecku w jego adaptacji do nowego środowiska społecznego.
Żeby proces adaptacji przebiegał sprawnie i trwał jak najkrócej, musi istnieć ścisła współpraca między rodzicami, a pracownikami przedszkola. Współpraca
ta powinna być przemyślana, zorganizowana, oparta na ustalonych zasadach i mająca na celu osiągnięcie określonych efektów.
Na tej podstawie został opracowany program adaptacyjny przedszkola, oparty na wiedzy o rozwoju dzieci, oczekiwaniach i wzajemnych oddziaływaniach przedszkola, rodziców i nauczycieli, w celu stworzenia dzieciom lepszego startu przedszkolnego.
- Charakterystyka psychofizycznego rozwoju dziecka 3 – letniego.
Trzylatek w porównaniu z wcześniejszą fazą rozwojową – gdy dominował opór – wydaje się być bardzo uległy.
Dziecko trzyletnie lubi już nie tylko brać, ale zaczyna sprawiać mu przyjemność dawanie. Chęć dzielenia dotyczy przedmiotów, ale również doświadczeń. Dziecko w tym wieku prezentuje otwarty i nastawiony na współpracę stosunek do świata. Żyje w zgodzie
ze światem zewnętrznym. Czuje się bezpieczne zarówno z sobą samym, ja i z innymi ludźmi. Godzi się z faktem, że nie wszystko musi być zrobione zgodnie z jego życzeniami. Dla trzylatka ludzie stają się ważni. Chce zawierać nowe znajomości i chętnie odda zabawkę lub ustąpi, dla dobra stosunków z kolegą, co przedtem przekraczało możliwości dziecka. Nie tylko, pragnie zrobić coś dla drugiego dziecka, czy dorosłego, ale odczuwa przy tym przyjemność.
Coraz lepsza sprawność fizyczna pozwala wykonywać zadania, które wcześniej wywoływały złość. Potrafi poprawnie wykonać wszystkie czynności związane
z załatwianiem potrzeb fizjologicznych. Wchodzi i schodzi samo ze schodów. Wchodząc po schodach stawia nogi na przemian. Potrafi pedałować na rowerku o trzech kółkach. Nie musi być już karmiony, może jeść samodzielnie. Przelewa płyn z dzbanka do kubka. Potrafi samodzielnie nałożyć buty i pantofle.
Proporcja ciała trzylatka jest typowo dziecięca: stosunkowo duża głowa, długi tułów i krótkie kończyny. Nogi, a zwłaszcza stopy nie są jeszcze dobrze wykształcone. Dziecko w tym wieku rośnie szybko i przy zdrowej diecie stosunkowo mało przybiera na wadze. Zapewnienie dziecku intensywnego ruchu pozwala na zanikanie tkanki tłuszczowej na korzyść masy mięśniowej.
Kościec dziecka trzyletniego zachowuje konsystencję chrząstkową, jest więc on giętki
i elastyczny, a fizjologiczne krzywizny kręgosłupa nie są jeszcze ostatecznie ukształtowane. Połączenia stawowe są nietrwałe, a wiązadła słabe i rozciągliwe. Dlatego gibkość – obszerność ruchów w stawach jest bardzo duża, ale wszelka przesada w jej rozwijaniu może skutkować zwichnięciem lub skręceniem. Mięśnie szkieletowe będące w stadium intensywnego rozwoju nie powinny być obciążane zbyt wielkim wysiłkiem
o charakterze monotonnym i trwałym.
Płuca i serce dziecka w wieku 3 lat pracują intensywnie, lecz nieekonomicznie. Układ nerwowy niedojrzały, co manifestuje się małą precyzją w ruchach dziecka
oraz brakiem koordynacji.
Kiedy dziecko trzyletnie mówi, używa liczby mnogiej. Bardzo wzrasta zainteresowanie językiem i płynność posługiwania się nim. Wraz ze wzrostem sprawności językowych zwiększa się oczywiście zdolność rozumienia innych. Trzylatkowi można wydawać polecenia, ale również można zabawiać go językiem. Uwielbia nowe słowa, które potrafią zwrócić jego zachowanie w stronę pożądaną przez dorosłego.
W tym okresie słowa mogą zmotywować dziecko do podejmowania oczekiwanych przez nas działań. Potrafi zapamiętać i odtworzyć kilka wierszy. Dziecko trzyletnie bardzo poszerza swoje umiejętności językowe i rozbudowuje zbiór reakcji na to, co inni do niego mówią. Potrafi nawet uważnie słuchać argumentacji. Jeżeli trafi mu ona do przekonania, zdarza się, że zrobi coś, czego sam nie lubi.
Oceniając rozwój dziecka mającego rozpocząć edukację w przedszkolu, należy brać pod uwagę cztery parametry:
– rozwój motoryczny – jak dziecko posługuje się swoim ciałem?
– adaptacyjny – sposób rozwiązywania trudnych sytuacji,
– językowy – rozumienie i używanie słów
– społeczny – jak daje sobie radę z codziennymi czynnościami życiowymi i jak układają się
relacje dziecka z innymi ludźmi?
Fakt wyodrębnienia przez specjalistów czterech różnych dziedzin, przypomina,
że organizm człowieka nie rozwija się równomiernie. Biorąc to pod uwagę nasza placówka dba o rozwój każdej ze sfer, dla optymalnego rozwoju dziecka, które postrzegane jest przez na jako powierzony nam przez rodziców Skarb. Proces adaptacyjny dziecka do nowego
środowiska odbywa się we wszystkich sferach działania organizmu, a w szczególności:
fizjologiczno- biologicznej, emocjonalno- społecznej i poznawczej. Wielu badaczy stwierdza,
że ogólny poziom rozwoju ułatwia proces adaptacji.
- Cele programu adaptacyjnego.
Analiza sytuacji dziecka rozpoczynającego przedszkolną drogę w swoim życiu wskazuje istotne dla niego problemy. Zaliczamy do nich: nawiązanie relacji
z nieznanymi dorosłymi i innymi dziećmi w bardzo krótkim czasie, poznanie otoczenia i opanowanie przestrzeni, poznanie funkcji pomieszczeń i sposobów korzystania
ze znajdujących się w nich urządzeń; pozyskanie informacji o organizacji dnia
w przedszkolu i związanej z tym orientacji czasowej; wymagań dotyczących uczestnictwa w życiu grupy oraz poziom posiadanych umiejętności samoobsługowych dziecka. Zakres zadań, jakie ma do wykonania małe dziecko wywołuje konieczność wyznaczenia i realizacji celów programu wspierającego adaptację powierzonych nam Skarbów.
Cele główne programu:
- Stwarzanie dzieciom warunków umożliwiających szybką i łatwą adaptację w nowym środowisku społecznym, jakim jest placówka przedszkolna.
- Nawiązanie współpracy z rodziną dziecka w celu określenia wspólnych działań odnośnie adaptacji i stworzenia atmosfery wzajemnego zaufania i akceptacji.
Cele szczegółowe programu:
- Zminimalizowanie barier emocjonalnych wywołanych nową sytuacją.
- Wspomaganie dziecka w procesie przyzwyczajania się dziecka do przebywania
w dużej grupie rówieśników. - Zaspokajanie potrzeby poczucia bezpieczeństwa w nowym środowisku.
- Wyrabianie w świadomości dziecka orientacji czasowej w rozkładzie dnia w przedszkolu.
- Przyswajanie wiedzy o przeznaczeniu i sposobie korzystania z urządzeń
i pomieszczeń na terenie placówki. - Wspomaganie dzieci w opanowaniu i rozwijaniu umiejętności samoobsługowych.
- Nawiązanie bliskiego, serdecznego kontaktu w relacjach: nauczyciel – dziecko, nauczyciel – rodzic.
- Stworzenie rodzicom okazji do obserwacji zachowań własnego dziecka w grupie rówieśników.
- Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola
Czynniki trudne w przystosowaniu się dziecka do przedszkola:
- zmiana rytmu i trybu życia dziecka;
- zmiana dotychczasowych standardów zaspokajania potrzeb emocjonalnych
i biologicznych; - nawiązywanie kontaktów interpersonalnych z nowymi ludźmi;
- nabywanie poczucia przynależności do grupy społecznej;
- zdobywanie orientacji w środowisku przedszkolnym;
- inna pozycja dziecka w grupie przedszkolnej, niż w rodzinie;
- rozłąka z rodzicami, co powoduje, że dziecko jest zdezorientowane, przeżywa coś w rodzaju lęku;
- zachwiane poczucie bezpieczeństwa, które nie sprzyja nawiązywaniu kontaktów
w pierwszych dniach pobytu w przedszkolu; - konieczność przestrzegania reguł panujących w przedszkolu, które niejednokrotnie są inne niż w domu;
- Rady dla rodziców:
- Rano wychodźcie z domu na tyle wcześnie, by dziecko bez pośpiechu mogło pożegnać się z Tobą.
- Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż dziecku rozebrać się, pocałuj
je i wyjdź, przekazując maluszka nauczycielowi. - Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
- Pozwól zabrać dziecku ukochaną zabawkę – w jej towarzystwie czuje się bezpieczniej.
- Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola, to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz dać mu maleńki prezent, ale nie może to być forma przekupywania, lecz raczej nagrody. Z czasem ten bodziec stanie się zbędny.
- Kontroluj co mówisz. Zamiast: „już możemy wracać do domu”, powiedz: „teraz możemy iść do domu”. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało,
co wydarzyło się w przedszkolu – to powoduje niepotrzebny stres. - Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tata lub inna osoba, którą dziecko zna.
- Staraj się określać, kiedy przyjdziesz po dziecko, w miarę dokładnie: nie mów „przyjdę, kiedy skończę pracę”, ponieważ dziecko nie wie, o której godzinie rodzice kończą pracę. Lepiej powiedzieć: „odbiorę cię z przedszkola
po obiedzie/po zupie”. Jest to dla dziecka dobra miara czasu gdyż wie, kiedy
są posiłki. Najważniejsze jest to, by dotrzymywać słowa! - Nie okazuj negatywnych emocji: nie płacz, nie wracaj pod drzwi, gdy słyszysz,
że dziecko płacze. Takie zachowania są u dziecka rozpoczynającego funkcjonowanie poza środowiskiem rodzinnym zupełnie normalne! Jednak kiedy zobaczy, że rodzic czuje się niepewnie w sytuacji pozostawiania go
w przedszkolu, będzie miało wrażenie, że dzieje się coś złego, a to spotęguje stres. - Każde dziecko uspokaja się w zasadzie od razu po zamknięciu drzwi do sali, ponieważ absorbują je nowi koledzy, wielość zabawek, a życzliwa i uśmiechnięta pani zawsze dziecko przytuli, weźmie na kolana i uspokoi zajmując uwagę dziecka czymś miłym i pozytywnym.
- Tłumacz dziecku, że reguły obowiązujące w przedszkolu są dobre. Dzieci lubią, gdy ich świat jest uporządkowany i ma swoją harmonię. Brak zasad i wymogów
ze strony nauczyciela sprawia, że dziecko odczuwa chaos, a to powoduje brak poczucia stabilności i bezpieczeństwa w nowym miejscu. - Wszystkie wątpliwości lub pytania kieruj do nauczyciela. To osoba, która spędza z dzieckiem większość dnia więc doskonale je zna i jest kompetentna w swoim zawodzie. Na pewno uzyskasz pomoc i osiągniesz porozumienie. Dziecko widząc, że rodzice rozmawiają z nauczycielem, czuje się bezpieczne.
- Gdy przerażenie dziecka przybiera dramatyczne formy i regresję, a nic nie zapowiada poprawy należy poradzić się: nauczycielki, dyrektora lub psychologa.
PAMIĘTAJ !
ŻEGNAJ I WITAJ SWOJE DZIECKO ZAWSZE Z UŚMIECHEM
- Ubieranie dziecka do przedszkola. .
Zachęcamy Państwa do skompletowania dziecku odzieży wygodnej, przewiewnej
i łatwej do ubierania przez samo dziecko:
- spodnie, spódniczki na gumkę nie za ciasną, nie za luźną,
- buty wyjściowe łatwe do zakładania, zapinane na „rzepy” lub sznurowane
(nie drewniaki i nie śliskie), - ubranie na cebulkę, które zabezpiecza przed przegrzaniem lub zziębnięciem,
- kapcie na gumowej podeszwie, zakryte, nie sznurowane, na „rzepy”, oznakowane inicjałami dziecka,
- nakrycie głowy: w okresie letnim – kapelusik, chusteczka dla dziewczynki,
dla chłopca – czapka z daszkiem, w zimie – czapki - zapasowe: majteczki, koszulka, rajstopki, skarpetki, spodnie, spodenki, które będą przechowywane na półeczce dziecka w szatni i wykorzystywane, gdy zajdzie taka potrzeba,
- biżuteria: pozostaje w domu,
- należy zwrócić uwagę na sprawność suwaków w kurtkach dziecięcych. Dzieci nie potrafią same ich naprawić, nauczycielki pomagają, ale robią to kosztem nie zwracania uwagi na inne dzieci. 3-latki nauczą się szybko je zapinać i rozpinać,
ale muszą być one sprawne.
Powyższe uwagi wypływają z troski o dzieci, dbania o ich bezpieczeństwo, z doświadczenia w pracy z dziećmi trzyletnimi.
Mamy nadzieję, że będą one pomocne dla Państwa
- Ewaluacja
Dziecko, które w przedszkolu przechodzi okres adaptacji poddane jest ciągłej
i wnikliwej obserwacji. Każde działanie nauczyciela musi być przemyślane i zaplanowane. Nauczyciele muszą więc dostosować warunki otoczenia do potrzeb dziecka uwzględniając jego stopień rozwoju psychicznego, emocjonalnego i społecznego.
Pełna zrozumienia, otwarta postawa rodzica wobec dziecka i miejsca, w którym przebywa, dobry przepływ informacji między rodzicami a przedszkolem oraz ostrożność
w formułowaniu wszelkich sądów związanych z placówką to trzy filary powodzenia
w przystosowaniu się dziecka do nowych warunków.
Celowość i efektywność proponowanych przez program działań należy monitorować przez cały okres procesu adaptacyjnego. Proponowane sposoby monitoringu to:
- ankieta dla rodziców
- osiągnięcie podstawowych umiejętności przystosowawczych – obserwacja zachowań dzieci – arkusz obserwacji dziecka
- Literatura:
- Gruszczyk-Kolczyńska E, Kłopoty adaptacyjne dzieci do przedszkola i jak można im zaradzić, RABE – Edukacja w przedszkolu, Grudzień 1998
- Lubowiecka J, Trudności dziecka w przystosowaniu do przedszkola, Wychowanie przedszkolne, 6/2001
- Kąkol M, Z badań nad warunkami adaptacji dzieci trzyletnich do przedszkola, Wychowanie w przedszkolu, 2/1998
- Lubowiecka J, Trzylatek w przedszkolu. Współpraca rodziców i nauczycieli, Wychowanie w przedszkolu, 10/1993
- Polańczyk A, Jak pomóc dziecku przekroczyć próg przedszkola? RABE – Management w przedszkolu, wrzesień 2000
- Szurowska B, Pokonać lęki trzylatków, Wychowanie w przedszkolu, 7/2004
- ZAŁĄCZNIKI
Ankieta dla rodziców „ Przydatność spotkań adaptacyjnych”
Prosimy o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy uważają Państwo, że program adaptacyjny w przedszkolu jest potrzebny?
tak
nie
trudno powiedzieć
- Czy zdaniem Państwa program ten pomógł dziecku w przygotowaniu do przedszkola?
tak
nie
trudno powiedzieć
- Jakie korzyści adaptacyjne dostarczył ten program Państwu? ………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………
……………………………………………………………………………………………………
- Którą z form adaptacji cenią Państwo najbardziej i dlaczego?.
zebranie adaptacyjne,
zajęcia otwarte,
pobyt z dzieckiem w przedszkolu,
inne, jakie:
…………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Prosimy Państwa o podzielenie się dodatkowymi uwagami na temat naszej pracy:
………………………………………………………………………………………………….. …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Dziękujemy za wypełnienie ankiety.
ANKIETA INFORMACYJNA O DZIECKU
Imię i nazwisko dziecka:……………………………………………………………………………………………..
INFORMACJE O DZIECKU:
- Samodzielność.
Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa dziecko:
Potrafi samo się ubrać.
Ubiera się z niewielką pomocą osób dorosłych.
Wymaga pomocy przy ubieraniu.
Samo radzi sobie z jedzeniem.
Wymaga niewielkiej pomocy przy jedzeniu.
Zgłasza swoje potrzeby, ale wymaga pomocy przy pójściu do toalety.
Trzeba je pilnować, bo zapomina o zgłaszaniu potrzeb fizjologicznych.
inne uwagi dotyczące samodzielności dziecka:
……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Jedzenie:
Proszę zaznaczyć te stwierdzenia, które charakteryzują Państwa dziecko:
Praktycznie je wszystko, nie ma specjalnych upodobań.
Jest wiele potraw, których dziecko nie lubi i nie chce jeść, wśród nich:
……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Jest po prostu niejadkiem.
Dziecko ma specjalne potrzeby związane z żywieniem. Jakie?
……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Jest alergikiem uczulonym na:
……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Inne informacje o dziecku.
Uprzejmie proszę o przekazanie tych informacji o dziecku, które uznacie Państwo za ważne: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Ulubione zabawki mojego dziecka ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Moje dziecko lubi bawić się w: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Ulubiony rodzaj książek mojego dziecka to: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Moje dziecko ma szczególne zaciekawienia, zainteresowania, są nimi: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
OCZEKIWANIA RODZICÓW: ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. ……………………………………………………………………………………………………………………………………. …………………………………………………………………………………………………………………………………….
Dziękujemy za wypełnienie ankiety